Ook dit is Cupra: snowtrips, padel-koningen en de metaverse

Travel

Jezelf als merk tussen de gevestigde namen wringen is f*cking moeilijk, zo niet onmogelijk. Vooral als we het hebben over de autowereld. Mensen gaan nu eenmaal sneller voor een naam die ze al kennen. Gemak dient de mens, zullen we maar zeggen.

Maar goed, er zijn uitzonderingen op de regel. En Cupra probeert die uitzondering te zijn. De Spanjaarden namen ons mee op snowtrip naar Fins Lapland en daar vertelde het merk álles over de Born, de nieuwe Formentor VZ5 én hun lifestyle-toekomstideeën. Gelukkig bleef het daar niet bij, want we mocht zelf ook sneeuwhappen met beide modellen.

Sneeuwhappen met Cupra

*Pling* 

Een mailtje.

Of we de Kerstman een high-five willen geven in Rovaniemi, Finland. Tuurlijk, Cupra, tuurlijk. Daarbij kregen we nog een voordeel voorgeschoteld: in de hoofdstad van Lapland ligt ook de extreme testlocatie om vierwielige leeuwtjes aan de tand te voelen. Dit is de thuisbasis van Cupra om bijvoorbeeld de achterwielaangedreven CUPRA Born of hun power dog, de Formentor VZ5, te testen. Met een beetje topografische kennis weet je dat Lapland witter is dan Spanje, dus dat betekent glijden. En dat is precies wat we hebben gedaan: powersliden door sneeuw en op ijs.

Sliden met de Cupra Born

De Born lijkt ervoor geboren. Dynamisch door zijn besturing en lage zwaartepunt, maar zéker ook door zijn optionele 150 kW (204 pk) sterke elektromotor. Wil je er nog een schepje bovenop, dan ga je voor het e-Boost-pakket. Je vermogen steigert dan tijdelijk naar 170 kW (231 pk). 

Een vermogen dat hielp tijdens het sneeuwhappen en ijsschuiven. De Spanjaard met stekker liet zien dat hij zijn natuurlijke habitat kan aanpassen aan de situatie. De driftsessies voelden natuurlijk aan, en de rare fratsen bleven uit. Gecontroleerd konden de achterwielen zijn gang gaan na flinke spuit gas. 

Brommen met de Formentor VZ5

Al is dat laatste peanuts vergeleken met de broeder van een andere moeder, de Formentor VZ5. Want gasgeven is toch net ff andere koek met een 2,5-liter TSI vijfcilinder turbomotor. De grommer is uiteindelijk goed voor 390 pk en 480 Nm aan koppel. 

De loeisnelle schakelende transmissie en torque splitter-technologie op de achterwielen lenen zich voor deze situaties. Tel daar de nieuwe Drift Mode bij op, en je hebt geen high-performance crossover SUV, maar een driftkikker met grille on ice. De wielen dansten op het ijs, mede dankzij de 18-inch remschijven met 6-zuiger Akebono-remklauwen. Klauwen die liggen te wachten achter de 20-inch-velgen van de VZ5 om gebruikt te worden.

De toekomst

Goed, spelen is voor kids – boys will be boys -, praten is voor volwassenen. En ondanks dat we nog jong van geest zijn, hebben we Cupra ook aan het woord gelaten over hun toekomstvisie. Waar gaat Cupra de komende tijd zijn geld op inzetten?

Dat Cupra lifestyle hoog in het vaandel heeft staan, is duidelijk. Dat laat het merk ook zien met hun toekomstplannen in de sportwereld én in de virtuele wereld.

De Spanjaarden hebben een liefde voor sport. En dat laten ze zien door zich te binden aan padel. De komende jaren zien we Cupra bijvoorbeeld als premium sponsor van de World Padel Tour. Al sinds 2019 is het merk betrokken bij de snelst groeiende sport van Europa, en dat blijft dus zo. Cupra werkt samen met de beste padelspelers van de wereld via CUPRA Tribe. Onder anderen Alejandro Galán (de huidige nummer één van de wereld) is daarbij aangesloten.

Ook de virtuele wereld krijgt te maken met Cupra. Om preciezer te zijn: de metaverse krijgt te maken met Cupra. De CUPRA-hub op Metahype – onderdeel van de metaverse – is een (virtuele) samenwerkingsruimte waar merken, start-ups en contentmakers de ruimte krijgen. CEO Wayne Griffiths vertelt: “Met het debuut van CUPRA in de metaverse bewijzen we eens te meer dat we een merk zijn dat verder gaat dan de grenzen van de auto-industrie.” De eerste stappen zijn gezet, en Cupra werkt samen met merken uit de muziek- en entertainmentindustrie, zoals Primavera Sound en UBEAT.

Het is tekenend voor Cupra. Deze toffe snowtrip, de samenwerkingen met padel-koningen én de metaverse laten zien dat het meer is dan een automerk. Cupra is een lifestyle-brand.

Total
0
Share