Op- en neer knallen naar Parijs in de Abarth 595

Een auto die iedereen wel likable vindt noem je een auto met een gunfactor. Maar als je diezelfde auto vervolgens omtovert tot een pijlsnelle wagen die zo snel is als Lucky Luke met zijn pistool, is dat dan auto met een gun-factor? Geen idee. We namen de proef op de som en deden mee met een road trip naar Parijs, in een Abarth 595C.

60 jaar Fiat ‘Nuova’ 500, 10 jaar vernieuwde 500

Waarom naar Parijs? De Fiat 500 bestaat dit jaar 60 jaar. Op 4 juli 1957 presenteert Fiat de 'Nuova’ 500. Dit sympathieke, uiterst eenvoudig geconstrueerde model is een enorm succesnummer geworden en heeft een ware cultstatus bereikt. Op 4 juli 2007, exact vijftig jaar na dato, presenteert Fiat opnieuw een 500. Je kunt hem retro noemen, maar ook de nieuwste 500 krijgt een warm onthaal van een heel breed publiek. De huidige 500 bereikt nu eveneens een cultstatus. En om dat te vieren besloten we met de heren van Fiat om met ons 500 kilometer heen en dezelfde afstand weer terug te rijden. Why not?

Lekker apart, zo'n Abarth

Allicht had je 'm al eens voorbij zien komen, maar we hadden de Abarth 595 al eens getest. Maar hey, ook wij zijn de moeilijkste niet. We testen'm graag opnieuw. De versie die wij reden had maar liefst 180 pk (!). En dat is snel, wetende dat dit monster op wielen slechts 1000 kilo weegt. Wat een rap ding! Al bij het starten van de motor hoor je een verslavende roffel die jij (maar ook je omgeving) continu in je oren hoort brullen. Een autoradio heb je dan ook echt niet nodig, want deze brul klinkt als muziek in de oren. In de 1ste versnelling wegkomen gaat al snel, maar wat is het heerlijk om met zo'n auto in zijn 3de en 4de versnelling door te trekken om vervolgens veel te snel op de 180 te zitten. Ontzettend verslavend. We hebben de 500 kilometer dan ook niet kunnen halen op 1 tank, mocht je willen weten hoe we ons gedragen hebben op de weg.

Ook leuk: mocht je het vermogen echter nog directer klaar willen hebben staan, dan heb je zelfs nog een extra sportstand. Deze zorgt ervoor dat het vermogen nog wat feller reageert op je gaspedaal. Ook de fel oranje kleur is lekker opvallend. Heel fijn is om het elektrische dak open te doen. We genoten weliswaar van een waterig voorjaarszonnetje, maar op deze manier heb je toch het gevoel om even buiten te zijn. Ideaal!

500S

Op de terugweg hadden we het genoegen om plaats te mogen nemen in het motorisch kleinere broertje van de Abarth 595, te weten de 500S. Overigens ook niet verkeerd. Dit matgroene kanon (wat'm overigens erg goed staat) is goed voor maar liefst 105 pk, en dat is meer dan genoeg. De bumpers zijn net wat agressiever dan bij een normale Fiat, grotere velgen (15 a 16 inch) en een mooi sportief spoilertje aan de achterzijde. We reden de handgeschakelde variant en ook hier voel je dat de pk's los willen komen. Weliswaar ietwat minder dan bij de Abarth, maar het voordeel hiervan is dat het je weer een tankbeurt scheelt.

Variaties genoeg

Mocht je geïnteresseerd zijn in een Fiat500,  maar een traditionele net iets te klein vinden, of een Abarth of 500S net te gortig vinden, er zijn er meer dan genoeg variaties op de 500. Drie jaar na het introduceren van de nieuwe 500 kwam de eerste carrosserievariant uit, de 500C. Met zijn elektrisch bediende roldak inclusief de achterruit brengt de 500C weer een element terug van de klassieke 500: de mogelijkheid om in een handomdraai te kunnen genieten van een overdosis frisse buitenlucht. En mocht je echt een gezin mee moeten nemen dan is er zelfs een 500L of zelfs een 500L Living. In deze variant kun je zelfs zeven zitplaatsen creëren!

De tweede afgeleide van de 500 is de X, dit is een auto die in elk opzicht past in een grotere klasse, een hoger marktsegment, maar hij heeft wel een vormgeving die in karakter sterk doet denken aan de zeer succesvolle 500. De 500X is er zelfs in een stoere 4x4-uitvoering, een heuse cross-over.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS