De Ducati 1299 Panigale S is een buitenaards beest

Rides

Holy shit. Sorry Ducati, maar HO-LY SHIT. Deze 1299 Panigale S is werkelijk waar een beest. We dachten ondertussen al wat gewend te zijn met de Panigale 959 en de Multistrada Pikes Peak, maar de 1299 Panigale S slaat werkelijk alles. En wat verwacht je anders van een motor van 190kg en 205PK?!

Ducati 1299 Panigale S

Zodra ik de 1299 Panigale S ophaalde bij Ducati Zaltbommel, wist ik dat het raak was. Bloedmooi stond hij daar al op me te wachten. Voor de meesten onder ons is het kijken naar de Panigale alleen al een feest. En dat merk je direct als je ergens langs rijdt, of als je bij een stoplicht staat te wachten. Er zijn weinig motoren die zoveel aandacht trekken. En los van de looks van deze machine, maakt hij uiteraard ook een heel zwaar en bruut Ducati geluid.

MotoGP allure

Als je ooit een Ducati Panigale of een andere superbe hebt gereden, weet je vast hoe dat rijdt. Voor de ene een groot genot, voor de ander iets minder. Persoonlijk hou ik niet heel erg van het hangen op mijn polsen. En al helemaal niet op de saaie lange stukjes, zoals op de A2 met trajectcontrole. Schiet je daarna de mooie B wegen in, dan zal je snel vergeten dat je je polsen voelde. Wat zoals ik dit artikel al begon; holy shit. De 1299 Panigale S is echt bloedsnel, veder licht en vraagt je elke meter iets meer. Op een gegeven moment voel je je net Jorge Lorenzo en lijkt het alsof je de bochten super strak neemt. Maar geloof me, de Ducati kan je meer geven dan dat jij aan kan. Dat blijkt ook wel als je aan de fotograaf vraagt of je een beetje laag aan de grond ging en het antwoord blijkt: valt wel mee.

Italiaans temperament

De Ducati 1299 Panigale S perst 205PK uit het 1285cc tellende blok. Hoorde je het goed? 205PK. Op 190kg, zonder rijder dan. Maar kan je het je voorstellen? De 1299 vlamt in ruim 3 seconden naar de 100 km/h. Iets wat ik niet zo snel probeer, maar het schijnt te kunnen. Wat helemaal fenomenaal is, is de quickshifter op de 1299 Panigale S. Dit betekent dat je kan op- en terugschakelen zonder de koppeling te gebruiken. Met opschakelen hoef je niet eens het gas terug te nemen, maar tik je hem gewoon tijdens het gas geven naar de volgende versnelling. Dit zorgt voor erg snel en ontspannen schakelen en geeft eigenlijk iedereen het nakijken.

Tot in de puntjes

Ducati heeft eigenlijk altijd mijn hart al veroverd. Dat zit hem uiteraard in de totaalbeleving op zich, maar uiteraard ook in alle prachtige details. En ook deze 1299 Panigale S laat zien wat Ducati allemaal in petto heeft. De Panigale heeft verschillende rijmodi, zoals sport, wet en race. Race is overigens niet echt aan te raden voor normaal weggebruik. Uiteraard past de Öhlins vering zich automatisch aan op basis van de rijmodus die je kiest. De brute roffel uit de ‘standaard’ uitlaat, laat ook niets te wensen over. Zodra je de Panigale start, heb je wel wat mensen die even om kijken. Maar uiteraard zijn er ook liefhebbers die er liever een Termignoni of Akrapovic onder leggen.

Quanto costa

Tja, een nieuwe motor kopen is nooit goedkoop. En een superbike al helemaal niet. Wil je deze Ducati 1299 Panigale S bemachtigen? Dat kost je ongeveer €30k. Vind je dat een beetje veel, dan is de 1299 Panigale verkrijgbaar voor ongeveer €25k en de 959 Panigale voor ongeveer €20k. De echte racer en MotoGP liefhebber koopt natuurlijk een Panigale R voor bijna €40k of de limited edition 1299 Panigale S Anniversario voor €80k.

tags:
Total
3
Share