Best of both worlds: BMW i4 M50

Een elektrische auto die er niet per se uitziet als een elektrische auto. Het designteam van BMW heeft nu al onze harten veroverd door het introduceren van de i4 M50. Maar is-ie ook M-waardig? We kregen een week de tijd om het voor je uit te zoeken.

BMW i4 M50

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Wát. Een. Apparaat. Maar liefst twee (2!) elektrische motoren zorgen ervoor dat je een totaalvermogen van 544 pk tot je beschikking hebt. Het resultaat is een duizelingwekkend snelle 3,9 seconden naar de 100 km/h en topsnelheid van ongeveer 225 km/h, dan houdt het feestje pas op. Nu lijken dit specs voor een lichtgewicht-sportauto, maar we hebben het hier over een 2.290 kg zware sedan. Kun je het je voorstellen? Onze eerste kennismaking met de i4 M50 was dan ook meer dan aangenaam.

BMW i4 M50, Best of both worlds: <strong>BMW i4 M50</strong>

M-badge

Zie je een M-badge op een BMW, dan weet je dat je naar een loeisnel apparaat aan het kijken bent. Althans, dat was het geval met de fossiele brandstofbolides. Maar kun je een M-badge plakken op een elektrische BMW? We hebben het ondervonden en het antwoord is…. uit volle borst…… JA. Je hebt niet het ronkende geluid van een benzinemotor, maar ook hier is over nagedacht. Zo heeft BMW een geluid ontwikkeld dat ze M IconicSounds Electric noemen/ Dit geluid heeft een hoog ‘Warp zone’ gehalte. Hoe harder je rijdt, hoe meer je in de ruimte wordt geschoten. Slim bedacht, want zo heb je toch nog enigszins het besef dat je hard gaat.

Het adaptief M-onderstel is voortreffelijk. De auto is in te stellen in verschillende modi van Eco tot Sport.  In de sportiefste stand reageert de i4 M50 net wat venijniger en kun je gerust de bochten aanvallen. Zoals je van een BMW M-versie mag verwachten is de wegligging bij sportief rijgedrag erg aangenaam en dankzij de vierwielaandrijving heb je maximaal grip. Soms vergeet je echt dat je in een zware elektrische auto hebt plaatsgenomen.

BMW i4 M50, Best of both worlds: <strong>BMW i4 M50</strong>

Actieradius

Valt er dan helemaal niets negatiefs te melden over de BMW i4 M50? Misschien de actieradius. Die zou volgens WLTP-normering tussen de 472 en 519 kilometer moeten liggen. Maar bij het ophalen stond-ie al op een schamele 385 km. Dit beloofde weinig goeds, ware het niet dat je met een beetje normaal rijgedrag best beloond kunt worden. Ons traject naar huis was zo’n 90 km rijden, maar door files hebben we niet echt kunnen doorplanken. Het resultaat: een afschrijving van slechts 40 kilometer.

De BMW i4 M50 heeft een batterijcapaciteit van 84 kWh. Eenmaal leeg laad je in no time weer op: in slechts 10 minuten heb je er weer 140 km actieradius bij. Wat krankzinnig snel is en je ook een bepaalde rust geeft natuurlijk.

BMW i4 M50, Best of both worlds: <strong>BMW i4 M50</strong>

Opties

De i4 M50 staat voor je deur vanaf € 77.000. Een flink bedrag, maar mocht je een beetje goed voor de dag willen komen, dan loopt het tellertje alleen maar op. Al zijn sommige opties écht de moeite waard. Zoals de Sanremo Grun Metalllic-kleur die aan te vinken is €1.070. De 19-inch-velgen zijn optioneel en kosten € 971 euro. En wil je je Beamer een sinistere look geven, dan kun je een vinkje zetten bij ‘M koplampen Shadow Line’. Kosten: € 261. Het exterieurpakket met M-carbon accenten kost je € 2.559.

Een andere serieuze upgrade is het High Executive pakket dat je €3.300 kost. Wil je niet alleen stoelverwarming maar ook verkoeling, dan tik je daar €1.853 extra voor af. De achterpassagiers ook een verwarmde bips? Dat is dan €335 extra, alsjeblieft. En wil je genieten van waanzinnig goed geluid, dan kies je ook nog het Harman Kardon Surround Sound systeem voor€ 794 extra.

BMW i4 M50, Best of both worlds: <strong>BMW i4 M50</strong>

Verdict

De BMW i4 M50 heeft alles. De looks van een ‘normale’ auto, de prestaties van een echte ‘M’ en het comfort wat je van BMW mag verwachten. Een wolf in schaapskleren is deze auto niet meer te noemen. Nee, daar is het M-pakket toch echt te opvallend voor. Maar waarom zou je niet willen opvallen als je zoiets moois hebt samengesteld én kunt rijden? Wij zouden het wel weten.

Vermogen: 544 PK / 400 kw
Vierwielaandrijving
0 tot 100 km/h: 3,9 sec
Actieradius: 520 km
Kleur: Sanremo Grun Mettallic
Vanafprijs: € 77.060
De versie die wij reden: € 92.310