Een auto importeren: dit komt er allemaal bij kijken!

Het uitzoeken van een nieuwe auto kan een hele zoektocht zijn. Zeker wanneer je in Nederland niet het juiste model en uitvoering kunt vinden, kan het importeren van een auto uit het buitenland een slimme keuze zijn.

Duitsland is groot en daarmee ook het aanbod aan occasions. Het grootste voordeel is dat auto’s in onze buurlanden een stuk voordeliger zijn. Soms scheelt dit zelfs 50 procent! Het importeren van jouw droomauto kan je dus veel geld besparen.

In ieder land gelden er andere regels met betrekking tot verzekeringen en kentekenbewijzen. In Duitsland hoort het kenteken bij een persoon en niet bij de auto. Wanneer een Duitser zijn auto verkoopt, haalt hij de platen er af en is hij vrij van alle verplichtingen. Jij zult er dus voor moeten zorgen dat je platen hebt voor op de auto of hij moet vervoerd worden. Maar hoe regel je dit en wat komt er verder allemaal bij kijken? Wij zochten het uit!

Auto importeren? Zo doe je het!

De zoektocht naar jouw pareltje

Er zijn net als bij ons heel wat websites waar je occasions kan vinden om je te oriënteren. Een aantal Nederlandse bedrijven die je kunnen helpen bij het importeren van een auto of dit volledig voor je kunnen verzorgen. Daarvoor betaal je uiteraard, maar het scheelt een hoop uitzoekwerk. Volgens deze bedrijven is het verstandig om een auto aan te schaffen bij een erkende merkdealer om achteraf gezeik te voorkomen. Vaak hebben zij de kilometerstand en onderhoudsgeschiedenis nagetrokken en kun je er op vertrouwen dat deze kloppen. Natuurlijk zijn er ook betrouwbare onafhankelijke dealers, maar een officiële dealer blijft de veiligste keuze.

Jahreswagens importeren

De ‘Jahreswagens’ (fabrieksoccasions) zijn tweedehands auto’s uit Duitsland, die vrijwel direct uit de fabriek komen. Ze zijn kort gereden door een medewerker van het desbetreffende automerk. Deze zijn een interessante optie als je op zoek bent naar een high-end en bijna nieuwe auto. Ook deze tweedehands auto’s zijn vaak te vinden bij een erkende dealer van het automerk. Het mooie is: deze auto’s juist bedoelt voor export. Het bekijken waard dus!

Auto invoeren uit Duitsland

Duitsland is sowieso een slimme plek om naar te kijken. Omdat er zo veel tweedehands auto’s zijn, heb je veel keuze en is de prijs laag. Daarnaast zijn de Duitse auto’s gemiddeld gezien een stuk luxer uitgevoerd dan in Nederland, aangezien ze relatief goedkoop aangeschaft konden worden. Ten slotte zijn auto’s uit Duitsland vaak ook beter onderhouden. Je kent die Duitsers hè!

Auto Importeren, Een auto importeren: dit komt er allemaal bij kijken!

BPM berekenen

Wanneer jij dan jouw exemplaar hebt gevonden, is het verstandig om te kijken of die het importeren waard is. Hiervoor moet je de BPM van jouw potentiële aankoop berekenen. De BPM in Nederland is vrij fors – in vergelijking met andere Europese landen – en is bijvoorbeeld afhankelijk van de CO2-uitstoot en opties op de auto.

Je kan dit doen via BPM calculatoren op internet, maar het is aan te raden dit te laten doen door een specialist. Dit omdat binnen deze berekening een flink voordeel kan worden behaald. De BPM kan namelijk worden berekend voor het jaar wanneer je de auto invoert of voor wanneer de auto voor het eerst is toegelaten. Deze datum geldt ook voor een toelating in het buitenland.

Wanneer je na de berekening van de BPM nog steeds kunt lachen, is het tijd voor de rest van het plaatje. De kosten voor het importeren van je auto moet je daarom allemaal goed op een rijtje hebben.

Kopen van een buitenlandse auto

De koop begint net als in Nederland met een proefritje, mits je de garage bezoekt. Je kan ook een aankoopkeuring te laten uitvoeren. Hierbij wordt het volledige voertuig technisch nagekeken door een onafhankelijke partij. Het is ook mogelijk om een partij voor jou de auto te laten bekijken. Klopt alles? Dan kun je de auto aanschaffen en naar Nederland halen.

Als de handjes geschud zijn, kan hij richting jouw riante oprijlaan. Maar je hebt nog geen kentekens. De eerdergenoemde bedrijven kunnen ‘m op transport zetten. Dit kan je ook zelf doen of je rijdt tot aan de grens met een tijdelijk kenteken (ofwel een eendagskenteken), dat aan te vragen is bij het RDW. Vervolgens rijdt je naar een van de RDW-kantoren om je auto aan te melden en een Nederlands kenteken aan te vragen. Dit kan zonder afspraak, mits je auto jonger is dan 30 jaar.

 

Auto Importeren
Foto: Toms Svilans

De auto invoeren

Je hebt nu een auto die nog niet bij de RDW is gekeurd en dus niet op de openbare weg mag. Jouw nieuwe aanwinst moet fysiek bij een RDW-keuringslocatie worden aangeboden en nagelopen. Dit is op zich niet ingewikkeld, maar kost veel tijd. Het is namelijk vaak erg druk bij de RDW. De kosten voor deze check zijn €100.

Na de keuring moet jouw auto naar de Douane. Hier komt jouw eerder berekende BPM om de hoek kijken. Je kan ten slotte met je eendagskentekens naar huis rijden en ‘m parkeren. Rijdt hier niet langer mee, want het is in Nederland verboden om als Nederlander met een buitenlandse nummerplaat te rijden als je geen buitenlands adres hebt.

Gassen maar!

Je kunt bijna met jouw nieuwe bak de weg op. Het enige waar je nu nog op moet wachten is de afgifte van het kentekenbewijs door de RDW. Dit duurt over het algemeen vijf tot zeven werkdagen. Nu kun je naar een RDW gecertificeerde kentekenplatenmaker. Deze zal voor jouw de kentekenplaten van jouw nieuwe bolide maken. Zitten die er dan eindelijk op en is de verzekering ook gefixt?

Dan is jouw geïmporteerde auto nu rijklaar en je mag ermee de weg op. Snel weer terug naar Duitsland om te kijken hoe hard hij kan!

Auto importeren
Foto: Randy Tarampi