Rijbaan etiquette in het buitenland

CREDITS: NeONBRAND | Unsplash

In Nederland weten we dat we rekening moeten houden met alle fietsers op weg. Vooral in grote steden weten we dat ze lak hebben aan stoplichten en nemen ze vaak voorrang. Daarom ben je als automobilist erg alert op onze fietsende weggebruiker. In andere landen hebben auto’s veel meer te zeggen op de weg en bestaat er dus ook een hele andere etiquette op de rijbaan. Wij zetten deze voor je op een rijtje.

Rijbaan etiquette in het buitenland

Wij als Nederlanders gaan er in de zomer met z’n allen massaal op uit met de auto. De een met een dakkoffer, de ander neemt heel zijn hebben en houwen mee in de sleurhut. Maar hoe zit het eigenlijk met de regels en normen op de weg in het buitenland. Er zijn veel regels vastgelegd in de wet, maar er bestaan ook een heleboel ongeschreven regels waar je als buitenlandse bestuurder niet altijd van op de hoogte bent.

Autobahn etiquette in Duitsland

Wil je de topsnelheid van je nieuwe auto testen dan moet je naar onze oosterburen. Zij hebben delen op de autobahn waar je het gas open mag schroeven tot het maximum. Toch zal het je vaak overkomen dat je lekker vaart maakt op de linkerbaan en er ineens een dikke Audi aan komt zetten met knipperde koplampen. Je bent dan niet snel genoeg en wordt zo vriendelijk verzocht de linkerbaan zo snel mogelijk te verlaten. Ook parkeren Duitsers altijd tegen het verkeer in en toeteren ze vaak op weg naar een trouwlocatie. In Duitsland kun je overigens een dikke boete krijgen (relatief gezien in vergelijking met Nederland) wanneer je stil komt te staan op de snelweg zonder brandstof. De brandstofpompen zitten stukken verder uit elkaar dan bij ons. Even opletten als je lampje aan gaat.

Rijbaan etiquette
Foto: Alexander Schimmeck

Regels in Frankrijk

Ga je op vakantie naar het zuiden dan is de kans dat je Frankrijk passeert behoorlijk groot. Hier houden ze er de gewoonte op na om zelf ruimte te maken op te parkeren. Ze duwen dan de andere auto’s een stukje aan de kant om ertussen te passen.

Wanneer een Fransman met zijn lampen naar je knippert, probeert hij je te waarschuwen voor politie. Het opsteken van je hand is dan niet nodig in tegenstelling tot bij ons. Wanneer er een Franse schone over de stoep loopt, zul je ook vaak getoeter horen. In Frankrijk is het namelijk vrij gebruikelijk te toeteren naar mooie dames. Sinds kort verkopen ze in Frankrijk stickers met een grote S. Hiermee kan de bestuurder die deze op zijn automobiel plakt aangeven dat ze wat hoger op leeftijd zijn en minder snel kunnen reageren. Hiernaar toeteren heeft vaak geen zin meer.

Spaans temperament

Wanneer jij nog naar je TomTom zit te staren terwijl het al groen is, wordt je in Spanje niet in dank afgenomen. De auto’s achter je zullen je er dan ook attenderen dat er gereden kan worden door de claxon te gebruiken. Daarnaast zul je er in Spanje niet raar van moeten opkijken wanneer er een auto dubbel geparkeerd staat met de alarmlichten aan. Dit is niet omdat iemand even staat te wachten, nee deze persoon staat geparkeerd en komt binnenkort ooit wel weer eens terug.

Links rijden in Engeland

In Engeland doen ze sowieso al een beetje raar. Terwijl bijna de hele wereld rechts rijdt houden zij links. Wanneer er getoeterd wordt zal dit waarschijnlijk zijn omdat er een bekende langs loopt. Je hoeft je hier dus niet direct aangesproken te voelen. Omdat in Engeland niet zo hard is gevochten tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn veel straten in grote steden erg smal. Veel Britten parkeren dan ook hun auto deels op de stoep om medeweggebruikers niet tot last te zijn.

Knipperen met hun koplampen doen ze hier om iemand voorrang te verlenen of een bekende te groeten. Steek dus rustig je hand op om iemand te bedanken.

Overige regels in binnen Europa

In Europa heeft ieder land zo zijn eigen etiquette als het gaat om de rijbaan. Zo ben je in Oostenrijk verplicht om tussen 1 november en 15 april op winterbanden te rijden, jouw all-season banden van de private-lease maatschappij zijn dus niet voldoende.

Rijbaan etiquette
Foto: Oziel Gómez

Ga je naar Frankrijk, zorg dan dat je een alcoholtest in je auto hebt liggen, deze is verplicht en het kost je €160 wanneer je deze niet hebt. In Duitsland zul je altijd een fluoriserend hesje en een gevaren driehoek binnen handbereik moeten hebben. Draag je een bril? Dan zul je in Spanje altijd een extra setje glazen bij je moeten hebben. Just to be sure. Tot slot mag je in Engeland tussen 23:30 en 7:00 je toeter niet gebruiken.

Opmerkelijke regels in het buitenland

Ieder land heeft een aantal regels of gebruiken die jij opmerkelijk zult vinden. In Finland zijn de boetes bijvoorbeeld gebaseerd op het inkomen en in Zweden moet je te allen tijde je koplampen aan hebben. In Zwitserland is het niet toegestaan je auto te wassen op zondag en in Thailand mag je niet rijden zonder shirt. Hoe slecht de ARKO (alle ramen kunnen open) van je huurauto ook is. Misschien dat ze daarom allemaal op scooters rondscheuren. Ben je als voetganger in Italië, loop dan een zebra pad niet zomaar op want hier is stoppen niet gebruikelijk en zien ze deze meer als decoratie. Deze laatste vinden wij wel ietwat opmerkelijk. In Rusland is het verboden om met een vieze auto rond te rijden, maar het is hier sowieso al niet zo veilig om deel te nemen aan het verkeer blijkt uit de vele video’s.

In welk land je ook bent, zorg dat je de rijbaan etiquette kent en de juiste vignetten op je auto plakt. Heb je zelf echt geen idee? Kun je ook gewoon de autopilot van je Tesla aan slingeren.

Rijbaan etiquette
Foto: Roberto Nickson