De Colmar 100-jaar docu

CREDITS: Colmar

In de jaren 80 en 90 zorgde Alberto Tomba, oftewel La Bomba, voor grote successen op de skilatten. En hij zorgde er daarmee gelijk voor dat Colmar ook grote successen boekte.

Het Italiaanse merk dat jarenlang met koeienletters op de borst van La Bomba pronkte, viert dit jaar haar honderdjarige jubileum.

Van hoeden naar de pistes

Dat doen ze trouwens in stijl. Tijdens het jubileum van Colmar trakteren ze ons namelijk op een korte documentaire, waarin de Colombo familie ons meeneemt in de rijke geschiedenis. Ruim honderd jaar geleden werd het merk opgericht door Mario en Irma Colombo. Destijds gingen ze nog door het leven als hoedenmakers, maar na de oorlog schakelden ze als ware business mensen gelijk door naar werkkleding. Dat werd meteen een spraakmakende ontwikkeling toen ze een samenwerking aangingen met Leo Gasperl. De Italiaan met Oostenrijkse nationaliteit was vastberaden om het wereldrecord speedskiën te verbreken en deed dat in een vleermuisvormige cape van Colmar.

Colmar kijkt terug op iconische stukken

En zo begon het tijdperk waarin de ontwerpen van Colmar schitterden op de pistes. Door de honderd jaar heen die er nu verstreken is, zijn er heel wat iconische kledingstukken uit de fabriek gekomen. Tijdens de korte documentaire blikt Colmar dan ook terug op een paar van de kledingstukken die de trotste mijlpalen van het merk representeren. Zo zien we verder nog het skipak van Piero Gros, die zelf vertelt over zijn memorabele wereldkampioenschap in de kleuren van Colmar. Helaas komt La Bomba niet in de korte docu voor. We vermoeden dat hij ondertussen te druk is met de après-ski. En terecht trouwens.

Kijk hier de docu van Colmar

Het mooiste van de korte documentaire is het feit dat het merk uit Monza nog altijd gerund wordt door een familie die hecht met elkaar is. Mario, Carlo en Giulio Colombo zijn de vierde generatie die vooruitstrevende ontwerpen creëren. Dat doen ze tegenwoordig ook buiten de skiwereld, aangezien de rood-wit-blauwe belettering steeds vaker te zien is in het alledaagse straatbeeld. Wij zijn in ieder geval benieuwd wat het kledingmerk de komende jaren nog voor ons in petto heeft. Check hier de korte docu van Colmar.

Source:
LEES OOK
Het verhaal achter de Nike swoosh
Het verhaal achter de Nike swoosh
Het logo van Nike is een grafisch kunststukje an sich. Het is een logo dat de hele wereld kent en dat gaat ook niet meer veranderen. Zo…
Not On My Harley
Not On My Harley
BMX’en in een skatepark. In een klassieke Porsche 911 door een oldschool McDrive rijden. Met een veerpont over het IJ varen. Een krantje lezen in een bomvolle…
Streetwear-guide: San Francisco
Streetwear-guide: San Francisco
San Francisco is een stad met lagen. Letterlijk. Mistlagen, hoogtelagen, lagen geschiedenis, maar ook stijllagen. Hier dragen mannen hun kleding met verhaal. Niet om op te vallen,…
Collab van de dag: gelato en sneakers
Collab van de dag: gelato en sneakers
Een sneakermerk dat smaakt naar meer? Mason Garments (f)likt het gewoon. Deze zomer stapten de Amsterdammers achter de gelatobar bij Massimo Gelato en roerden daar drie exclusieve…
Weekend Desires #380
Weekend Desires #380
Vier je extra langeeeee weekend op dezelfde manier als altijd. Met de mooiste vrouwen van The Gram: View this post on Instagram A post shared by Pepa…