Bij Volkswagen was het weer eens tijd voor een feestje. En wat voor een. Ter ere van het 40-jarige bestaan van de Golf GTI werd er eens goed uitgepakt. Het cadeau heet; Golf GTI Clubsport. Hopelijk krijg ik ooit ook zo’n cadeau voor mijn verjaardag.
Groots feest
Ikzelf rijd een Golf 1.6 met ongeveer 115PK. Tegenwoordig is de “standaard” Volkswagen Golf GTI al goed voor 220PK. Dat moet dus al een mega verschil zijn met mijn Golf. Maar in Wolfsburg dachten ze waarschijnlijk dat het natuurlijk nog gekker kon. De GTI Clubsport is daarom ook goed voor 265PK. De 2.0 liter motor perst er soms zelfs (door een boostfunctie) 290PK uit. Kortom, de GTI Clubsport is de krachtigste GTI tot nu toe. Ik kijk nu al uit naar de 50e verjaardag van de Golf GTI.
Flink cadeau
Dat de GTI Clubsport geen gewone GTI is, zie je meteen. Toen ik een vriend van me tegenkwam, zei hij; “Dat is een flink uit de kluiten gewassen GTI”. En dat is het. Extra grote bumpers en sideskirts. Air-curtains aan de voorkant. Je weet wel, om de lucht langs de wielen te geleiden en dus minder weerstand te hebben. Alles voor meer snelheid. En zo kan je de spoiler natuurlijk ook niet vergeten.
Slagroom op de taart
Ik moet eerlijk toegeven dat voordat ik in de GTI Clubsport stapte, we een week in de Tesla P90D hadden gereden. Ik stond dus niet heel erg te kijken van de van 0 naar 100 km/h in 6,3 seconden. Maar aangezien we de Seat Leon Cupra met ongeveer dezelfde specs al hadden gereden, keek ik er erg naar uit. Het rijdt natuurlijk subliem en ik moet zeggen dat ik de Tesla vrij snel vergeten was. De GTI Clubsport is snel, ziet er gelikt uit en heeft heerlijke stoelen. En hij is tenminste uitgerust met een benzinemotor, want ik miste de brul en de klapperende uitlaten wel.
Kers op de slagroom
De GTI Clubsport is er niet voor niets, maar je krijgt er wel een heleboel auto voor terug. De “standaard” GTI is verkrijgbaar voor ruim €35k. De GTI Clubsport is een tikkeltje duurder; vanaf €43k. Het is dus echt een auto voor de liefhebber. Voor €39k heb je een Seat Leon ST Cupra, of voor €54k de Golf R Variant, dat is ook zeker een mooi alternatief.