De eindbaas van de weg getest: de Audi RS 5

Specs
Vermogen: 450 pk
Motorinhoud: 2.9 liter TFSI Quattro
Kleur: Sonomagroen
Sprint: 0-100 km/h : 3,9 s
Basisprijs: € 116.000
De versie die wij reden: € 153.000

Of we de Audi RS 5 onder de loep wilden nemen? Tuurlijk. Als het maar een onopvallende kleur is, kunnen we tenminste ‘de wolf in schaapskleren’ uithangen. Dat ging natuurlijk niet door. We kregen een hagelnieuwe RS5 mee in de kleur ‘Sonomagroen’ en kunnen je vertellen: onopvallend zijn we niet gebleven.

King of the gym

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Wat. Een. Beest. Enige tijd geleden reden we de nieuwe Audi A5. Mooi om te zien is dat de A5 in basis exact dezelfde auto is als de RS5. We konden onze weg dus al eenvoudig vinden in deze voiture. Uiteraard is de RS5 een stuk meer opgepompt. De variant die iets te lang in de sportschool gezeten heeft, zeg maar. De variant die je weglacht als je trots nog eens 10 kilo extra aan de stang hangt.

Audi RS5 Quattro

Want hard ga je. Met 450 pk is het ons gelukt om 0-100 sprintjes te trekken in iets minder dan 4 seconden. Hoe dit voelt? Alsof je in een achtbaan zit. Je wordt letterlijk in je stoel gedrukt, zoveel vermogen komt er vrij. Maar bij 100 km/h is het nog niet gedaan. We verbaasden ons over het koppel van 600 Nm. Dit brengt je zo snel naar snelheden van boven de 270 km/h dat het haast voelt of je in een hybride zit.

Het voordeel van de RS5 ten opzichte van een hybride is echter dat je wél die heerlijke roffel onder je kont hebt. En die roffel komt uit het speciale sportuitlaatsysteem wat voor de RS5 gefabriceerd is. Dit komt weliswaar met een meerprijs van €1700, maar dan heb je ook waanzinnig geluid. En geloof ons, hier doe je jezelf maar ook je omgeving een groot plezier mee!

Dynamic

De Audi RS 5 kent verschillende rijmodi, van Comfort, Dynamic en Individual. Zet je de auto in de comfort stand kun je nog redelijk anoniem rond rijden. Rustiger naar je werk gaan, af en toe een boodschap doen bij de supermarkt. Standje relaxed zoals we het noemen. Schakel je echter over naar ‘Dynamic’ dan heb je opeens hele andere doelstellingen op de weg. De heerlijke roffel blijft continu bij je, met welk toerental je ook wegtrekt. De besturing is opeens rete stijf en de auto ligt ietwat lager op de weg, wat resulteert in een hele strakke wegligging. Comfortabel is anders, maar je wilt dan immers ook heerlijk knalhard gaan. Geinig dat je dan in het display ook in het rood het ietwat agressieve ‘Dynamic’ te zien krijgt.  Het display is sowieso een pracht voor het oog. Door simpel op de knop ‘view’ te drukken op het stuurwiel verandert je cockpit in 1 grote Google Maps view. Onbekommerd naar je bestemming cruisen!

Door de geluidsbarriere, maar toch comfortabel

Comfort biedt ie zeker. De RS5 is namelijk in de ‘comfort’ stand een hele fijne, relaxte auto. De brul is in deze stand opeens verdwenen en je waant je af en toe in een gewone A5. De lederen ‘Fijnnappa’ bekleding zit erg comfortabel en als hoogtepunt kun je ook nog eens genieten van een stoelmassage, die op 4 verschillende standen in te stellen is. Het geluid wordt verzorgd door Bang & Olufsen en het panorama dak is elektrisch bedienbaar. Het interieur is sowieso waanzinnig goed afgewerkt. Wat te denken van een fijn stoffen stuur, wat ook afgewerkt zit op de versnellingspook. En aan de afwerking is sowieso veel aandacht besteed, want de gave stiksels die overal te vinden zijn staan de RS5 erg goed.

The verdict

Goed, door de Sonomagroen metallic lak en de 20 inch 5-arm lichtmetalen velgen hebben we niet echt anoniem rond kunnen rijden. Bij het tankstation werden er praatjes gemaakt, bij het parkeren werden er selfies genomen en bij het stoplicht werd er vaak gevraagd om een klein brulletje of sprintje.

Wat wel opviel was dat alle commentaren van mede weggebruikers louter positief waren, wat ons dan ook wel weer deugd doet. Mocht je op zoek zijn naar een auto waarmee je ongetwijfeld de aandacht zal trekken, zouden wij je de RS5 zeker adviseren. Ga je liever wat anoniemer door het leven, zouden wij je de auto ook adviseren, maar denk dan eerder aan ‘downbadging’. Neem dan wel even een ander kleurtje, en andere velgen. Zorg dat er geen RS5 badges meer te zien zijn en je hebt iedere dag fun. En kun je bij het stoplicht iedereen ook nog eens even goed bij de neus nemen!



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS