Een Spartaanse keuze uit Ingolstadt

Sinds we terug zijn uit Fins Lapland, waar we mee hebben gedaan aan een driftcursus op ijs, zijn we dol op Quattro rijden…

De RS3 Sportback schept een band

Nu kregen we de kans om een week lang in Nederland Quattro te rijden, in een RS3 Sportback. Weliswaar niet op ijs, maar op asfalt. En ook dat valt allesbehalve tegen.

, Een Spartaanse keuze uit <strong>Ingolstadt</strong>
Foto: DB Studios

Eerst een persoonlijke noot kraken. Ik test al zo’n elf jaar auto’s voor MANIFY en eigenlijk gaat het nooit vervelen. Aan iedere auto heb ik wel een toffe herinnering. Meestal door iets wat ik gedurende een testperiode heb meegemaakt. Het gaat zelfs zó ver dat ik momenten direct in mijn hoofd koppel aan de auto waarmee ik op dat moment rijd.

Zo heb ik al eerder (2018) de Audi RS3 Limousine mogen testen, waar ik diep onder de indruk van was. Het was in februari, stervenskoud en samen met Kaz Paul ging ik op pad om foto’s te maken. Na wat rondscheuren kwamen we aan bij een modern huiselijk pand. Het bleek een showroom van Bang & Olufsen te zijn. Direct kwam er alleraardigst personeel naar buiten om een praatje te maken en de heren waren onder de indruk van de auto. Wat weer leidde tot een korte rondleiding door het indrukkende pand en een bak koffie. We kregen toestemming om het pand te gebruiken als achtergrondlocatie. Zo zie je maar weer dat een bijzondere auto voor bijzondere ontmoetingen kan zorgen.

, Een Spartaanse keuze uit <strong>Ingolstadt</strong>
Back in the days…

Pretcilinders

De Audi RS3 Sportback heeft vijf heerlijke cilinders onder de motorkap en kortgezegd rijdt dit za-lig. Niks geen getrut of verlegen geluid. Nee, gewoon een volwassen motor die soepel aanvoelt en het beste met je voor heeft als het gaat om rijcomfort. Qua rijmodi heeft Audi het lekker simpel gehouden. Het gaat van standje Efficient, naar Comfort, naar Auto, naar Dynamic.

In standje D Comfort is het nog best fijn vertoeven voor alledaags verkeer. Druk je het kleine pookje eenmaal naar achteren, dan beland je in S Comfort. Dit maakt ‘m wat pittiger. Hij schakelt net wat later op en reageert eerder op het gasprespons.. Voor mij is dit de perfecte stand. Alle comfort die de auto te bieden heeft aanspreken en als het moet snel bij de pinken.

, Een Spartaanse keuze uit <strong>Ingolstadt</strong>

Lekker trappen

Maar het feest begint pas echt in de Sport Performance-stand, die met een druk op de rode knop op het stuur als een preset te bedienen is. De auto wordt aanzienlijk luider en het lijkt of er wat kleppen opengaan. Hij gaat meer grommen, blijft langer in zijn toeren hangen en schakelt laat op. Voor alledaags rijgebruik is deze stand rete-irritant: hij schakelt namelijk veel te laat op, waardoor de auto wat gaat hokken en debiel overkomt. Maar ga je echt volgas, dan begrijp je pas hoe lekker het is.

Volgas is het echt een feest om te rijden met de Quattro-vierwielaandrijvijng. Plus: door de dubbele koppeling schakel je retesnel door de 7-traps S-tronic versnellingsbak heen. Het lijkt of wel of deze stand bedoeld is om alleen maar plankgas te gaan. En dat is toch het meest aangename compliment wat je een sportauto kunt geven. Het is dus een auto die op topsnelheid comfortabeler is dan op normale snelheden.

, Een Spartaanse keuze uit <strong>Ingolstadt</strong>

Comfortabel maar niet té

In standje comfort krijg je: comfort. De Sonos-boxen zijn niet onverdienstelijk en de muziek galmt heerlijk door de auto. Het infotainmentsysteem is prettig groot, maar helaas schittert de zon letterlijk en figuurlijk op het scherm waardoor lezen niet geheel prettig gaat.

Het comfort wordt bevestigd door de leren stoelen: die zijn niet té race-achtig uitgevoerd. En beschikken zelfs over een massagefunctie. Verder is alles best basic, wat oké is. De bagageklep moet je nog ouderwets met je spierballen dichtdoen en de zonneklep voor het panoramadak is ook eenvoudig met je rechterarm te bedienen. Maar goed: hoe meer elektronica, hoe zwaarder de bolide. En hoe meer er kapot kan gaan.

Vinken maar

De Duitse merken zijn berucht om hun ellenlange optielijsten. Want je wil je auto een beetje fatsoenlijk aankleden. Een Audi komt met een standaarduitrusting en onderstaand zijn de opties die ‘meeruitvoering’ worden genoemd, een term die ik ‘portemonnee trekken’ noem. De totale optielijst van ons testmodel is €16.240 waard en dit zijn de hoogtepunten:

  • Adaptief onderstel inclusief Audi Select: € 1.025
  • Kemoragrijs Metallic: € 1.120
  • Comfortpakket Pro: € 1.645
  • Glazen Panoramadak: € 1.545
  • Leder fijnnappa met stiksels in honingraatpatroon en RS-logos: € 1.210
  • Matrix-ledkoplampen, ledachterlichten en koplampsproeiers: € 535
  • Pneumatisch instelbare lendensteunen in de voorstoelen incl. massagefunctie: € 635
  • Rood gespoten remzadels: € 425
  • RS-exterieuraankleding in carbon en hoogglans zwart: € 2.900
  • RS-sportuitlaatsysteem: € 1.210
  • SONOS Premium Sound System met 3D-geluid: € 565
  • Tot 280 km/h verhoogde topsnelheid: € 1.810
  • Velgen, 10-kruisspaak, zwart metallic: € 605
  • Warmtewerend glas, donker getint:  € 495

Eindoordeel

Kan een auto té veel vermogen hebben? Niet echt. Of het chassis moet het vermogen niet meer aan kunnen, maar dan ga je wel heel ver. Het credo ‘hoe meer hoe beter’ klopt vaak als het gaat om het aantal paardenkrachten onder de motorkap.

De Audi RS3 Sportback 2025 is klaar voor de toekomst. De looks zijn vooruitstrevend en modern en voor een auto met zo’n goede balans tussen vermogen en gewicht is-ie te bestellen in een best onopvallende kleur. Daardoor zullen alleen kenners en puristen weten dat je iets bijzonders rijdt en je iets langer aankijken dan normaal. Zo nu en dan zal er ook een vriendelijk duimpje omhoog verschijnen.

Met een vanafprijs van €111.000, die door een beetje gevink snel kan oplopen tot €129.366, is de auto duur, maar redelijk geprijsd als we kijken naar de de directe concurrentie. Een vergelijkbaar model (de Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC, bijvoorbeeld) is te verkrijgen vanaf €117.794. Dan heb je de beschikking tot 422 pk onder je bips, wat meer is dan de RS3. En hij is iets goedkoper. Maar goed, ook daar moet het een en ander worden aangevinkt wil je de blits maken.

Hou je van het extreme vermogen en dit rijgedrag, maar wil je niet dat iedereen het weet, kun je er voor kiezen om de badge aan de achterkant te verwijderen. En mocht het je allemaal geen reet interesseren: bestel ’m in de introductiekleur Kialamygroen. Heerlijk.

Belangrijke kenmerken van de Audi RS3 Sportback 2025

Motor: 2,5 liter, 5 cilinder, S tronic 7
Vermogen:  400 pk, 294 kW
0-100 km/h: 3,8 seconden
Topsnelheid: 280km/h
Vanafprijs RS3: € 111.490
De versie die wij reden: € 129.366

LEES OOK
Dresscode Guide: off white tie
Dresscode Guide: off white tie
We moeten het eens hebben over de dresscode der dresscodes. Eentje die aan elkaar is genaaid in de vorm van stijlregels, maar waar wij, tijdens het MANIFY…