Uit het magazine: eindbaas Reinier Zonneveld over zijn marathon-livesets en meer

Media

Zijn USP? Marathon-livesets van meer dan acht uur. Zijn kindje? Filth on Acid, op dit moment het grootste technolabel qua streams & sales. Zijn naam? Reinier Zonneveld. Een naam die je nu in het rijtje mag zetten met U2 en Billie Eilish. Waarom? Omdat hij, net zoals deze grootheden, de Ziggo Dome-zaal met een capaciteit van 13.000 mensen binnen drie uur uitverkocht. In een klap was het daarmee het grootste indoortechno-event in de wereldgeschiedenis met één artiest. 

 Tijdens ADE liepen we hem tegen het lijf. En vroegen hem direct het hemd van het lijf.

Karren met Reinier Zonneveld

 Hoe zijn die befaamde marathon-livesets jouw ding geworden? 

 ‘Allereerst: het betekent dat je alleen je eigen muziek draait. Ik breng mijn eigen apparatuur mee, de klassieke drumcomputers waar house & techno door is ontstaan in de jaren ‘70/’80. Die apparaten creëren een heel bijzonder geluid hebben. En vanaf moderne apparaten kan ik die aansturen.

 Een nummer van mezelf wordt door synthesizers op de juiste manier aangestuurd. Ik bem dan vrij om de melodie aan te passen, waardoor de nummers iedere keer anders zijn. En dat biedt ruimte voor improvisatie. Laatst heb ik een marathon gedraaid van negen uur, en daarvan was 70% improvisatie. Ik kan dan op de vibe van het publiek inspelen.

 In 2016 kreeg ik voor het eerst de aanvraag om een all night te spelen. Ik dacht waarom niet, ik heb genoeg muziek. Je bent jezelf een soort van aan het hypnotiseren, eigenlijk. Met zo’n set ben je openings-DJ, het middenstuk en de afsluiter. Je laat dingen horen die je normaal niet kan laten horen.’

En dat andere kindje (je eigen label) van je, Filth on Acid. Hoe is dat tot stand gekomen?

 ‘Heel veel labels waar ik mee samenwerkte waren op zoek naar een bepaalde sound. Op dat moment – 2015/2016 – was mijn muziek eigenlijk te afwijkend. Terwijl de mensen juist voor die muziek naar shows kwamen. Ik zocht dus een platform waar ik volledige vrijheid kreeg. Uiteindelijk ben ik met een goede maat van mij een eigen label gestart. En we harkten verrassend genoeg direct waanzinnige namen binnen. Vanuit daar hebben bijna alle toonaangevende DJ’s in de techowereld een nummer via ons uitgebracht. Zelfs de legends van vroeger. Op dit moment is daardoor qua streams en sales ons label Filth on Acid het grootste technolabel ter wereld.’

 Kun je het goed combineren? Marathonsets draaien en ondernemerschap?

‘Ik heb gelukkig Axel, mijn compagnon. Hij regelt de achterkant van label. Bijvoorbeeld de promo naar andere DJ’s als nieuwe muziek uitkomt. Ik kies zelf nog wel de muziek uit, maar er komt zó veel binnen. We kunnen per maand maximaal twee releases doen. En dan is het lastig om te bepalen wat je precies wil uitbrengen.

Je zit vaak in een bepaalde sfeer als een nummer uitkomt. Dan kan het weleens zo zijn dat ik het niet goed vind, maar als ik het later terugluister denk ik: ‘Fuck, dat was toch wel goed.’ De tijd nemen is dus hyperbelangrijk.’

Dat het lekker loopt, zagen we aan je uitverkochte ADE-liveset. Hoe was dat voor je?

‘Bi-zar. Tuurlijk ik had er stiekem al op gehoopt, maar ja; het zijn wel gewoon 13.000 man. En dat in een tijd dat het allemaal extreem onzeker is. Na een uurtje of anderhalf was alles verkocht. Een onwijze eer. Waanzinnig dat een vaste fanbase kaartjes koopt, ook in onzekere tijden.’

 Je benoemt het al: de onzekere tijden. In een eerder interview – en ik citeer – vertel je: ‘Mensen zullen blijven dansen.’ Hoe kijk je daar nu tegenaan?

‘De afgelopen maanden heb ik heel veel in het buitenland gespeeld, en nu ga ik naar Las Vegas, Los Angeles, Chili en Colombia. We gaan een tour doen door Zuid-Amerika. Ik heb gezien dat door heel Europa de mensen zo gigantisch blij zijn. Omdat we na anderhalf jaar weer kunnen karren.

Een aantal jaar geleden vond iedereen vrijheid doodnormaal. We konden gaan en staan waar we wilden. In de breedste zin van het woord. Dat was de afgelopen twee jaar niet zo. Zeker voor mijn generatie van de jaren ’90. Mensen kunnen nu meer waarderen wat ze hebben, het is goed om daarbij stil te staan.’

 Gaan mensen nu nog losser?

‘Nou, karren is ons motto. Ik ben gewend dat mijn publiek al goed losgaat. Maar je merkt dat mensen opgelaten zijn, en veel blijer. Mensen zetten veel opzij voor een feestje. Dat merkte ik bij mijn ADE-show. Het werd verzet naar overdag, en slechts 1% heeft zijn of haar geld teruggevraagd. Mensen hebben dus hun werk afgezegd voor die show. Werkgevers hebben daar dus ook toestemming voor gegeven.’

 Heb je nu zelf van ‘Ik pak alles aan’ of ben je selectiever geworden?

‘Nou ja, we kregen sowieso bijzonder veel aanvragen, we kunnen iedere dag van de week ergens staan. Dat gaat natuurlijk niet, dus selectief zijn we sowieso wel. Wij kijken naar wat de dikste party wordt en waar wij écht bij willen zijn. Dat is altijd onze leidraad geweest. En dat blijft zo.’

 Als je terugkijkt naar de ‘donkere’ periode, ben je er dan tevreden over?

‘Zeker, zeker. We hadden het niet makkelijk. Ik ben vooral mezelf ook gaan verdiepen in socials. Ik ben veel meer gaan doen met mijn persoonlijke leven. Wat ik bijvoorbeeld de hele dag doe.’’

 Is dat goed bevallen?

‘Ja, best wel. Het is een leuke manier om fans in contact te blijven. Alleen het is veel werk, joh. Het achtervolgt je de hele tijd. Als je de hele dag Insta-stories maakt ben je ook de hele dag met je telefoon bezig. Soms ben ik daarom ook wel offline gegaan, dan zat ik gewoon in de studio.’

 En is de fanbase van Reinier Zonneveld daardoor aangepast? 

 ‘Er zijn vooral fans bijgekomen, en dat is te danken aan de muziek die ik heb gereleased. Nieuwe mensen hebben dit ontdekt via socials.

Op Rave Rebels sprak ik een stuk of 50 man die vijf optredens van mij achter elkaar hebben bijgewoond. In verschillende landen, hè. Die zijn dus naar alle landen gevlogen en daar hun vakantie van gemaakt. Bizar dat mensen zo dedicated zijn. 

 Je mag dan niet verslappen. Elke keer moet je weer pieken en ik doe iedere keer weer iets anders, omdat je weet dat er mensen zijn die je vorige show ook hebben gezien. Hierdoor blijf je scherp, een gegeven dat abnormaal belangrijk is voor een DJ.’

Menu
Total
8
Share