Dit wist je nog niet over de Lamborghini Countach

De Lamborghini Countach is een van de meest legendarische racemonsters ooit met zijn verticaal openende deuren en hoekig design met excentrieke lijnen. Er zijn ruim 2000 exemplaren verkocht tijdens de zestien jaar dat het model in productie is geweest. We go way back, als het gaat om een van de meest iconische auto’s aller tijden. Want in 1973 is het eerste prototype, de LP500, onthuld in Genève. Het eerste exemplaar, de LP400, werd in 1974 verkocht. Hoewel de Lamborghini Countach een welbekende bak is, zijn er nog een aantal weetjes die je waarschijnlijk nog niet weet. Komen ze…

De legendarische Lamborghini Countach

Marcello Gandini

De wereld heeft een aantal groot auto-ontwerpers gekend, maar toch zijn er maar een aantal geweest die voor een ware revolutie hebben gezorgd. Zo ook Marcello Gandini, die een goed gevulde cv heeft. Man man man, wat heeft deze kerel veel betekend in de autowereld. Marcello Gandini is dé ontwerper geweest van de Lamborghini Countach. Hij is verantwoordelijk geweest voor het lage, brede en hoekige model met zijn opvallende vleugeldeuren. Deze man staat bekend om zijn kunstwerken die we al jaren waarderen. Naast de Lambourghini Countach, is hij ook de ontwerper van de schitterende bolides als de Lamborghini Miura en Diablo, BMW 5-serie, Alfa Romeo Montreal, Ferrari Dino 308, Tomosa Pantera, Renault 5 Turbo en de Lancia Stratos.

Ik zei toch, aardig cv’tje.

Lambo Doors

De Lambourghini Countach is de éérste productieauto geweest met verticaal openende deuren. De term Lambo Doors werd dé pioneer waardoor steeds meer luxe fabrikanten hun supercars op dezelfde manier gingen uitrusten nadat de Countach in productie ging. Gandini had de verticaal openende schaardeuren een aantal jaren eerder al gebruikt op de iconische Alfa Romeo Carbo-concept, maar de Countach is de eerste geweest die de deuren ook daadwerkelijk in productie bracht. Vandaar dus ook Lambo Doors.

Achteruit parkeren

De Italiaanse Countach is een pracht om te zien. Toch kent dit racemonster ook een nadeel. De Lambourghini Countach heeft namelijk geen zicht naar achteren. Achteruit parkeren is daarom een hele klus. Hiervoor moet de bestuurder de deur open doen, op de helft van de deur drempel zitten en vervolgens naar achter kijken om de reusachtige bolide in zijn achteruit te parkeren.  En tegelijkertijd nog even de pedalen en het stuurwiel bedienen. Maar ach, als dat het enige is…

De échte betekenis van Countach

'Countach' in een Piedmontese dialect, is het eerste wat het hoofd van het designhuis van Bertone zei toen ze de Lamborghini voor het eerst zagen. Vertaald is 'Countach' een nogal vulgaire manier om een mooie vrouw te beschrijven. Goed bedoeld dus eigenlijk.

De legendarische prestaties

De prestaties van Countach zijn legendarisch. Iemand die hieraan heeft bijgedragen is B.S. Valentino Balboni, Lamborghini’s testpiloot. Hij zegt een aantal 'officiële' topsnelheden op het Nardo testcircuit in Italië te hebben gereden. Hoe? Nou, met o.a. Lamborghini’s vervalste banden, verwijderde spiegels en ruitenwissers. En waarom? Lamborghini deed alles om de Ferrari te verslaan, maar eigenlijk overtrefte de Countach LP5000s Quattrovalvole alles. Zo zijn er verschillende beweringen dat de auto in tien seconden 160 km/h zou halen en met gemak de 320 km/h zou moeten hebben gereden tijdens de baanbrekende Fast Lane road test in 1986.

Een raceauto voor de straat

Wanneer er vanuit een technisch oogpunt naar de auto wordt gekeken is te zien dat het aluminium koetswerk werd gemonteerd over een buisvormig frame. En zelfs vandaag de dag wordt dit niet anders gedaan bij de meest speciale raceauto’s.

De functionele vormen

Deze auto is op elk gebied even net wat anders dan we gewend zijn. De optionele achtervleugel houdt de Lamborghini stabiel waardoor zorgeloos van de hoge snelheden genoten kan worden. De kanalen aan de zijkant zorgen dat zowel de motor als de auto zelf niet kan gaan smelten. En de fender flares, oftewel verbrede spatborden van sommige Countachs uit 1978 maakten het mogelijk om bredere banden te monteren.

Zo weet je dat ook weer!



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS