Aston Martin pompt snelste SUV ter wereld uit de fabriek

CREDITS: Aston Martin

A new ruler has arrived. Dat is de eerste zin op Aston Martins Insta-page. Daarmee wordt meteen de toon gezet. De Britten hebben reikhalzend uitgekeken naar deze lancering: de nieuwe Aston Martin DBX 707. De snelste en meest krachtige SUV in het luxesegment. Hoe dat komt? Door de ongekende 707 pk die nu uit de V8-motor wordt geperst. 707… Wát een aantal.

Aston Martin DBX 707

Ter vergelijking: in de Lambo Urus zit op dit moment 650 pk en in de Bentley Bentayga 626 pk. Al weten we zeker dat de andere topmerken met een comeback zullen komen. Maar laten we de specs van de DBX 707 erbij pakken, want nu zijn we er toch.

Aston Martin DBX 707, Aston Martin pompt snelste SUV ter wereld uit de fabriek
Foto: Aston Martin

Hypersnel

Naast de ongekende 707 pk krijg je namelijk ook 900 Nm koppel. De 4.0 V8-motor is niet nieuw, maar slimme koppen hebben nu grotere turbochargers gebruikt. Dat hebben ze in eigen huis gedaan, net zoals bij de héle snelle jongens – zoals de Vantage. Mede daardoor haalt de DBX 707 ongekende cijfers: van 0 naar 100 km/u in 3,3 seconden en een topsnelheid van 310 km/u. Je houdt de paarden onder controle met een negentrapsautomaat, een handgeschakelde versie komt er ook niet.

Aston Martin DBX 707
Foto: Aston Martin

‘Golden Ratio-principe’

Dat we de Britse schoonheid beademen, is duidelijk. De iconische autobouwer werkt met het ‘Golden Ratio-principe’. We citeren uit een eerder interview met Aston Martin: “Het Golden Ratio-principe is de wiskundige verhouding die in de natuur wordt aangetroffen en die esthetisch aangename composities creëert. Dit principe is de kern van elke Aston Martin. Alles is daardoor in harmonie. Elke Aston Martin is perfect gebalanceerd.” En dat is ook weer terug te zien bij de Aston Martin DBX 707.

Aston Martin DBX 707
Foto: Aston Martin

Bakkie, hoor

Deze brute bak is te omschrijven als esthetisch sportief. Al zijn over de satijnchrome grille – te zien aan de Instagram-reacties – de meningen verdeeld. Deze is groter dan bij de ‘normale’ DBX. Al heeft dat ook te maken met het feit dat de krachtpatser dat nodig heeft. De grotere luchtinlaten in de grille zorgen ervoor dat er meer lucht naar de remmen gaat.

Verder zie je dat Aston Martin de nóg sportievere look gecreëerd door veel gebruik van de kleur zwart. Je ziet het terug rondom de ramen, maar ook in het interieur. Aan de achterkant vind je een lip spoiler én grote, dubbele diffusors. 

Oké, oké. Dat klinkt heerlijk, maar wat gaat dit grapje dat DBX 707 heet kosten? Nou, dat hebben de Engelsen nog niet bekendgemaakt. Lekker dan. De levering staat gepland in Q2 van dit jaar, dus we zullen het snel weten.

Foto’s: Aston Martin