De allermooiste elektrische auto getest: de Audi e-tron S Sportback

Rides

We hadden nooit gedacht dat dit moment zou aanbreken… Maar als we kijken naar alle demo auto’s die ons worden aangeboden, dan moest er wel een keer een ommekeer plaatsvinden. Op dit moment zijn er namelijk meer elektrische testbolides, dan met een benzinemotor. Voor ons als benzinesnuivers was dit op zijn minst even wennen. Maar ach, we zijn de moeilijkste niet. We gingen in de sneeuw volle week op pad met de Audi e-tron S Sportback.

Audi e-tron S Sportback

Belangrijke kenmerken van de Audi e-tron S Sportback

  • Aandrijving: elektrisch
  • Max vermogen: 370 kw / 503 PK
  • 0-100 km/h: 4,5 s
  • Max snelheid: 210 km/h
  • Basisprijs: € 107.000
  • De versie die wij reden: € 121.000

Ik ging slapen met een doezoe, werd wakker met e-tron

Audi heeft nu drie uitvoeringen van de e-tron ontwikkeld. De ‘normale’ versie, de e-tron Sportback en de e-tron GT.

We hebben al eerder kennisgemaakt met de reguliere Audi e-tron, die destijds uitgerust was met 360 pk. En deze e-tron imponeerde ons destijds al qua rijgedrag. Toch zijn het vaak de details die het doen. Wat te denken van zijspiegels die eigenlijk helemaal geen spiegels zijn, maar twee minicamera’s. Een moderne man zou zonder kunnen, maar soms moet je gewoon even je shine pakken.

De e-tron S sportback ziet er door zijn snel aflopende achterzijde een stuk sportiever uit dan de reguliere e-tron. De e-tron S Sportback zouden we typeren als een sportieve SUV, maar misschien is het beter om ‘m een SUV Coupé te noemen. Je denkt dan waarschijnlijk dat je jezelf achterin moet opvouwen, maar dat is dus niet het geval. Met mijn bescheiden 1.78 meter was het prima vertoeven.

Hoe rijdt het?

Vooropgesteld: de e-tron S Sportback rijdt als een echte Audi. Heerlijk dus. Met maar liefst 3 (!) elektromotoren ram je in slechts 4,5 seconden naar de 100 km/h. Het feest houdt op bij 210 km/h. Dit lijkt dan enigszins tegen te vallen, maar de snelheid waarmee je de 210 aantikt is echt waanzinnig. Bij een auto met benzinemotor kun je nog enigszins meetellen in welke versnelling je zit. Maar bij een elektrische auto, die zo schofterig rap gaat, voelt het zó klinisch aan, dat je geen besef hebt van hoe snel je gaat. Eenmaal weer op aarde hebben we ’m af en toe even langs de weg gezet om bij te komen.

Laden

Dat we de e-tron soms hebben geparkeerd, is misschien maar goed ook. De actieradius valt namelijk wat tegen. Volgens de WLTP-theorie zouden we een actieradius van 370 km/h moeten halen, maar deze hebben we by far niet bereikt. De weersomstandigheden waren met -2 °C op de thermometer winters te noemen, maar 250 km aan range vonden we aan de krappe kant. Gelukkig is het laden bij een 50 kW punt een kwestie van twintig minuten op je telefoon kijken en je kunt weer prinsheerlijk zoeven. Ons testmodel was zowel links- als rechts voorzien van een stopcontact. Dat is slim van Audi, want dat kun je aanschaffen voor €543 extra.

ESP uit

Qua wegligging niets meer dan lof. Op het begin is het even wennen, want het kan zwaar aanvoelen. Alleen doordat je instant zó veel vermogen hebt, poets je dit euvel gelijk weer weg. Tijdens onze testrit lag er nog sneeuw op het wegdek, waardoor we onze ‘Ken Block skills’ konden bijspijkeren. En voor de lezers die niet weten wie dit is: Google is your best friend.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Manify.nl (@manifynl)

Zijn er nog bijzonderheden?

Alhoewel we in het begin echt moesten wennen aan het nieuwe elektronische instrumentarium, zijn we inmiddels fan geworden. Door het volledige digitale dashboard in combinatie met het digitale middenconsole lijkt het alsof je in een auto uit de toekomst rijdt. En een versnellingspook die uit 2 elementen bestaat is gewoon een knap stukje design. De S Sportstoelen zitten niet alleen rete comfortabel, ze zien er ook nog eens erg mooi uit. Zo is de bekleding uitgerust met een S logo in de voorstoelen. Dat geeft ons dan weer het Superman-gevoel. Overigens is dit gevoel te koop voor een meerprijs van €1147.

Het Bang & Olufsen Premium Soundsystem moet je aanvinken. Dit kost je €1388. Als je niet naar een ronkende benzinemotor kunt luisteren, dan maar naar muziek uit een subliem soundsystem. En dan hebben we het mooiste nog niet gehad: de 21 inch ‘5-arm-ster’ designvelgen. Gaat je e-tron toch anders door smoelen. Kosten? €2534.

Verdict

Vaak zie je aan een elektrische auto dat het overduidelijk een elektrische auto is. Dat vinde we echt een minpuntje. Maar ben je op zoek naar een elektrische auto die er ook nog eens uitziet als een ‘normale’ brute Audi: koop alsjeblieft de Audi e-tron S Sportback. De drie elektromotoren, waarvan er twee bij de achteras zitten en één bij de voorwielen, zullen iedere dag weer voor een grootse glimlach zorgen. Wij konden er in ieder geval geen genoeg van krijgen.

 

tags: ,
Total
1
Share