A new star: Range Rover Velar

Specs:
– Range Rover Velar D240
– R-Dynamic HSE
– 1999cc 240PK
– 4 cilinders
Prijs: € 105.400,-

Het was misschien wel de auto waar wij op de redactie het meeste naar uitkeken in 2017. De Range Rover Velar. En daar stond hij dan, bij ons op de stoep. Alom bekijks van de medemens en ontzettend veel foto’s verder, hebben wij ons oordeel wel klaar.

range-rover-velar-14

Range Rover Velar

De mannen bij Jaguar Land Rover vonden dat er nog wel een gat zat tussen de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport. Dat vonden wij in eerste instantie niet, maar sinds de Range Rover en de Range Rover Sport alleen maar groter werden, ontstond er inderdaad een ‘gaatje’ in het Range Rover gamma. Range Rover gaat echter verder; ze noemen het de meest geavanceerde SUV die ze momenteel hebben. Een hele belofte, maar maakt de Range Rover Velar het allemaal waar?

range-rover-velar-17

Velar’s looks

Er lijken twee kampen te zijn bij de Range Rover Velar. You hate it, or you love it. Range Rover heeft dat wel eens vaker gehad, met bijvoorbeeld de Range Rover Evoque convertible. Ik moet eerlijk zeggen dat ik had gehoopt dat de Velar in het echt nog mooier zou zijn. Het onthullingsgeweld van deze auto was zo groot, dat het een flinke verwachting had neergezet. Eenmaal voor de deur hoopte ik toch dat hij me iets meer zou verbazen.

Lifestyle

Dat de Range Rover Velar offroad kan, daar twijfelen we niet aan. Echter is de Velar meer gemaakt voor diegene die in een mooie auto door de straten willen zweven met geavanceerde technologieën. De Velar zorgt voor een nieuw niveau van luxe in de automotive. Alles is tot in de puntjes afgewerkt. De schermen werken fantastisch en ook het infotainment-systeem is er één om wel over naar huis te schrijven. Je wordt in de Velar ondergedompeld in luxe. Maar wel in moderne luxe. Ik miste bijna iets van de oorspronkelijke Britse roots.

Paardenkrachten

Bij een Range Rover verwacht je sterke en grote motoren. De Evoque zorgt tegenwoordig voor lichtere varianten. Zo ook in de Velar. Daar kan je een instapmotor kiezen met 180PK (diesel) of een 250PK (benzine). Voor beiden geldt dat het een viercilinder 2.0liter motor is. En ook wij testten de Range Rover Velar met een viercilinder motor. Wel goed voor 240PK, maar persoonlijk mis ik dan iets. Ik laat liever zes cilinders voor me trappelen. Het is overigens een gevoel, want de 240PK Range Rover Velar is van 0 naar 100 in ongeveer 7 seconden. Niet slecht voor een auto van bijna 2000kg!

range-rover-velar-22

Alles erop en eraan

Dat de designers hebben nagedacht bij deze auto, dat merk je aan alles. Alles is doorgevoerd tot in perfectie. Ik ben het minste fan van de kont van de auto, maar ik merkte dat ik daar één van de weinigen in was. Verder is het interieur perfect uitgedacht. Twee schermen voor accurate informatie, zonder het ene of het andere weg te hoeven klikken. Range Rover noemt het interieur ‘een oase van rust’ en niets is minder waar. Je wordt niet afgeleid tijdens het rijden en alles ziet er fenomenaal uit. Ambianceverlichting voor in de avond. Meridian speakers voor de mooiste tunes. Adaptive koplampen, zodat je altijd alles perfect ziet, zonder iemand te verblinden. Offroad capaciteiten en noem het maar op. Als de Range Rover Velar je ergens laat staan, dan weet ik het ook niet meer.

Tussenprijsje

De Range Rover Velar is verkrijgbaar vanaf ruim €73k. Dat zit perfect tussen de Evoque en de Sport in. Als je dan toch flink geld aan het uitgeven bent, neem dan de zescilinder. Ik garandeer je, de Velar zal je niet teleurstellen.

range-rover-velar-24range-rover-velar-23range-rover-velar-21



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS