‘Onze’ Range Rover Sport

Deze Britse alleskunner is de grote broer van de eerder gereden Evoque en het broertje van de door ons beminde Range Rover. Uiteraard staan wij meteen vooraan als de mannen van Land Rover ons opbellen en alle agenda’s wijken voor het rijden van deze mooie auto.

De alleskunner

Ik ken mensen die de Range Rover maar niets vinden, de zogenoemde term patserbak komt dan snel om de hoek kijken. Nou, die mogen in de spierwitte Range met zwarte velgen niet mee rijden. De Range Rover Sport doet iets met ons. De looks, het vermogen en wellicht ook een beetje de status. De Range Rover Sport is een grote alleskunner, van het rijden (lees: zweven) over de snelweg tot het trotseren van een offroad parcours. Wij testten deze Sport dan ook op drie punten; Snelheid, Offroad en Klasse.

Foto’s: © 2015 – Sander van der Linden @ WJFS

Sport staat voor comfortabele snelheid

Bij iedereen past een Range Rover Sport, de modellen zijn leverbaar tussen de 258PK voor de ‘instapversie’ en de 550 PK voor de SVR. Wij reden met een van de meest comfortabele, luxe en zuinige versie, de supercharged 3.0 SDV6 met ruim 300 popelende paarden onder de motorkap. Die paarden wilden wel, al merk je natuurlijk wel dat het met 2200kg een zware auto is. Desalniettemin knalt de Range Rover Sport zonder blikken of blozen zo richting de 220km/u.

De prins in de modder

Het is bijna zonde als je met de Range Rover Sport offroad gaat. Toch konden we het niet laten om deze luxe slee mee door de modder te knallen. Van te voren dachten we: “Dat wit gaat lekker vies worden!”, maar dat viel toch vrij tegen met de grote wielkasten en alle technische snufjes. Plezier hadden we zeker, maar de Range is wel voor een wat ‘luie offroader’. Alles gaat, in tegenstelling tot de oude Defender, automatisch. Automatische herkenning van het terrein, dus hoppa meteen de auto een paar centimeter omhoog. Wel tof hoor!!

Mooiste paard van de stal

In deze auto wil je rijden en dat doe je dan ook. Je rijdt deze Range met klasse en de Range Rover Sport past zich daar ook naadloos bij aan. Een lampje aan bij het portier in het donker en de Range automatisch verlagen bij het instappen. Ook het interieur nodigt uit om er heerlijk in te zitten en eindeloos in te touren. Geen zin om te rijden? Dan nuttig je toch een mooi cognacje achterin? En het mooiste van alles; deze auto hoef je niet per se te wassen. Mensen weten dat je deze machine soms uitlaat in de modder…

Goed gevulde portemonnee

De Range Rover Sport is niet voor iedereen weggelegd. Je moet een goed gevulde portemonnee meenemen. Eerst voor de aanschaf, vervolgens voor de wegenbelasting en verzekering en daarna rijdt deze Range Rover Sport niet op water. Er is overigens ook een Hybride versie te koop! Maar goed, de versie waar wij in reden kost je €120k. Meer geld te spenderen? Dan is de SVR te koop voor een kleine €200k. Toch maar het instapvariantje? Dan rijd je voor ongeveer €90k met een hele dikke bak onder je kont.

Oh, en waarom ‘Onze’ Range Rover Sport? (Want hij is duidelijk niet in ons bezit..) Omdat het zo gewoon voelt! Je raakt er toch aan gehecht hè?



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS