Documentaires en series die een must watch zijn voor ondernemers

We schreven eerder al over de beste documentaires en films voor ondernemers, maar nu zijn naast enkele documentaires ook de series aan de beurt. Vooral als je een ondernemer bent, zijn er veel series uitgebracht waar je inspiratie uit kan halen. We zochten voor je uit welke series een bijdrage kunnen leveren aan jou succes. Van deze series krijgt je zin om van je bank af te gaan, de wereld in te duiken en cash te gaan maken.

Series voor ondernemers

1. Mad Men

Deze serie draait om de medewerkers van een reclamebureau in de jaren ’60. Centraal staat vooral de creatief directeur van het bedrijf, Don Draper. Adverteren gaat om één ding: het overbrengen van het geluksgevoel. In de serie proberen de mannen van het reclamebureau hun slogans en campagnes voor grote bedragen te verkopen, wat ze natuurlijk vaak lukt. Lessen die je uit deze serie kunt halen zijn vooral op het gebied van creativiteit. Draper denkt in Mad Men vaak buiten de lijntjes, neemt grote risico’s, biedt zijn klanten compleet nieuwe invalshoeken en weet hoe hij mensen voor zich kan winnen. De serie staat daarnaast ook nog bol van stijl, woordkeuzes, overmatig alcoholgebruik, sigaretten, neerkijken op vrouwen en vreemd gaan. Deze serie is een échte must-watch, vooral voor ondernemers die veel op safe spelen.

2. Chef’s Table

Met het kijken van deze documentairereeks volg je de beste chef-koks van de wereld. Alle heisa die deze, bijna onmenselijke, mensen meemaken wordt in Chef’s Table uitgelicht. Laat je inspireren door hoe deze chef-koks met stress omgaan en de constante druk die op hun schouders ligt, om elke dag weer de allerlekkerste gerechten te serveren. Deze koks zijn gepassioneerd, creatief en laten in deze documentaire letterlijk een kijkje in hun keuken zien. Je wordt niet alleen warm van hun passie, maar Chef’s Table laat ook zien wat voor invloed cultuur heeft.

3. Suits

Nee, reden nummer één is niet omdat Meghan Markle hierin een grote rol in speelt. Hoewel ze als Rachel Zane ons meerdere keren heeft gek gemaakt, is Suits ook nog eens serie waar je ontzettend veel kan opsteken. In deze serie draait het om een topadvocaat, Harvey Specter, die een rechterhand aanneemt, Mike Ross, zonder dat hij rechten heeft gestudeerd. Mike Ross is ontzettend geslepen, heeft een fotografisch geheugen en heeft het beste met mensen voor. In deze serie zit ontzettend veel in waarvan je iets kan leren als ondernemer.

Bijvoorbeeld de manier waarop onze vriend Harvey Specter zijn prioriteiten stelt. Hij is een man weinig woorden, en weet altijd precies wat er eerst moet gebeuren. Zowel op het gebied van privé als zakelijk. De mannen én vrouwen zijn in de serie regelrechte ‘Problem Solvers‘ en zorgen er altijd voor dat er een oplossing is. Als ondernemer is dit aanrader om de serie te kijken: er zitten magische woordspelingen in, je raakt geïnspireerd door het doorzettingsvermogen en de wil om te winnen. Al raden we je af om geïnspireerd te worden van de fraude die ook vaak voorkomt. Dus schenk voor jezelf een glas whiskey in en geniet.

4. Girlboss

Het moment waar jij je nu bevindt, hoeft geen leidraad te zijn voor de rest van je carrière. Dat is één van de lessen die uit de serie Girlboss te trekken valt. Hoofdrolspeelster Sophia is namelijk in de serie net haar baan kwijt en gaat regelmatig naar de kringloopwinkel voor kleding. Dit is dan ook haar grote passie: vintage kleding. Ze heeft géén geld en géén onderdak maar weet er toch iets moois van te maken. Mede door haar ijzersterke karakter en doorzettingsvermogen. Dit zijn voor ondernemers inspirerende eigenschappen, die de rode draad vormen van deze serie. Ze is geslepen, heeft geen medelijden en zorgt ervoor dat ze op haar pootjes terecht komt. Misschien een tikkeltje vrouwelijk, maar goed dat moeten we ook proberen!

5. Abstract: The art of Design

Een documentairereeks waarin aandacht voor het ontwerp en design centraal staat. In Abstract wordt je meegenomen door creatieve processen van de meest creatieve mensen die op deze wereldbol rondlopen. Ook al heb je zo’n goed idee in je hoofd, probeer dat maar eens over te brengen naar de buitenwereld. Dit principe is enorm lastig en zal ook nooit makkelijk worden. Alleen als je wijzer wil worden op dit vakgebied, dan is Abstract de juiste reeks voor je. Auto-ontwerpers, de schoenenontwerper van Nike, succesvolle fotograaf, een grafisch vormgever en nog veel meer, laten stuk voor stuk hun visie op ontwerpen zien. En waarom zei zo succesvol zijn. Als je hier geen zin van krijgt om volle bak voor te gaan, dan weten wij het ook niet meer.

6. Freddy

Eentje van eigen bodem, omdat we toch best een beetje trots mogen zijn op een merk zoals Heineken. In deze mini-documentairereeks wordt aandacht besteed aan hoe Heineken een wereldmerk is geworden onder leiding van Freddy Heineken. De ondernemer van natura zorgt ervoor dat een noodlijdend familiebedrijf, de sterrenstatus van vandaag de dag genereert. Deze serie laat je inzien wat vechten voor je merk is, en leert je de waardevolle les over geloven in je project.

7. Hip Hop Evolution

Terwijl je lekker luistert naar de dikste beats uit je koptelefoon, ben jij jezelf er misschien niet helemaal bewust van wat er allemaal heeft gespeeld én nu speelt in de Hip Hop scene. Achter deze muziek schuilt een hele business, en waar dingen gebeuren waar je niet zomaar op zou komen. In deze documentairereeks krijg je een kijkje achter de schermen van dit genre, waar passie voor muziek met stipt op één staat. In de reeks gaat de rapper Shad Kabango langs bij vele invloedrijke mensen, die een rol hebben gespeeld bij de opkomst van Hip Hop. Deze documentairereeks geeft je de kans om op een andere manier naar je huidige kantoorbaan te kijken.

 

 



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS