6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

Specs van de BMW M4 Coupé
  • Motor: 3.0 // 6 cilinders
  • Vermogen: 450 PK / 331 kW
  • 0-100 km/h: 4,1 seconden
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Vanafprijs: € 128.719
  • De versie die wij reden: € 160.172

Hoe blij kun je een man maken? Nou, laat iemand hem de sleutels van een BMW M4 Coupé in zijn knuistjes drukken en dan kom je al een heel eind. Dit moet toch wel een van de meest gave straatlegale auto’s van dit moment zijn. Anyway, we zochten een week lang voor je uit waarom je een BMW M4 Coupé in bezit zou moeten hebben.

BMW M4 Coupé

BMW M4 Coupé

1. Je bent eerder op je bestemming, veel eerder

Die 450 PK is echt belachelijk veel voor een auto van slechts 1670 kilo. Zo veel dat als je volgas wegrijdt, de auto in de eerste én tweede versnelling nog wielspin heeft. Sterker nog, rij je relaxt in 5de versnelling een gangetje van 90 km/h en geef je vervolgens volgas, dan doet de kickdown zijn werk en schakelt de DCT-Transmissie 2 versnellingen terug. Je wordt vervolgens wederom getrakteerd op wielspin, terwijl je 90 km/h rijdt. Krankzinnig. Anyway, de begrenzer krijgt aardig vaak op zijn sodemieter, want die staat ingesteld op 250 km/h. Wil je die 450 PK tot je beschikking hebben, moet je wel het Competition Package erbij nemen. Kost je zo’n € 7.500 extra.

BMW M4 Coupé zijkant

2. Je leert écht auto rijden door de achterwielaandrijving

We zijn helaas niet allemaal in het bezit van een racelicentie, dus we zullen het moeten doen met onze eigen knowhow. De M4 Coupé is niet bepaald vergevingsgezind hebben we gemerkt. Tuurlijk, snoeihard rechtdoor rijden kan ie. Maar in de bochten gaat ie toch echt wel kwispelen. Op het begin mega eng, maar na een tijdje is het toch een partij leuk! Of je ieder moment de auto in een bocht kan verliezen, dat gevoel zeg maar. Bij nat wegdek of bochten wordt het gevoel alleen maar versterkt. En dan gaat het toch iedere keer net goed, door de ingrijpende ESP. Het adaptief M onderstel is in standje Sport+ de meest krankzinnige stand, waarin je best wel eens een mooie drift kan maken. Wil je toch nog schakelen, is dat overigens ook nog steeds mogelijk door de flippers aan het stuur.

BMW M4 Coupé kont

3. Je durft eindelijk een keer keihard te remmen

Net of je dit ooit in je eigen auto doet, snoeihard rijden om vervolgens snoeihard op je rem te gaan staan. Ga je voor de BMW M4 Coupé dan zouden we je adviseren om de M-carbon keramische remschijven mee te bestellen. Kost je wel € 8.345 extra, maar dan koop je wel een stukje veiligheid. En plezier! Want alhoewel we best een aardig stukje durven en kunnen rijden, is het nog belangrijker om op tijd stil te staan én te corrigeren daar waar nodig. En met de keramische remschijven sta je zó enorm rap stil. Wel even alle items die je in je auto hebt liggen weer op zijn plek leggen, want alles flikkert door de auto heen. Enige nadeel na een weekje in de BMW M4 Coupé te hebben gereden: stap je weer in je eigen modale auto, dan heb je het gevoel of je weer met trommelremmen te maken hebt en Fred Flintstone bent.

BMW M4 Coupé zijkant front

4. Je weet weer dat auto rijden gewoon ontzettend leuk is.

Het toeval wilde dat we in dezelfde week de BMW M4 Coupé, een Tesla Model 3 en een Volvo S60 Polestar Engineered tegelijkertijd aan het testen waren. En wat doe je dan? Exact, je zoekt een 3-baansweg op en zet je schrap voor een stoplichtsprintje. We hebben het meerdere malen getest, maar helaas kwam de Volvo S60 Polestar Engineered keer op keer als winnaar uit de bus, zowel van 0-100 km/h als op hogere snelheden. Dit kwam met name ook omdat het nauwelijks mogelijk is om volgas weg te rijden met de M4, zonder wielspin. Ging het boven de 150 km/h dan kwam de M4 Coupé uiteindelijk als winnaar uit de test. Komt toch die heerlijke 6 cilinder weer goed van pas.

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

5. Je leert een ouderwets interieur weer waarderen

Het dashboard is iets waar we best wel vrolijk van worden #robgeusmodusaan. Zo is het instrumentarium ‘ouderwets’ analoog gebleven, wat een verademing is. Dit betekent dat de kilometer- en toerenteller echte klokkies zijn, wat zoveel relaxter wegkijkt dan een digitale. Iets wat BMW bij meer modellen mag toepassen. Verder is te zien dat het nogal een Spartaans interieur is. Alle noodzakelijke luxe zit er op, maar alles is gemaakt om gewicht te besparen. Verwacht dus veel carbon.

De sportkuipjes zijn hard en gemaakt om de ideale racehouding aan te nemen. Maar ook om gewicht te besparen. We zien het niet vaak, maar BMW heeft een groot gedeelte van de rugleuning geschrapt, waarschijnlijk om gewicht te besparen. Het ietwat lullig versnellingspookje is erg simpel, zonder enige noemenswaardige extra opties. Want waarom zou je perse een Swarovski pook nodig hebben?

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

 

6. Je hebt weer redenen om ergens echt voor te gaan sparen

Met een vanafprijs van € 128.000 is de BMW M4 Coupé niet de allergoedkoopste, maar wil je echt voor the full monty gaan zoals wij ’m hebben getest, dan komen de volgende opties er nog eens bij:

  • Volleder ‘Merino’ Sakhir Orange/Schwarz:    € 4.250
  • Automatische M DCT Transmissie:                € 3.965
  • M carbon keramische remmen:                      € 8.435
  • BMW Head Up display:                                   € 1.175
  • M drivers package:                                          € 2.616
  • M competition package:                                 € 7.500
  • Stuurverwarming (zo chill)                             € 264

Dit waren wel de meest interessante opties, want de optielijst gaat in werkelijkheid nog wel even door. Enfin, als je dan toch zo’n auto koopt, wil je geen spijt hebben van opties die je misschien toch wel aangevinkt zou moeten hebben.

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

Verdict

Een powerhouse op wielen, zo moeten we de BMW M4 Coupé misschien omschrijven. Want een meer hardcore straatlegale auto ga je waarschijnlijk niet vinden. Het blijft bijzonder om een auto te besturen waar gewoon teveel vermogen in gepropt zit. Of je een paard aan het temmen bent die eigenlijk helemaal geen zin heeft om naar je te luisteren maar het toch doet. Het heerlijke M-TwinPower 6 cilinder blok wordt standaard geleverd met 431 PK. Maar bestel je het optionele M Competition Package erbij, dan krijg je er nog eens 19 PK bij. Net of je die mist. Maar gewoon doen. Overigens ligt hetzelfde blok ook in de BMW M3 Sedan, die vanwege zijn lichte gewicht nog sneller van zijn plek zou moeten komen. Dat vraagt om een sprintje.

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé interieur

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé kont

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé velg

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé grille

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé, 6 redenen waarom iedereen een BMW M4 Coupe zou moeten hebben

BMW M4 Coupé speakers