Tips: zó krijg je instant meer discipline

We hebben allemaal zo onze doelen, dingen waar we naar streven. Dit kunnen realistische doelen zijn, zoals wekelijks drie keer naar de sportschool. Maar je hebt ook minder realistische doelen, bijvoorbeeld maandenlang alleen op groenvoer teren. Tóch zijn alle (enigszins) realistische doelen te realiseren. Je hebt er alleen een beetje meer discipline en doorzettingsvermogen voor nodig, beide dingen die makkelijk te trainen zijn. Wil jij ook meer discipline opbouwen? Hier vier tips om ervoor te zorgen dat jij een ijzeren wil krijgt, om van jouw doelen werkelijkheid te maken.

Tips om meer doorzettingsvermogen te krijgen

Tip 1. Stel heldere doelen op

De eerste tip die we je geven, is om voor jezelf zo duidelijk mogelijk te formuleren wat je wil bereiken. Geen vage wensen over waar je ergens in de toekomst wil zijn. Nee, gewoon heel helder. Een voorbeeld van zo’n doel is: ik wil minimaal drie keer per week een half uur intensief sporten. Heel duidelijk. Schrijf dit op voor jezelf en hang het bijvoorbeeld ergens waar je het vaak ziet. Een remindertje in je telefoon is ook slim, dit houd je scherp. Zorg dat je gefocust blijft op je doel en het zeker niet ‘vergeet’. Plan in het geval van sporten bijvoorbeeld gewoon die dagen in, zorg dat het onderdeel wordt van je routine. Dan voorkom je dat je op het einde van de week denkt: ‘shit, helemaal de sportschool vergeten.’

Probeer niet meteen te veel te doen. Je kan wel als doel hebben dat je binnen drie maanden helemaal afgetraind wil zijn, maar er is kleine kans dat dit in een keer gaat lukken. En als je faalt raak je alleen maar gedemotiveerd. Het kan dus ook helpen om tussendoelen op te stellen, zodat je kan bij houden of je on track bent. Als je steeds je kleinere doelen behaald, kan je alleen maar gemotiveerder raken om dichter bij je eind doel te komen. Als je bijvoorbeeld meerdere keren per week gaat hardlopen, kun je als einddoel opstellen dat je een bepaald aantal kilometer wil behalen. Dit geeft je de mogelijkheid om je vooruitgang te peilen.

Tip 2. Leer van je fouten

Enorm veel mensen hebben de neiging om meteen op te geven wanneer dingen niet gaan zoals ze willen. Een keer een hamburger als avondeten gehad? Dan kan die zak chips erna ook geen kwaad meer. Voornemens toch al verpest. Dit is echter fataal voor je doorzettingsvermogen. Het kan gebeuren dat je een keer die sportschool skipt, maar laat het dan juist een les zijn. Waarom ben je niet gegaan, waar ging het mis? Lag het probleem in de tijd die je ingepland had, of had je gewoon geen zin? En hoe kan je er dan voor zorgen dat je de volgende keer wel gaat?

Je kan enorm veel leren van de momenten dat het mis gaat. Je moet deze momenten dan ook juist als motivatie gebruiken, niet als excuus. Ook hierbij kan het helpen om dit voor jezelf te noteren. Schrijf dan niet alleen op wat er fout ging, maar ook wat je in de toekomst anders wil doen. Dan weet je precies hoe jij in de toekomst jezelf kan verzekeren dat je jezelf aan je planning houdt.

Foto: Alexander Redl

Tip 3. Vermijd verleiding

Je hebt met jezelf afgesproken dat je zaterdagavond wat extra werk in gaat halen. Zorg dan ook dat je weg blijft van dingen die in de weg kunnen staan van dat doel. Zet de TV uit en je telefoon op stil. Leg gewoon je volledige focus op waar je mee bezig moet zijn. Ditzelfde geldt eigenlijk ook met eten en sporten: ga verleiding uit de weg. Als jij weg blijft van de Mac Donalds kunnen we je beloven dat je aan het einde van de dag geen Big Mac naar binnen hebt geduwd. Zo werkt het met alles. Gun jezelf gewoon niet de kans om de fout in te gaan.

Ben je na je werk van plan om te gaan sporten? Neem dan je sportspullen gewoon meteen mee naar je werk. Dan is de kans een stuk minder groot dat je een detour langs je huis maakt en uiteindelijk met een van je maten ‘Croky’ of ‘Lays’ op de bank eindigt. We zijn op het einde van de dag allemaal maar mensen. Iedereen is gevoelig voor verleiding, vooral als je ergens nét mee begint en de motivatie nog niet zo groot is. Maak daarom gewoon vooraf de juiste keuzes, dan voorkom je die fouten.

Tip 4. Maak gebruik van kansen

Er zitten in je omgeving sowieso kansen. Jezelf bewust worden van deze kansen gaat je enorm veel helpen. Kijk bijvoorbeeld naar je smartphone. Er zijn talloze apps die je stimuleren om te gaan sporten, of gezond te eten. Maar ook als je een betere focus wil krijgen, kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een mindfulness app die je helpt om je hoofd leeg te maken. Voor alles heb je zo wel iets.

Niet alleen op je telefoon zijn kansen te vinden. Je bent namelijk sowieso niet de enige die bepaalde doelen wil bereiken. Het is bewezen dat je dingen makkelijker volhoudt als je steun hebt. Ga dus met bijvoorbeeld een maat deze doelen aan, en blijf elkaar motiveren. Zo bouw je samen meer discipline op. Vertel je doelen aan mensen in je omgeving zodat je iemand hebt om je aan te bewijzen.  Als je sportdoelen hebt kan een smartwatch weer heel veel voor je betekenen om je voortgang te monitoren.  Wanneer je gezonder wil eten, staat het internet vol met chille recepten die gewoon gezond zijn. Ook kun je enorm veel restaurants vinden waar je prima kan eten als je op dieet zijn, geen reden om die date af te zeggen dus.

Veel mensen realiseren zich niet dat er meerdere manieren zijn om een bepaald doel te bereiken. Wanneer het aankomt op meer discipline moet je vooral je focus behouden. Maar dit betekend niet dat je dingen aan de kant hoeft schuiven. Vaak kun je in alles in je leven mogelijkheden vinden om je doelen te behalen. Ben dus ook niet bang om hiervan te profiteren!  Aan het einde van de dag ligt het aan jou of je slaagt of niet, als je alles op alles zal je niet falen.

Foto: Joshua Earle


ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS