BMW iX Flow is voorzien van elektronische inkt

CREDITS: BMW Group

“Digital man, the whole world connection. Hallo Deutschland was gibt?” En in het Duitse München bleken ze de telefoon wel degelijk op te pakken. De Duitsers hebben iets nieuws ontwikkeld waarbij de hele body van de nieuwe BMW iX tot leven komt. De BMW iX Flow is namelijk voorzien van E Ink waardoor de auto zijn kleur kan aanpassen.

De BMW iX Flow is een kameleon met E Ink

De inkt verkleurt niet door het licht wat erop schijnt, maar door elektrische signalen die ervoor zorgen dat andere pigmenten zich laten zien aan het oppervlak. BMW laat weten dat we in de toekomst niet enkel visueel entertainment zien via een beeldscherm, ze brengen het koetswerk tot leven.

Video: BMW Group

Het nut van de elektronische inkt

Inkt kun je de innovatie eigenlijk niet noemen. Het is een wrap die op de body van de auto is geplakt en waar een wirwar van kabeltjes uit komt. Via deze kabeltjes is de E Ink aan te sturen, door het brein achter de techniek.

De toepassingen voor deze techniek zijn volgens de Duitse autobouwer breed. Zo is het mogelijk met de E Ink zowel het exterieur als het interieur volledig aan te passen aan de wensen van de klant. Hoe jij je wallpaper op je laptop verandert, zo kun je het uiterlijk van je auto ook aanpassen. In het weekend een sportieve look en doordeweeks een zakelijke uitstraling. Je kunt je voorstellen dat een dergelijke wrap interessant is voor hulpdiensten, reclame op vrachtwagens en zo hebben we nog wel meer ideeën. BMW, je weet ons te vinden hè?

Hoe een variabel exterieur de efficiënte kan verhogen

De BMW iX Flow kan met zijn kleur bijdragen aan zijn eigen efficiëntie. De wrap helpt bij het koelen van de auto wanneer de zon fel schijnt of juist wanneer het koud is. Zwart absorbeert veel warmte, wit stoot deze juist af. Hiermee kan het gebruik van de airco aanzienlijk worden teruggeschroefd. Dit heeft zowel invloed in een elektrische auto als een auto op brandstof.

Hoe het werkt de E Ink op de BMW iX Flow

De inkt werkt door middel minuscule capsules waarin negatief geladen witte pigmenten zitten en positieve zwarte pigmenten. Zet je er stroom op dan wordt iedere capsule positief en komt er zwart naar boven. Haal je de stroom eraf, dan komen de witte pigmenten naar voren.

Om de wrap te kunnen vormen is er gebruik gemaakt van lasers die de segmenten tot op de millimeter nauwkeurig kunnen vormen. Daarbij was het belangrijk dat door de wrap ook nog steeds de lijnen van de auto zichtbaar bleven. En dat is aardig gelukt.

Foto’s: BMW Group