Uit het archief: 5 hele-hele dikke custom caferacers

Caféracers geven voor veel motormuizen hét ultieme gevoel van vrijheid, van rebelsheid. Dat komt vooral door zijn prominente plekje in de zogenaamde ‘rocker’ subcultuur.

Vandaag de dag worden veel nieuwe caféracers gebouwd, maar er worden ook met regelmaat motoren omgebouwd. En die ‘ombouwingen’ willen nog weleens op een natte droom voor liefhebbers lijken. Het enige wat je dan nog wil: motorhelm op en gaan! We schrijven er met enige regelmaat over, dus we zetten hier vijf hele-hele dikke voorbeelden op rij voor je. Gewoon, daar knap je van op.

5 caferacers om van te watertanden

De ‘Spanish Jade’

Sinds kort is Spanje het thuisland van een indrukwekkend staaltje motorgeweld. In Alicante hebben ze bij Tamarit Motorcycles namelijk de honderste motor op de markt gebracht en de nieuwe ‘Spanish Jade’ overtreft alles wat je van een motor verwacht.

De nieuwe motor is geïnspireerd op de originele Triumph Bonneville ‘Thruxton’ uit de jaren ’60, en heeft daardoor een heerlijke oldschool look. Hoe retro de motor er ook uitziet, de performance van de motor is allesbehalve achterstallig te noemen. Dit beest op wielen komt namelijk met een 900cc motor en heeft vijf versnellingen. Mucho fasto dus.

Dat er veel werk in deze motor zit, is een understatement. Tamarit Motorcycles geeft namelijk aan dat er maar liefst 640 uur aan vakmanschapswerk per ‘Spanish Jade’ motor wordt gestoken. De originele Triumph Thruxton is compleet herbouwd, en heeft daarbij nieuwe elektra, wielen, banden en een verbeterd frame gekregen. De stoelen zijn voorzien van gewatteerd leer en de geometrie is ook geoptimaliseerd ten opzichte van de oudere Triumph Thruxton.

La quenta voor dit pareltje? Een luttele 60.000 euries, ka-ching. Wij zeggen: alleen nog een goed setje motorhandschoenen en je bent de koning te rijk.

, Uit het archief: 5 hele-hele dikke custom <strong>caferacers</strong>
Foto: Tamarit Motorcycles

Yamaha XSR700 als caféracer

In de rijke historie van auto’s en motorfietsen zijn fabrikanten nooit echt fan geweest van hout. Toch kán hout extra flair en authenticiteit geven aan het voertuig. Morgan Motor Company is één van de weinige uitzonderingen. George Woodman, die in het dagelijks leven Sébastien Valliergues heet, zag potentie in het gebruik van hout.

Zijn laatste kunstwerk is de volledig gestroomlijnde Yamaha XSR700: een ware caféracer-transformatie. Deze abnormale tweewiel-bolide is ontworpen als een echte caféracer. Een groot deel is gemaakt van écht beukenhout, zoals de custom made staart. Je kan zien dat de tankdeksel nog steeds van een XSR is. De X-race uitlaat en wielcontouren zijn zo geverfd dat het op hout lijkt. In het begin was het totale gewicht van de motorfiets 186 kilogram, deze hommage weegt nog maar 180 kilo.

Is hout iets voor jou? Dan is deze jongen ook iets voor jou:

caféracer
Foto: George Woodman Garage

Omgebouwde Ducati Multistrada 1000 DS

De gebroeders Coppiello zijn Italianen met een passie: dikke motoren ombouwen tot nog dikkere motoren. Een echte droombaan mogen we wel stellen. Voor dit project hebben ze een 2003 Ducati Multistrada 1000 DS volledig onderhanden genomen en er een echte caféracer van gemaakt.

Ze hebben de volledige motor gestript en andere onderdelen van Ducati teruggeplaatst. Zo is de benzinetank van een Ducati 999 en is er een totaal nieuw frame onder gezet. De wielen zijn van een Ducati Hypermotard, net zoals de voorste remschijven en zijn vooral gebruikt om er een moderne look aan te geven. Ook de uitlaat is volledig opnieuw ontworpen waardoor de motor een moderne race look krijgt.

Op het gebied van technologie zijn er ook zeker wat aanpassingen gedaan aan de Ducati Multistrada. Zo is de koplamp vervangen door een Koso Led lamp. En er is zelfs plaats gemaakt voor een klein dashboard net onder het stuur, waar ook je snelheid op te zien zal zijn. De broers zijn voor een klassiek rode kleur gegaan die perfect aansluit bij het all black frame van de motor.

, Uit het archief: 5 hele-hele dikke custom <strong>caferacers</strong>
Foto: North East Custom

Icon Motorcycles

Wij Nederlanders houden ervan om nieuwe technieken te combineren met het sentiment van vroeger. De Nederlandse start-up Icon Motorcycles snapt dat. De motorfietsen worden geproduceerd met de technieken van nu maar met de looks van toen. Het design van de authentieke caféracers is geïnspireerd op het straatbeeld van Londen in de jaren ’50 en ’60.

De motoren van Icon Motorcycles worden volledig met de hand geproduceerd. Het merk laat hun handen het werk doen en leggen in elk model hun ziel en zaligheid. Gecombineerd met de techniek van nu, de authentieke uitstraling en de ‘hoffelijke eigenschappen’ maken de motorfietsen helemaal af.

, Uit het archief: 5 hele-hele dikke custom <strong>caferacers</strong>

Vagabund V12 BMW R100RT 1994

De kunstenaars van Vagabund brengen veel creaties aan de man. Eén van de creaties is de V12 BMW R100RT 1994.

Deze motor is in de basis een BMW R100RT uit 1994. De mannen van Vagabund hebben deze motor omgebouwd tot de ‘V12’. De custom bike is nog steeds 100% straatlegaal, ook al zijn er heel wat aanpassingen gedaan. Zo is de voorvork 60mm korter gemaakt en is bijna alles voorzien van een matzwarte coating. De koplamp, achterlicht, knipperlichtbehuizing en behuizing voor de klokken zijn allemaal 3D-geprint. Natuurlijk is de motor wat opgeschroefd en voorzien van andere luchtfilters en een custom uitlaatsysteem.

Zeg eerlijk, dit is er toch eentje uit je dromen?

Vagabund V12