Getest: de Ford Fiesta ST

[a>powerkit_alert]Belangrijke kenmerken:

– Uitvoering: ST3
– 1.5 liter, 200 pk
– Kleur: Performance Blue
– Handgeschakeld, 6-bak
– 0-100 km/h: 6,5 seconden
– Topsnelheid: 232 km/h
-De versie waar wij in reden: € 36.000[/powerkit_alert]

Een Ford Fiesta met 200 pk én met launch control. Dat is wat anders dan de boodschappen voiture van de buurvrouw. We gingen twee weken op pad met de Ford Fiesta ST.

Ford Fiesta ST

Ford is fun

Of het nou een Focus of een Fiesta is, Ford heeft met haar ST en ST Line uitvoeringen altijd al een hoog ‘fun-gehalte’ gehad. Net een wat dikkere bodykit en tierelantijntjes die er nooit te overdreven uitzien. En hoe gaaf is het om een redelijk uitziende auto’s met net iets te veel vermogen te mogen rijden?

, Getest: de Ford Fiesta ST

Back in the days

De eerste echte performance Fiesta kwam in 1981 van de productieband af rollen. De Fiesta XR2 had een 1.5 liter motor met een vermogen van 84 pk. En een topsnelheid van ‘maar liefst’ 170 km/h. Nu moeten we hier hard om lachen, omdat je dat in je eigen auto al vaak in zijn 4de versnelling haalt. Maar toentertijd was dit echt mega rap. Sinds 1981 zijn er slechts acht hernieuwde versies op de markt gekomen, waarvan de laatste Fiesta ST 200 in 2016 uitkwam.

Wat is er zo gaaf aan de Ford Fiesta ST?

Allereerst ziet de Ford Fiesta ST er gewoon heel cool uit. Vooral als je kijkt naar haar voorgangers, die er soms nogal tuttig uitzagen. De nieuwe Fiesta ST is stoerder en volwassener geworden. Je kunt er eenvoudig met vier personen op pad mee gaan, zonder geheel kreupel op je bestemming aan te komen. Wat met een oudere Fiesta nauwelijks mogelijk was.

, Getest: de Ford Fiesta ST

Hoe rijdt het?

Stop 200 pk in een auto van iets meer dan 1200 kilo en je hebt echt een kanon onder je bips. Lees: optrekken en in de tweede versnelling nog steeds last hebben van wielspin. Zo graag wil ie er vandoor gaan. Nou is hard rechtdoor knallen natuurlijk niet zo heel bijzonder, maar wat de Fiesta ST echt uniek maakt is de fenomenale wegligging. Bochten die je normaal met 50 km/h max. neemt, durf je nu opeens met de dubbele snelheid te nemen. Als een rolletje ducktape blijft ie op de weg plakken. Hij is niet meedogenloos, want mocht je echt te hard gaan corrigeert ie je bijtijds. Toch fijn als er iemand over je schouders meekijkt.

RRRRoffel

Sommige vinden het ordinair, maar sommige houden er van. Een klein plofje uit de uitlaat. Ik kan er oprecht van genieten. En voor mij ook een redden om nooit met de radio aan te rijden. De Fiesta ST is voorzien van een normale-, sport- en een circuitstand. Wat eenvoudig door een enkele druk op de knop in te stellen. is.

In de normale modus is het een doodnormale auto en worden de 200 paardenkrachten best wel met rust gelaten. Ga je over op de sportstand dan wordt het gasrespons aangescherpt en wordt de active noise control klep opengezet. Het brommetje, de roffel, het gejank, hoe je het ook wilt noemen komt opeens uit de uitlaat. Ook wordt de vering wat stugger, wat niet altijd even relaxed zal rijden.

En zet je de auto op circuit modus dan ben je helemaal van God los. Het tractieregelsysteem wordt volledig uitgeschakeld en worden alle instellingen zo geprepareerd dat je perfecte ronde tijden op het circuit zou kunnen maken, het zogeheten ‘wide slip modus’.

, Getest: de Ford Fiesta ST

Heeft ie nog een beetje comfort?

In de sport- en circuitstand tril je af en toe de auto uit, zo stijf staat de vering afgesteld. Maar goed, dat is één kritiekpuntje. Want voor de rest is de Fiesta ST nog best wel luxe. We reden de ST3 uitvoering, waar we dus wel handigheden hadden als dodehoekwaarschuwing, stuur- en stoelverwarming, climate control, etcetera. Hij is dus niet zo hardcore als je zou denken, er zit nog veel luxe in. Het 8-inch groot infotrainment systeem bedient zich logisch en hier zal je dan ook veel plezier aan beleven. En wat te denken van het B&O Audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Het geluid is overweldigend, maar we geven toch de voorkeur aan het geluid uit de uitlaat.

En dan de beruchte Recaro stoelen. Sommige vinden deze perfect zitten, andere beleven er weinig comfort aan. Ik kreeg zelfs een keer te horen dat het zitcomfort beperkt wordt tot het gevoel een levende taco te zijn.

Kopen of doorlopen?

Je zal niet perse een innige band opbouwen met de lokale pompbediende. De Fiesta ST is namelijk een driecilinder motor die voorzien is van cilinderuitschakeling. Ofwel, heeft de motor niet het volledige vermogen nodig zal er een cilinder worden uitgeschakeld, om brandstof te besparen. Waardoor je auto dus in feite op twee cilinders zal lopen. En dus lekker zuinig zal zijn. In de twee weken dat we de Fiesta ST hebben gestest, hebben we niet bepaald de zuingheidsprijs gewonnen, want het enorme motorvermogen van 200 pk in combinatie met het rijcomfort is subliem. Als we € 36.000 zouden over hebben, zouden we deze absoluut in een Fiesta ST stoppen.

LEES OOK
Porsche-waardig als understatement
Porsche-waardig als understatement
De Porsche Taycan is inmiddels een gevestigde naam in de elektrische autoranglijst. Hij scoort met al zijn verschillende benamingen erg goed, en daarom zien we ze regelmatig…
Collab-alert: Patta x Bacardi
Collab-alert: Patta x Bacardi
De koning van de collabs, Patta, doet zijn naam eer aan. Deze keer zijn de handen ineen geslagen met Bacardí, en de twee merken laten zien dat…