Op Wintersport met de Nissan QashQai

Voor een lang weekendje wintersporten in Winterberg konden wij de nieuwe Nissan QashQai testen. De naam deed me, onterecht, niet meteen een gat in de lucht springen. Ik heb me een weekend laten verrassen door deze betaalbare crossover.

Nissan QashQai: Luxe

De meest luxe uitvoering die ik reed, de Tekna dCi 130 Xtronic, kost iets meer dan €40.000,-. Voor dat geld krijg je ook een heleboel auto. Wat me direct opvalt is de luxe. De Qashqai ademt luxe, ook in de minder uitgebreide varianten. Als je de auto aanzet met de startbutton zie je op het grote touchscreen je auto staan. Niet alleen de bekende voor- en achtercamera’s maar ook een beeld dat samen is gesteld met groothoeklenzen. Hierdoor lijkt het alsof je jezelf, GTA 2 style, van boven af bekijkt. Ideaal wanneer je parkeert!

Ook wanneer je niet voor het mest luxeuze model gaat zit de QashQai vol vernuftigheden. Verkeersbordherkenning, Lane-assist, Cruisecontrol, snelheidslimiet, dodehoekherkenning en frontale botsingbeschermer horen bijna tot de standaarduitrusting van deze auto.

In de variant die ik had zat een inmens panoramisch dak, met elektrisch sluitende zonnewering. Dit dak gaf een enorme hoeveelheid ligt in de auto. Ook met een winters zonnetje was de auto snel warm. Echt een aanrader, net zoals de automatisch dimmende LED-koplampen, die de auto ook nog een extra stoere look geven. De chromen details maken deze look helemaal af.

Ruimte

Wintersport is bij uitstek het moment om te kijken hoeveel er in een auto past. In vergelijking met concurrenten als de Kia Sportage of de Renault Kadjar heeft de Nissan Qashqai op papier een stuk minder inhoud in de bagageruimte. Op ski’s na kon er met gemak voor vier personen mee, inclusief boodschappen. Ondanks dat je meer dan voldoende ruimte hebt, lijkt het echter wat minder dan het formaat van de auto doet vermoeden.

Handig: In de kofferruimte liggen panelen die ervoor zorgen dat je de bagage op gelijke hoogte met kofferruimte kunt plaatsen. Zo voorkom je dat je het over het randje van de kofferbak heen moet tillen. Deze panelen hebben we maar thuis gelaten zodat er nog meer ruimte beschikbaar is.

Rijden in de Nissan Qashqai

De QashQai ligt als een blok op de weg. De 1.6 levert zo’n 130 pk. Met een gewicht van 1250 kilo is dat ok. De automaat is goed en trekt lekker door. Wat me opviel is dat hij met hogere snelheden op de Autobahn ook lekker bleef doortrekken. Het start/stop-systeem was niet altijd even lekker. Omdat het een automaat was, sloeg hij vaak af, ook op moment dat het net niet hoeft. Of precies andersom, wanneer het eigenlijk wel moest, bleef de motor lopen.

Lane-assist is iets waar ik persoonlijk nog aan moet wennen. Maar de dodehoeksensoren en cruisecontrol zijn natuurlijk bijna onmisbaar op de langere rit. Op het ritje Den Bosch – Winterbergen, inclusief flink wat gassen op de Autobahn, heeft hij gemiddeld zo’n 8L/100km verbruikt. Geen slechte score dus!

Al met al wat mij betreft een meer dan fijne wagen met goede looks en rij-eigenschappen. Ook de minder luxe uitgevoerde varianten zijn compleet te noemen en deze zijn absoluut betaalbaar. Voor de leasers onder ons: hij valt in de 20% bijtelling. Zoals eerder dit artikel gezegd: ik heb me laten verrassen door de Nissan QashQai en ik sta de volgende keer zeker te springen bij het horen van deze naam!



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS