Offroad Getest: Ford Ranger Raptor 

Rides

Heel veel verschillende auto’s testen. Wie wil dat nou niet? We doen het vaker, maar zijn altijd te vinden voor een nieuwe uitdaging. Toen we de kans kregen om de gloednieuwe Ford Range Raptor op een offroad terrein te gaan testen waren we er als de kippen bij. Let’s do this!


Wat is er zo gaaf aan de Ford Ranger Raptor

Eerst over de Ford Range Raptor zelf. De basis is een Ford Ranger, die je misschien al vaker hebt zien rijden. Hij heeft een 2.0 liter dieselmotor waar 213 pk’s richting de zanderige offroad wegen worden getrapt. En aan versnellingen geen gebrek, want de Ranger Raptor is voorzien van een 10-traps automaat. 

De Ford Ranger Raptor is in dimensies iets groter dan een normale Ranger, en een normale Ranger is al huge! Met afmetingen van 1.8 meter hoog, 2 meter breed en maar liefst 5.4 meter lang kun je eenvoudig met 4 personen en een heleboel spullen offroad gaan. 

Wat is er zo ‘Raptor’ aan dan?

Heb je even? De raceophanging is speciaal ontwikkeld om op hoge snelheden op modder- en zanderig terrein te knallen. Daarom is het vervaardigd uit laaggelegeerd staal. Fox Racing Shox dempers bieden hogere dempingskrachten in extreme offroad omstandigheden, maar ook lagere dempingskrachten in normale situaties, om gewoon relaxed te rijden. 

Normaal zijn het bladveren, maar de heren van Ford Performance hebben de achterwielophanging laten vervangen door schroefveren. Of zoals ze het zelf noemen: de achterwielophanging heeft schroefsets met geïntegreerde watt-koppeling, waardoor de as omhoog en omlaag kan bewegen met zeer weinig zijdelingse beweging. Ofwel, je zit echt rete-comfortabel in een Ford Ranger Raptor. 

Ook de BF Goodrich terreinbanden zijn speciaal ontwikkeld voor de Ranger Raptor. Deze hebben een extra offroad profiel die totaal niet te vergelijken zijn met een ‘normale’ autoband. Dit zijn overigens joekels van banden met een doorsnede van 838 mm. Als je nú nog grip verliest…

Let’s go Baja!

Je kunt kiezen uit maar liefst zes rijmodi, ieder ontwikkelt voor verschillend terrein. Mud/Sand en Rock spreken redelijk voor zich, maar de allerleukste naam en gelijk ook werking is toch wel rijinstelling Baja. Helaas niet zo exotisch dat er allerlei Mexicaanse muziekjes en lampjes uit het interieur komen. Maar Baja verwijst naar de Baja Desert Rally, een wereldberoemd offroad race event wat ieder jaar in Mexico gehouden wordt. En Baja zorgt voor een specifieke afstemming voor offroad prestaties in combinatie met hogere snelheden. Ofwel, laat je deze stand aan staan, zit je altijd goed.  

4Hoog, 4Laag

Wat het meest opvalt aan de Ford Ranger Raptor is dat je er bijzonder comfortabel in zit. De auto is van binnen voor een terreinwagen erg luxe. Een 8-inch touchscreen met bijbehorend multimedia systeem wat we ook in ‘normale’ andere Ford auto’s hebben gezien en wat prima werkt. En je hebt overal camera’s om je heen die je van de nodige veiligheid voorzien. We hebben zowel voor- als achterin plaatsgenomen en je hebt al heel snel het gevoel of je in een luxe personenauto zit.

Maar dan zie je weer die offroad knoppen en dan besef je weer dat in terreinwagen zit. Instellingen als 4Hoog of 4Laag helpen je om bizar stijle hellingen te beklimmen. Van die hellingen waar je nauwelijks ziet welke kant je op gaat. Dat werk dus.

Doodsangsten

Na een tijdje voorzichtig te hebben gereden gingen we wat harder. Hellingen die in aanvang heel voorzichtig namen werden met steeds meer zelfvertrouwen genomen. Na een tijdje zat er ook best een soort van snelheid in. We hadden het gevoel dat we het helemaal te pakken hadden en vonden we dat we best wel hard door de modder en het zand heen aan het banjeren waren.

Niets was minder waar. Gerard Rond, voormalig motorcrosskampioen en Dakar Rally coureur (en tevens ook eigenaar van Experience Island) deed even een ronde voor. En die crosst dus met 90 km/h over zanderig terrein, waar wij net heel stoer de 50 km/h haalden. Het gaat compleet tegen ieder gevoel van normaliteit in om zo hard rond te knallen in zo’n overzichtelijk gebied. 

Maar na een tijdje ging het wennen. Gerard heeft het terrein zelf ontworpen en kent iedere bocht uit zijn duimpje. En hoe hard we ook gingen, Gerard bleef relaxed en was zelfs aan het uitleggen wat hij aan het doen was en voorspelde hoe de auto reageerde. En dat geeft een mens toch wat meer rust. Gerard Rond is sowieso geen persoon die stil zit. Naast eigenaar zijn van Experience Island is hij ook producent van de Vector, het legervoertuig dat door het Nederlandse leger gebruikt wordt. 

Verdict

Op een luxe leren zetel comfortabel door het zand banjeren. Met een auto die als rij instelling ‘Baja’ heeft. Klinkt als het beste van beide werelden. En dat is het ook. Offroad rijden doen we in Nederland niet regelmatig, maar zelden hebben we het zo comfortabel gedaan. Wat een groot compliment is aan de Ford Ranger Raptor. En door de schroefveren heb je veel meer comfort en wordt het offroad rijden opeens veel minder hobbelig. Of je als Aladdin op een zwevend tapijt vliegt. 

 

Menu
Total
1
Share