Dit zijn de duurste bolides ooit

CREDITS: Johannes Giez | Unsplash

In 2020 bracht Bugatti de La Voiture Noire uit. Een diamant van een sportauto met een W12 motor, 1500 pk en een topsnelheid van 420 kilometer per uur. And most importantly? Een prijskaartje van een ‘kleine’ 16,5 miljoen. Gekkenwerk natuurlijk, maar het kan nog vele malen gekker. Dat bewijst de duurste auto ter wereld en de andere kassarinkelaars die in dit bizarre lijstje staan.

De duurste auto ter wereld (plus 9 andere kassarinkelaars)

Klassiekers zijn er in alle soorten en maten. Er zijn veel old school wagens die je kunt restaureren om er daarna knaken mee te verdienen. Hier vind je wat je daarvoor allemaal voor nodig hebt, bijvoorbeeld een schuurmachine, en wat er allemaal bij komt kijken.

Maar als we het over het échte werk hebben, dan komt het op dit lijstje aan. Het luxere autosegment van tegenwoordig is misschien voorzien van allerlei fascinerende tools en gadgets, maar dat wil niet zeggen dat ze dit tot de duurste bolides maken. Integendeel: in dit lijstje vind je alleen maar klassieke oldtimers voor de échte autoliefhebber.Een Rolls Royce met ligmassagestoelen en een ingebouwde sterrenhemel? No thanks. Een lawaaiige klassieker uit de twintigste eeuw die met moeite de 120 km/u aantikt? Yes please!

10. Aston Martin DBR1, 1956 – $22,500,000

Je leest het goed: de eerste auto van dit lijstje verslaat de nieuwe Bugatti-auto met maar liefst zes miljoen euries. Deze DBR1 van Aston Martin uit 1956 was dé winnaar van de Nürburgring in 1959. (Je weet wel, dat vrije racecircuit waar de gemiddelde autobestuurder zijn/haar auto vrijwillig de vernieling inrijdt.) Iconen als Roy Salvadori, Stirling Moss, Jack Brabham en Carroll Shelby hebben allemaal hun rijkunsten getoond in deze oldtimer. De DB5 van James Bond is iconisch, maar de onbetaalbare DBR1 is hem nog altijd de baas.

9. Ferrari 275 GTB/C Speciale, 1964 – $26,400,000

In een lijst van de duurste bolides ooit kunnen de Ferrari’s niet uitblijven. De 275 GTB/C Speciale is dan ook het eerste Italiaanse bakbeest die we in dit lijstje mogen verwelkomen. Van deze klassieker zijn in totaal maar drie auto’s geproduceerd, en is daarmee zeldzamer dan de tevens prijzige 250 GTO-broertjes. De auto kent een luttele 320 pk, maar deze auto bestaat dan ook voor de unieke schoonheid van de bolide zelf.

8. Ferrari 275 GTB/4 S NART Spider, 1967 – $27,500,000

1967. Het jaar dat er voor het eerst een kleurentelevisie uitzending was, maar nog veel belangrijker: het jaar dat de 275 GTB lijn een nóg specialere editie erbij kreeg. De Nart Spider uit 1967 kent maar tien exemplaren, waar maar één exemplaar een eigenaar kent. Het leuke van alles? Hij beweert er nog nooit in te hebben gereden. De Nart Spider is de eerste auto van dit lijstje met een rood jasje, en volgens kenners is de auto voor deze prijs zelfs een ‘koopje’. 27,5 miljoen guys, serieus?

7. Ferrari 290 MM, 1956 – $28,050,000

Misschien heb je ondertussen wel door dat deze lijst gedomineerd wordt door Ferrari’s. Niet heel gek ook, het legendarische automerk heeft een generatieoude traditie van top notch raceauto’s op de markt brengen. De 290 MM is daar geen uitzondering van. Sterker nog: de auto bracht direct resultaten. Zo won de auto in 1956 direct de Mille Miglia en de World Sportscar Championship.

6. Mercedes-Benz W196, 1954 – $29,600,000

De eerste Mercedes in dit prestigieuze lijstje: de Mercedes-Benz W196. Na vijftien jaar radiostilte van het Mercedes-team in de Formule 1, bracht de W196 nieuwe glorie. In 1954 en 1955 pakte coureur Juan Manuel Fangio direct de felbegeerde wereldkampioenschappen met deze speciale Mercedes auto. Aan het eind van het 1955-seizoen verliet Mercedes wederom de Formule 1 door de tragedie van de Le Mans race, maar de W196 zal nooit vergeten worden.

5. Ferrari 335 Sport Scaglietti, 1957– $35.700.000

We zijn ondertussen op de helft van dit lijstje, en ondertussen ook op het dubbele bedrag van de Bugatti waar we het in de intro over hadden. Om nog maar even aan te geven hoe absurd deze prijzen zijn. De Ferrari 335 maakte het voor Ferrari mogelijk om in 1957 de Constructeurs Wereldtitel te pakken in de Formule 1. Gaat de F1-75 uit 2022 hetzelfde opleveren voor het team van Ferrari?

4. Ferrari 250 GTO Berlinetta, 1962 – $38.115.000

De ‘Gran Turismo Omologato’, wij denken dat je alleen al voor de legendarische naam van deze auto een miljoen betaald. Toen de GTO in 1962 op de markt kwam, kon je hem voor een kleine 18.000 Amerikaanse dollars al op de kop tikken. Daar kunnen de early birds van Bitcoin nog een puntje aan zuigen. De GTO zette de racewereld op zijn kop, en werd door Motor Trend Classic zelfs tot ‘beste Ferrari ooit’ benoemd.

3. Ferrari 250 GTO, 1962 – $48.405.000

Dezelfde naam en hetzelfde bouwjaar, maar wel een ander prijskaartje. De Ferrari 250 GTO is in de periode 1962-1964 namelijk nog een keer geüpgraded door producent Scaglietti. Van deze geüpgradede versie werden slechts vier edities uitgebracht, en tevens heeft deze auto als enige het succesvollere koetswerk in de auto zitten. Door de verlengde en lagere neus van het koetswerk, werd de performance van de auto nog beter.

2. Ferrari 250 GTO, 1963 – $70.000.000

Voor zeventig miljoen knaken kan je je eigen pretpark bezitten én een Boeing 737 aanschaffen, en alsnog geld overhebben. Of je kan het allemaal spenderen aan deze GTO-versie uit 1963. De beroemde race-auto behoort wederom tot één van de vier verbeterde versies, maar heeft een hoger prijskaartje dan zijn jongere broertje door het feit dat hij nog nooit gecrasht is.

1. Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe, 1955 – $142.769.250 | de duurste auto ter wereld

De Ferrari’s mogen misschien deze lijst domineren, maar de duurste auto staat toch echt op naam van Mercedes. De 300 SLR Uhlenhaut Coupe uit 1955 spant namelijk de kroon van de duurste auto ter wereld. Volgens de kenners is de Uhlenhaut Coupe het meest esthetische voertuig ooit, en heel eerlijk? Het is inderdaad een pareltje voor het oog. Toen de bolide in 1955 op de markt kwam, was het met een topsnelheid van 290 km/u de snelste auto ter wereld. De prijs wordt daarnaast redelijk opgevoerd door het feit dat er geen andere 300 SLR in handen is van iemand.

Tjongejonge, wat een gekte zeg. Voor die prijzen hangen wij toch liever een foto aan de muur om gratis en voor niets te genieten van de bolides.