De BMW 750Ld: rijdend kantoor met 399 pk!

Rides
Specs

  • 3.0L diesel
  • 399 PK / 294 kW
  • 0-100 km/h: 5,1 seconde
  • Vanafprijs: € 115.049
  • De versie die wij reden: € 200.120

We hebben echt helemaal niets te compenseren hoor, maar we vinden het oprecht gaaf om grote auto’s te testen. Neem de Toyota Landcruiser, de Lexus LS500, de Audi SQ7, de BMW X7; stuk voor stuk voertuigen waar de gemiddelde Groenlinks-stemmer een hartverzakking van krijgt. Wij ook, maar dan in de meest positieve zin van het woord. We gingen een week op pad met de BMW 750Ld , waar de L staat voor ‘lekker heel erg lang’.

BMW 750Ld

Hoe rijdt het? Of moet je gereden worden?

Dat is de eeuwige vraag bij de BMW 750Ld. Uiteraard is het een chauffeurswagen waar achterin menig directielid wel in gezien zou willen worden. En we nemen ze niets kwalijk, want met een totale lengte van 5260 mm zit je in een kantoor op 20 inch velgen.

Mocht je niet voor de verlengde versie willen gaan, dan moet je het doen met een lengte van slechts 5120 mm. Inderdaad, dan is je auto 14 cm kleiner. Wat overigens niet zo veel lijkt, maar als je achterpassagier 14 cm aan extra ruimte cadeau krijgt, daar maak je iedereen boven de 1.75 meter erg blij mee.

Rechts achterin plaatsnemen kunnen we afstrepen als dikke prima. Ontzettend veel beenruimte, vooral als de stoel rechtsvoor naar voren is gezet. Wat je overigens als rechterachterpassagier door wat knoppen in te drukken zelf kunt doen. Je eigen stoel is in alle standen te verstellen en voorzien van stoelverwarming én verkoeling. En de massagefunctie werkt ook lekker ontspannend.

Je hebt achterin de beschikking tot je eigen media, dus plug je hoofdtelefoon in en je luistert naar je eigen muziek of podcasts. En als we dan toch echt moeten mopperen: het enige wat onze versie miste was een uitklapbaar voetenbankje. Wat vast wel optioneel te verkrijgen moet zijn.

Na dit betoog zou je het niet zeggen maar we hebben ook nog zelf gereden. En dat rijden kun je eerder omschrijven als vliegen, want de 399 PK die je tot je beschikking hebt gaan geven je zó veel rijcomfort. Het ledig gewicht van de BMW 750Ld is met 2075 kg best zwaar, maar hier merk je niet zo veel van. De topsnelheid van 250 km/h is zo bereikt. Eenmaal aangekomen op deze snelheid is het of je in een ‘normale’ auto 120 km/h rijdt. Het is zo gewoontjes, zo soepel en vooral erg stil.

Mocht het druk op de weg worden, dan gebruik je adaptive cruise control in combinatie met lane assist om en geef je de controle bijna helemaal uit handen. Hier kun je dan ook volledig op vertrouwen, het systeem van BMW werkt nagenoeg perfect. Met het verbruik en vermogen zit het gewoon meer dan goed. Overigens: de tijden dat diesels langzame auto’s waren zijn nu echt definitief voorbij. En met een verbruik van 1 op 13 hoef je niet perse vrienden te worden met de pompbediende.

Hoe zit het met de looks?

De 7 serie is wat ons betreft erg geslaagd. De ‘nieren’ zijn ontzettend groot, wat erg kenmerkend is voor de 7. Er komt ook echt een apparaat aanrijden. In tegenstelling tot de oudere 1, 3 en 5 serie waar het aan de voorkant minder snel te zien is om wat voor type het gaat. Daar zul je bij de 7 nauwelijks last van hebben.

Ook de kont van de auto verdiend een compliment richting het designteam. Een subtiel doorgetrokken chrome striping met daaronder achterlichten die er best wel agressief uit zien. Ons testmodel had zelfs ook nog een heel subtiel ‘M-achterspoilertje’, wat wij altijd zouden adviseren om aan te vinken. En de meerprijs is slechts € 374.

Zijn er nog bijzonderheden?

De BMW 750Ld heeft niet alleen een indrukwekkend voorkomen, maar ook een indrukwekkende optielijst. ‘Onze’ versie was namelijk volgestopt met opties ter waarde van € 46.483. Om aan te geven hoe bizar veel dit is: de vanafprijs van een BMW 3 Sedan ligt op € 46.398.

Anyway, voor het ‘Individual Composition met M Sport content pakket’ leg je € 17.500 neer, wat overigens bijna de helft van de optielijst is. Interieurpakket, exterieurpakket en een ambiantpakket: je BMW ziet er gewoonweg een heel stukje dikker uit door een M-pakket aan te vinken. Mits je het geld hebt, altijd doen!

Vink je high executive aan dan heb je de meest uitgebreide 7 serie aangevinkt. Tel hier wel € 5.000 bij op. Wil je veilig, comfortabel en met veel assistentie rond rijden (park assist, lane assist, adaptive cruise control)? Dan vink je CoPilot pack aan voor € 2.500. Wil je dat je BMW altijd perfect geveerd is, op bijvoorbeeld hobbelige wegen of op hoge snelheden dan adviseren we je om Executive Drive Pro aan te vinken. Je wil immers niet dat je achterpassagier oncomfortabel vervoerd zal worden. Meerprijs: € 3.150. De rete comfortabele stoelen achter komen ook met een meerprijs van € 2300. En wil je loeigoed geluid, vink dan het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systeem aan. Voor € 4.750 heb je keuze uit instellingen zoals Concert, Theater en Studio. Dit hebben we ook in de BMW X7 gezien en het geluid is subliem.

Wat biedt de concurrent

Een Audi A8L (verlengd) is te verkrijgen vanaf € 114.000. De eerder gereden Lexus LS500  heeft een vanafprijs van € 127.000 en een Mercedes-Benz S klasse (Limousine Lang) heeft een vanafprijs van € 119.000. Je merkt het al, de vanafprijzen zijn fors maar liggen wel dicht bij elkaar. In dit segment houden ze elkaar scherp in de gaten.

Verdict

BMW heeft met de nieuwe 750Ld weer een paradepaardje voor de autoliefhebbers ontwikkeld. De looks zijn subtiel en een tikkeltje agressief, precies hoe we het mooi vinden. En onder de motorkap zit het ook meer dan snor. En hoeveel auto’s kun je opnoemen die zowel voor- als achterin net zo lekker zitten? Precies.

tags:
Total
7
Share