Getest: de BMW M135i xDrive

Specs van de BMW M135i xDrive
  • Motor: 2.0 benzine
  • Vermogen: 306 pk / 225 kW / 450 nM
  • Gewicht: 1600 kilo
  • Vanafprijs: € 62.500
  • De versie die wij reden: € 73.500

Tsja, minder vermogen en een tikkeltje zwaarder dan de vorige modellen. Je zou kunnen denken dat we een lijstje aan het maken zijn over voormalige topmodellen die in de goot zijn beland, maar we hebben het over de nieuwe BMW M135i xDrive. We gingen een week op pad met deze kleine grote jongen. 

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

From the back to the front

De nieuwe BMW 1 series zijn allemaal voorwielaangedreven, wat voor de liefhebber pur sang een drama is. Want de oude achterwielaangedreven modellen waren pas het echte freude am fahren. Daar kocht je immers een 1 serie voor, om zijn uitmuntende wegligging én om al het vermogen op de achterwielen vrij te geven, waar het hoort. Nadeel was wel dat de binnenruimte erg tegenviel, want de techniek moet ergens zijn plaats innemen. Maar ach, hoe vaak zit je nou met meerdere personen in een auto? Exact. 

Goed, tijden veranderen en daarmee dus ook wensen. Waar de concurrerende modellen steeds ruimer werden kon ook BMW niet achterblijven. Nu hebben we dus te maken met voorwielaangedreven 1-series, die wél een stuk ruimer zijn. Wil je hier niets mee te maken hebben, kies dan voor een xDrive ofwel de vierwielaangedreven Beamer. Als je dat ook niet over je hart kunt verkrijgen, blijf dan lekker bij de oudere modellen tot 2018.

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

Kleine jongens worden groot 

De BMW M135i is niet bepaald een kleine auto meer. Qua ruimte is de auto ongeveer net zo groot als een Golf 7, wat betekent dat ie toch echt een stuk groter geworden. Spullen om te klussen vervoeren gaat uitstekend, want het is ons gelukt om nieuwe ladder te kopen én te vervoeren. Met de achterbank plat ging dit erg eenvoudig. Iets wat we bij de eerste 1 serie nooit was gelukt. 

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

PK vs Gewicht

De eerder geteste M140i (2018) was voorzien van een heerlijk V6 blok waar 340 PK’s uit geperst werden. Al die PK’s kwamen terecht op de achterwielen, waar het Freude am Fahren kan beginnen. Dit alles met een gewicht van slechts 1550 kg.

Tot zover het oude model, want de nieuwe M135i heeft een xDrive systeem waardoor je met 4-wielaandrijving vol zelfvertrouwen door de bocht knalt. Een 2.0 liter motor met 306 pk is bepaald niet weinig, maar helaas wel 34 paardjes minder dan de vorige versie. 1600 kg, schoon aan de haak. Onder aan de streep ben je dus zwaarder én heb je minder vermogen onder je kont. Dit moet dan toch ergens gecompenseerd worden. 

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

Pops and bangs

Het is altijd even wennen om te rijden met vierwielaandrijving, zóveel extra grip heb je. Na een tijdje zul je de smaak te pakken krijgen en volledig vertrouwen op alle grip die het xDrive systeem je geeft. Extra verslavend: de pops and bangs uit de uitlaat. Vooral in de sportstand is het heerlijk om af en toe een knal te horen. Kinderlijk, maar o zo leuk. 

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

Asian Sensation

Alhoewel de meningen hier erg verschillen, vinden wij de nieuwe design keuze van BMW fraai. Sommigen zullen zeggen dat het gericht is op de Aziatische markt en riekt naar copy pasten van Lexus. Andere liefhebbers vinden hem juist erg eigentijds. Na een tijdje moet je ook verder en kan je niet een oud succesnummer blijven her-moderniseren (is dat een woord?Achja je snapt ons vast wel). Dus daarom moet je keuzes maken en krijg je voor- en tegenstanders. Er wordt tenminste over gepraat, laat dat duidelijk zijn. Zo zien we dat de achterkant wat lomper opgetekend is dan de vorige modellen. Plus het feit dat bijvoorbeeld de lampen wat groter en boller zijn geworden. Je zou zeggen minder gestroomlijnd, maar dat is niet het geval. 

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

Handige collab

Enige tijd geleden heeft BMW de parkeer app Parkmobile overgenomen. Het voordeel is gelijk zichtbaar in het media systeem van BMW. Je kunt via de Parkmobile app die geïnstalleerd staat super simpel een parkeeractie starten. In praktijk betekent dit dat je nooit meer Parkmobile op je telefoon aan hoeft te zetten, maar dit gewoon als app op je auto doet. Chill! 

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

Vergelijkende modellen

Gaan we kijken naar concurrerende modellen met ongeveer dezelfde prijs en pk’s dan komen we al heel snel bij de andere Duitse auto’s uit het topsegment. Dan is het slechts een kwestie van smaak welke keuze je zou maken, want het zijn alle 3 heerlijke auto’s. Met een S3 heb je dan net wat minder PK dan bij de eerder geteste RS3, maar je zal nog steeds de straatstenen uit de grond trekken bij een stoplichtsprintje.

Mercedes-Benz AMG A35 4MATIC
Vermogen: 306 PK
Vanafprijs: € 69.888

Audi S3 Sportback
Vermogen: 300 PK
Vanafprijs: € 65.000

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

Verdict

Om te accepteren dat een auto zwaarder is en minder vermogen heeft gekregen moet een auto wel heel goed in elkaar zitten. Toch weet BMW het voor elkaar te krijgen om een leuke auto te fabriceren die we iedereen zouden aanraden. Hij is lang niet zo spannend als zijn achterwiel aangedreven voorganger, maar eerder een betrouwbaardere versie er van. Dat de voorwielaandrijving voordelen met zich meebrengt zoals het hebben van meer binnenruimte, daarover hoor je ons niet klagen. We zouden je wel adviseren om altijd te kiezen voor een xDrive systeem, mits het budget dit toelaat uiteraard. Want 2x zo veel grip, is 2x zo veel fun. 

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive

BMW M135I, Getest: de BMW M135i xDrive