Nissan GT-R: the saga continues

Rides

3.8 liter V6. 570PK. Handgemaakt. Japanse supercar. De Nissan GT-R zal menig harten sneller laten kloppen en bloed sneller laten stromen. Helemaal als je erin rijdt en wij waren er als een van de eerste bij. In Duitsland.

De Nissan GT-R is een legende

Ik maakte kennis met het GT-R blok in de Nissan Juke-R. Maar de meesten onder ons zullen de Nissan GT-R hebben ontmoet als Nissan Skyline in The Fast and the Furious. Je was meteen fan, want wat was dat een brute auto. Maar de Nissan GT-R gaat al veel langer terug, namelijk tot 1964. Het laatste model heeft jarenlang het record van snelste productie auto op de Nürburgring in handen gehad, dus om daar aan te tippen moest Nissan veel uit de kast halen. En na een tijdje ontwikkelen, was het nu tijd voor het 2017 model.

Supercar

Nissan noemt de GT-R een sportauto, die zo intuïtief en vaardig is dat iedereen ermee kan rijden, altijd en overal. Dat vond ik nogal een statement. Totdat ik ermee reed. Als je er 200 km/h mee rijdt, lijkt het net alsof je net aan de 100 km/h zat. Elke bocht neemt de GT-R subliem. En er was geen moment dat ik het gevoel had dat ik er minder controle over had. Een ervaring die je niet heel vaak meemaakt.

Handmade in Japan

Het verhaal achter de Nissan GT-R wordt nog legendarischer. Er zijn maar vijf ‘vakmeesters’ die de GT-R motoren met de hand bouwen. Elke motor wordt door één vakmeester gemaakt en kost hem ongeveer 9,5 uur. Elke motor is dus uniek. Het is ook écht een motorblok dat gemaakt is voor topprestaties en dat merk je. De 3.8 liter V6 levert 570PK en een koppel van bijna 640Nm. Dat alles zorgt ervoor dat je in 2.9 seconden aan de 100 km/h zit. Lees je het goed? Dat is echt bijna net zo snel als de Tesla P90D. De GT-R Nismo is zelfs goed voor 600PK. Vervolgens staat de titanium uitlaat garant voor een prachtig hoorspel. Een hoorspel dat weinig 6-cilinders na kunnen doen.

Vakmanschap

Het gevoel van totale controle in een auto voelt ontzettend lekker en maakt je zelfverzekerd. Nissan heeft er in de GT-R alles aan gedaan om je op elke snelheid zelfverzekerd te houden. Door een grote spoiler, verschillende luchtinlaten en sideskirts heb je sublieme downforce, waardoor je aan de weg gekleefd blijft. Elektronische vierwielaandrijving, die ervoor zorgt dat je van 50 tot 100% achterwiel aandrijving hebt (en het restje is voorwielaandrijving). En Bose helpt met Active Noise Canceling. Dit zorgt ervoor dat je op lage snelheden vrijwel niets hoort, maar op hoge snelheden het motorgeluid binnen hoort werken.

Goed geprijsde supercar

Tja, supercars zijn niet goedkoop, dat weet iedereen. Maar je hebt een Nissan GT-R 2017 model bij jou voor de deur staan vanaf €161k. Dat is een boel geld inderdaad. Maar met een Nissan GT-R heb je wel iets heel anders dan anders. En vrijwel net zo snel als een Tesla. Je moet dan overigens wel heel vaak tanken, want echt zuinig rijden doet hij niet.

Menu
Total
0
Share