Meer dan duurzaam: Opel maakt de toekomst van elektrisch rijden sexyer

De hele wereld is aan het elektrificeren. Windmolens draaien overuren en zonnepanelen liggen te bakken in de zon. We gaan steeds meer af van fossiele brandstoffen en daarmee komen er ook ontzettend veel elektrische auto’s. Vrijwel elk merk heeft van alle modellen wel een hybride of elektrische variant. En dat gaat alleen maar meer worden, want wij Nederlanders staan te trappelen om elektrisch te rijden.

Opel brengt de eerste e-Rallycup ter wereld

Toch missen we iets: de dynamiek, de roffelende uitlaten en het échte sportieve rijden. Maar zijn die gedachtes wel waar? Volgens vele elektrische rijders en automerken niet. En daarom gaan we rallyrijden in een elektrische Opel Corsa.

, Meer dan duurzaam: Opel maakt de toekomst van elektrisch rijden sexyer

Vooroordelen wegnemen

Om alle vooroordelen van elektrisch rijden weg te nemen, heeft Opel een elektrische rallycup in het leven geroepen. Het toont aan dat je zowel duurzaam én sportief kan rijden in een elektrische auto. De cup wordt gereden in een Opel Corsa-e en is vrijwel niet aangepast. Los van wat overtollige kilo’s kwijtraken, een rolkooi installeren en een speaker met een harder geluid, is het zo de auto die je in de showroom koopt.

Sterker nog, de Corsa-e rallyauto is gewoon straatlegaal, omdat de rallyauto’s vaak racen op de straat en openbare grond. En met een Duitse kentekenplaat, kan je ook gewoon de bekeuring op de mat krijgen.

Elektrisch rijden is meer dan dynamisch

Meer dan de helft van de Nederlanders ziet elektrisch rijden als suf, minder dynamisch en sportief. Terwijl elektrisch rijden echt totaal het tegenovergestelde is. De snelste auto’s zijn elektrisch en trekken auto’s op fossiele brandstof er zeer hard uit. Uiteraard gaat het niet om de stoplichtsprintjes, maar als je het doet, doe je het nog duurzaam ook.

, Meer dan duurzaam: Opel maakt de toekomst van elektrisch rijden sexyer

Is duurzaam elektrisch rijden ook bereikbaar?

Het grootste vooroordeel van elektrisch rijden, is dat het duur is in aanschaf. Het kan zomaar zijn dat dezelfde auto op fossiele brandstof € 10k goedkoper is dan de elektrische variant. Met wat subsidie van de staat – als de pot nog niet op is – en stukken goedkoper tanken / opladen, is het na een tijdje toch goed terug te verdienen. Maar of je dat extra bedrag nu op de bank hebt staan, is de vraag. Gelukkig kan je tegenwoordig ook heel voordelig private leasen. Dan is elektrisch rijden ineens duurzaam, maatschappelijk verantwoord én bereikbaar.

Autorijden van de toekomst

Uit onderzoek van Opel zelf blijkt dat zes op de tien Nederlanders elektrisch rijden ziet als het autorijden van de toekomst. Er wordt zelfs verder gekeken, want vrijwel iedereen denkt dat er binnen twintig jaar alleen nog maar elektrische auto’s op de weg te vinden zijn. Autonoom rijdend is de vraag, maar de technologie kan snel gaan. Helemaal omdat vrijwel alle automerken de missie hebben om in de komende tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s te bouwen.