Maserati Levante Trofeo: Italiaans beest uit je natste dromen

Fantaseren, wij mannen doen het graag. Het zijn vaak terugkerende onderwerpen: een carrière als profvoetballer, mooie dames én… hele, hele dikke auto’s. Auto’s in alle geuren en kleuren, maar vóóral auto’s van Italiaanse makelij zijn daar goed in vertegenwoordigd.

Mocht jij van plan zijn om vanavond in je dromen een lekker rondje te gaan rijden in een 580 pk tellende SUV? Dan hebben we iets voor je:

Maserati Levante Trofeo

De sleutel wordt overhandigd. Die weegt al meer dan mijn eerste auto, een Citroën Saxo uit 1998. Een Radio 538-editie.

Wat als eerste opvalt is de kolossale gril die je van Maserati gewend bent, alleen dan nóg groter en right in your face. De dubbele openingen op de motorkap zorgen voor een agressieve look en aerodynamische stabiliteit. Ook de drie iconische luchtinlaten in de zijkant voor extra koeling voor de cilinderkoppen zijn aanwezig.

Als je langs de auto loopt dan zie je een lijnenspel, waarvoor alleen een rasartiest verantwoordelijk kan zijn. Curves op de juiste plek. De Levante Trofeo is voorzien van heel veel carbon accenten in én rondom de auto. Hierbij kun je denken aan een carbon frontsplitterside flaps, diffuser en side skirts.

Dan stap je in. Al direct voel je dat in een zwaargewicht zit. Een auto van de hoogste klasse, maar ook letterlijk een hele zware jongen: 2170 kilogram. Clean on the hook.

Maserati levante trofeo, Maserati Levante Trofeo: Italiaans beest uit je natste dromen

This is the moment: de Levante Trofeo start z’n 3,8 liter V8. Een warm, diep geluid en op de achtergrond twee turbo’s aan het werk. Maar deze motor is samen met Ferrari ontwikkelt en gebouwd in Modena, dus stationair is slechts het voorspel. Het is tijd dit beest in beweging te brengen.

Rijden in de Maserati Levante Trofeo

Eerlijk toegegeven: met deze SUV kan je heerlijk rijden, als een prins van de A2. Maar de eerste knop die je het beste kan indrukken ná Start/Stop, is Sport/Corsa. Dit wil je. De auto wordt direct strakker afgesteld en je hoort de V8 nog harder ronken doordat de kleppen in de uitlaat opengaan zoals hij bedoeld is door Maserati.

Het stoplicht gaat op groen. Gas! Ruim 4,1 seconden en een whiplash later besluit de auto achter me om ook eens te gaan rijden, maar de Maserati Levante zit al op de 100 km/h. De vierwielaandrijving i.c.m. Launch Control zorgt ervoor dat hij hier zorgeloos naar toe kan. WAT een gevoel. De vierwielaandrijving in de Levante is door de Italianen meer gericht op veiligheid in tegenstelling tot de Duitse concurrenten die wat speelser zijn. Is het beter dan seks? Misschien.

En als je weet dat je er dik €233.306 voor betaald hebt? Absoluut.

maserati levante trofeo

€233.306

Dat is een aardige som, maar als je dit eenmaal neer kan leggen voor een auto gaat hier (meestal) hard werk en hele lange nachten fantaseren aan vooraf. Het is je dus meer dan gegund! Met zijn prijskaartje plaatst de Levante Trofeo zich op een interessante positie in de markt.

Hij is stukken prijziger dan zijn concurrenten uit Duitsland. Denk hierbij aan de Mercedes GLE 63S AMG, BMW X5 M Competition en de Porsche Cayenne. Die zweven allemaal rond de 200.000 euro. En een stukje goedkoper dan de Lamborghini Urus met een prijskaart richting 300.000 euro.

Maar wat krijg je voor dit bedrag dan?

De allersnelste SUV van Maserati die er is. Wat wil je nog meer horen?

Oké: Launch Control, Traffic Sign Recognition, Lane Assist, Pedestrian Recognition en Brake Assist, shift paddles van carbon, etcetera.. Hadden we al gezegd dat er een Twin Turbo V8 voor je neus staat te ronken? Een machine die meer mannen nekpijn bezorgd dan Katja Schuurman in haar hoogtijdagen. En dan hebben we de hood nog niet eens omhoog gedaan. Dit is misschien wel het summun van Italiaans design en vakmanschap. En hij is ook nog eens beestachtig groot. Zó groot, dat als de haptische Lane Assist vrijwel constant aan je stuur loopt te trekken, omdat hij altijd lijnen te dichtbij ziet komen.

Maar is het een patserbak? Nee. Qua looks zeker niet. Qua geluid? Als je wilt wel. En als je mensen op het terras met rust wil laten (alvast bedankt) dan hoeft dat absoluut niet. De filosofie achter Maserati is het ontwikkelen van een kruising tussen chique en sportwagens, en dat hebben ze met de Levante zeker goed voor elkaar.
Maar hey, het is jouw fantasie. Up to you!

maserati Levante trofeo

€245.477,90

Mocht je €12.791,90 extra hebben, dan zouden raden we je aan om ‘m aan te kleden zoals de versie die wij hier rijden. Waar moet je aan denken? Een Bowers & Wilkins Surround Sound System, Adaptive Cruisecontrol met stop & go functie (lekker voor in de file), verwarmd sportstuur met leder, een panoramisch zonnedak (je weet hoe de zomers tegenwoordig kunnen zijn), geblindeerde ruiten achter, etcetera.

Plusjes en minnetjes

Zijn we dan alleen maar lovend? Bijna. Niet iedereen is te spreken over het interieur, al vinden we het zelf een grote upgrade sinds de vorige versie. Ze hadden wat ons betreft iets meer aandacht mogen besteden aan het infotainment- en navigatiesysteem. Het werkt goed, maar voor zulke bedragen mag het wel wat strakker. Een schermpje van 8,4 inch is niet meer van deze tijd. Verder hebben we qua interieur weinig aan te merken en worden we vooral heel enthousiast van de lederen bekleding met rode details.

Qua exterieur is nagenoeg perfectie, op één ding na: het Maserati-logo in de gril. Dit is plastic-fantastic en zouden ze meteen wat aan moeten doen. Maar verder is er op autogebied geen nattere droom die je kan hebben, wat ons betreft.

Dus nu is het aan jou… Aan het werk of ga je vanavond een uurtje eerder naar bed?

Specs van de Maserati Levante Trofeo

Motor: 3.8L V8 Twin Turbo
Vermogen: 580pk / 730 Nm
Gewicht: 2170 kilo
Vanafprijs: €233.306
De versie die wij reden: €245.477,90