Hyper GT-talks met Lotus in Parijs: alles over de snoeiharde Emeya

CREDITS: Lotus

Design, innovatie en techniek. Dat zijn dé main principles van het Britse automerk Lotus.

Naar eigen zeggen dan. En, eerlijk is eerlijk, na de onthulling van de gloednieuwe Emeya, snappen we wel waar dat vandaan komt.

Lotus toont Hyper GT Emeya

In het hartje van Parijs hebben wij namelijk kennisgemaakt met de nieuwe Hyper GT van Lotus. Daarbij hebben we gelijk verschillende ins-and-outs cadeau gekregen vanuit het productie- en designerteam en ook nog even gesproken met Niels de Gruijter, Executive Director van Lotus in Europa. Daardoor kunnen wij je precies vertellen hoe Lotus in 2028 wereldwijd als performance merk op de kaart staat. Eén ding is zeker: de aanval op alle andere elektrische sportauto’s is geopend.

Lotus, Hyper GT-talks met Lotus in Parijs: <strong> alles over de snoeiharde Emeya</strong>
Foto: Lotus

Hyper GT Emeya is supercar voor je gezin

Het afgelopen jaar scoorde Lotus eerst al punten met de Evija en de Eletre. En met de nieuwe Emeya, hebben ze een Hyper GT geproduceerd die het offensief alleen nog maar dreigender maakt. Deze ‘hypercar’ heeft meer dan 900 pk aan vermogen en brengt je binnen 2,78 seconden tijd van 0 naar 100 km/u. Bovendien heeft de Emeya een topsnelheid van maar liefst 256 km/u en een 985 Nm sterke aandrijflijn. Wat. Een. Snelheid. En dat allemaal in de vorm van een vierdeurswagen.

Lotus als sport- of gezinsauto?

Die vierdeuren zorgen trouwens meteen voor een beetje verwarring. Want, als je de prestaties van de Emeya ziet, ga je er toch een beetje vanuit dat het om een typische sportauto gaat. Maar wanneer je naar de ruimte in de wagen kijkt, doet het meer denken aan een gezinswagen.

Bij Lotus zijn ze van alle markten thuis: “In principe zijn wij een sportautomerk dat ook gezinsauto’s verkoopt. We zullen dan ook altijd sportauto’s in ons gamma hebben.  We hebben nu natuurlijk de Evija en de Emira en in de toekomst komt er nog een tweezitters sportauto bij. Dat zijn de klassieke sportauto’s, en die hebben we ook nodig om Lotus te zijn, maar de Eletre en de Emeya zijn eigenlijk ook gewoon sportauto’s. Ze rijden ook echt als sportauto’s, maar we noemen ze hypercars. Het enige verschil is: je kan ook nog je gezin, je vrienden of je bagage meenemen.” Aldus Niels de Gruijter zelf.

Lotus, Hyper GT-talks met Lotus in Parijs: <strong> alles over de snoeiharde Emeya</strong>
Foto: Lotus

Design van de Emeya om door een ringetje te halen

En reken er maar op dat we al dat gezelschap graag meenemen in de Emeya. Met deze wagen scheur je namelijk als hét mannetje door de straten. Niet alleen omdat de Emeya een pk-monster is, maar ook vooral door zijn opvallende en unieke design. Het ontwerpteam, geleid door Ben Payne, heeft het voor elkaar gekregen om innovatie te combineren met design. Zo zien we net als bij de Eletre verschillende geavanceerde aerodynamische features, zoals de diffuser en spoiler aan de achterkant. De voorkant toont een typische laagliggende ‘Lotus-look’, met scherpe koplampen en een actieve frontgrille.

Altijd op pad met de Lotus Emeya

Naast de look en de prestaties, kent de Emeya nog meer pluspunten. Zoals bijvoorbeeld het rijbereik, dat wederom redelijk overeenkomt met de Eletre. Daar waar de SUV een sterkere batterij heeft, is de Emeya een stuk lichter, waardoor de actieradius alsnog tegen de 500 kilometer aanzit. In Nederland zit je dus eigenlijk altijd goed. En moet je een keertje naar het buitenland, dan is dat alsnog geen probleem: de Emeya kan snelladen met een vermogen van 350 kW. Dat betekent dat de wagen elke 5 minuten weer 150 kilometer erbij tikt.

Wereldwijd performance merk

Het moge dus duidelijk zijn dat Lotus aardig aan de spreekwoordelijke weg timmert. En dat mag ook wel, want ze hebben als doel om in 2028 wereldwijd als performance merk bekend te staan. Die route ziet er volgens de Gruijter als volgt uit: “We hebben nu de Evija, Emira en de Eletre in de showroom staan. De productie draait en, as we speak, worden ze geleverd aan de klanten. Twee weken geleden was de eerste aflevering van de Eletre aan een klant, wat echt een milestone is. Dat gaat nu van eentje naar meer dan honderd in deze week in alleen Europa. Nu hebben we natuurlijk de Emeya en dan komt de kleinere SUV van de Eletre, die in 2025 gelanceerd wordt. Dat moet echt dé hit zijn. En daarna komt dan de elektrische sportauto weer. Die auto’s bij elkaar moeten ervoor zorgen dat wij in 2028 de 150.000 aantikken. We zijn heel goed op weg, want tot nu toe zitten we al op 17.000 orders van alleen de Eletre en de Emira.”

Lotus, Hyper GT-talks met Lotus in Parijs: <strong> alles over de snoeiharde Emeya</strong>
Foto: Lotus

Alle details over de Lotus Emeya

Hoewel de Emeya afgelopen week dus al onthuld is, duurt het nog even voordat liefhebbers erin kunnen rijden. “We zijn nog druk bezig met de putjes op de befaamde ‘I’ te zetten. Het gros staat er al, maar aan productzijde en pricing moeten er nog een paar dingen bepaald worden. Als dat is gebeurd, gaan we hem eerst weer lanceren met driving events erbij, en dan kan hij echt naar de klant toe. We zijn nu al bezig met het verzamelen van leads en reserveringen en dat loopt heel lekker. Daarna komt er dan natuurlijk een goede campagne in de tweede helft van volgend jaar en dan kunnen jullie er lekker inrijden.” Zo vertelt de Gruijter. Qua prijs staat er dus nog niks vast, maar we hebben al wel vernomen dat je aan een startprijs van 100.000 euro moet denken. Kost wat, maar dan heb je ook wat.