AWD vs. 4×4: dit is het verschil!

In reclames en rally races worden jeeps en rally wagens maar al te graag door de modder getrokken. Het effect van een all-wheel-drive of  four-wheel-drive is sowieso lekker op een off-road parcours. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen AWD en 4×4 (4WD)? Het lijkt erop dat all-wheel-drive gewoon een nieuwe term is om uit te leggen dat alle vier de wielen worden aangedreven. Toch is er een verschil tussen deze twee. AWD is een nieuwe optie die nu vooral te vinden is op crossover SUV’s en zelfs op sommige sportwagens. 4×4 is juist meer weggelegd voor vrachtwagens en grote SUV’s. Dat wil niet automatisch zeggen dat de een beter is dan de ander. Het komt eigenlijk neer op de persoonlijke voorkeur en vooral het beoogde gebruik. De aandrijving van alle wielen maakt je sowieso een mud master.

manify-rang-rover-sport-offroad4
2016 Range Rover Sport

AWD vs. 4×4

Het differentieel van een auto is cruciaal om scherpe bochten te kunnen maken. Bij het maken van zo’n scherpe bocht, reiken de wielen aan de buitenkant verder dan de wielen aan de binnenkant van de bocht. Dit verschil wordt opgemaakt met behulp van de verschilversterker. Deze maakt stroom met behulp van de aandrijfas en verdeelt dat over elk wiel. In tweewielig aangedreven voertuigen zit het differentieel slechts op één as, omdat de aandrijfas slechts die enkele as hoeft aan te drijven. Met AWD en 4×4 is het differentieel standaard aanwezig voor de koppelregeling naar alle vier de wielen.

All Wheel Drive

In tegenstelling tot een normale aandrijving kan een AWD-voertuig weerstand detecteren op alle vier de wielen en niet op slechts één as. AWD voertuigen zijn voorzien van een centraal differentieel dat detecteert welk wiel de minste grip heeft en het motorkoppel splitst naar het wiel met de meeste grip. Het systeem is geautomatiseerd, zodat het berijden van een gladde, besneeuwde of modderige weg geen probleem is. Desondanks is het meestal niet perfect in zware off-road omstandigheden. De voor- en achteras kunnen namelijk niet samen vergrendelen, waardoor de hoeveelheid grip bij een AWD voertuig verminderd. Zware sneeuw of diep zand zijn dus niet zo best voor AWD.

Jaguar F-type-3
Jaguar F-Type R Coupé AWD

Four Wheel Drive (4×4/4WD)

Eigenlijk heeft 4×4 dat wat AWD niet kan. De voor- en achterassen werken namelijk samen waardoor ze gelijkmatig geblokkeerd worden. Dit is ideaal voor off-road omstandigheden, maar gevaarlijk op droog wegdek. Het vergrendelen van de assen dwingt de voor- en achterwielen om met dezelfde snelheid rond te draaien. Maar omdat de voor- en achterwielen van een wagen op verschillende snelheden draaien, kan dit zorgen dat je gaat slippen. Leuk voor op een groot terrein, maar liever niet op de snelweg. Je kunt nog een stap verder gaan door een sperdifferentieel te plaatsen op elke as van het voertuig. Beide wielen aan elke as roteren dan met dezelfde snelheid. De 4×4 is in ieder geval ideaal voor diepe sneeuw, modder en zand.

Best of both worlds

Om het beste uit AWD en 4×4 te halen, zou je ze eigenlijk moeten combineren. Om dit te doen, moet je een sperdifferentieel installeren op een AWD voertuig. Op die manier heb je de mogelijkheid om de krachtverdeling van de motoren vast te zetten voor het geval het weer extreem slecht is. Land Rovers zijn bijvoorbeeld vaak voorzien van een optie om het differentieel te vergrendelen en nieuwe technologieën maken het mogelijk om four-wheel-drive-achtige functies op AWD voertuigen vast te leggen. Maar uiteindelijk is er geen betere optie tussen AWD en 4WD. Het is redelijk ingewikkeld, maar het begrijpen van de basics zal zeker helpen om de juiste keuze te maken.

MANIFY ESSENTIALS

MEER ESSENTIALS

Manify Magazine

Meld je aan op onze wekelijkste nieuwsbrief!