Zo ziet motorrijden in de (nabije) toekomst er uit

Veel van de veiligheids- en hulpsystemen die je in auto’s tegenkomt, worden ook doorgevoerd bij motoren. En daardoor rijdt de motorfiets dus de auto op zijn hielen. Het zal steeds interessanter worden om ook op het gebied van innovatie een motorfiets aan te schaffen. Niet alleen voor het gevoel of de belevenis. Dit zijn de ontwikkelingen die we de komende jaren zullen gaan zien:

Motorfiets gaat de auto achterna

E-Call

Vooral BMW is hard op weg om de motorfiets dezelfde features te geven als de auto’s van het Duitse automerk. BMW is namelijk de eerste autofabrikant die ‘E-call’ levert en wel aan negen motorfietsenmodellen. ‘E-call’ is het fenomeen dat hulpdiensten meteen inschakelt als er een ongeluk heeft plaats gevonden. Dit doet ‘E-call’ op basis van crashsensoren, maar kan ook door de bestuurders handmatig worden ingeschakeld. Wel zo handig voor als je tijdens het roadtrippen even een dutje aan het doen was.

Foto: Pete Johnson

Meerdere features

Cruisecontrol al even een feit op de motorfiets, maar de komende jaren zal dit adaptive worden. Ofwel, je de motor zal afremmen bij het benaderen van een voorganger. Of je hier als ‘haantje de voorste’ blij van wordt, is een ander verhaal. Een stuk veiliger is het in ieder geval wel. Verder kennen we bij de motorfietsen in het hogere segment ook traction control en dynamische demping, dit gaat ervoor zorgen dat jouw motorfiets zich gaat aanpassen aan de rij- en weersomstandigheden.

De XDiavel en Multistrada 1260 hebben zelfs launch control, zodat je geen wheelie maakt als je volle gas wegrijdt vanuit stilstand. Daarnaast heeft de laatstgenoemde, plus ook modellen van o.a. BMW en KTM ook cornering ABS. Een bizar staaltje techniek dat je in staat brengt om hard te remmen ín de bocht!

Airbags

In samenwerking met Alpine Stars is er een speciale airbag-jas ontwikkeld. Deze is al sinds vorig jaar op de markt, maar wel zo tof om nog even te vermelden. Natuurlijk is niet alleen cool, want het is ook nog eens functioneel. Zo’n jas voorkomt namelijk lichamelijk letsel bij een ongeval. Of het wordt in ieder geval tot een minimum beperkt.

Projecteren

De motorfiets staan voor een hele verandering. Tal van functies, zoals het navigatiesysteem, de mobiele telefoon en de boordcomputer – met daarin zaken als buitentemperatuur, bandenspanning, kunnen worden bediend zonder de handen van het stuur te hoeven halen. Ook hebben de fabrikanten gekeken naar de HUD’s die veel moderne auto’s hebben. Belangrijke informatie, zoals je snelheid, versnelling en navigatie worden op de weg geprojecteerd, zodat je je ogen op de weg kan houden. Dit bij motoren bijvoorbeeld in de windschermen of het vizier van je helm geïntegreerd worden.

Of dit allemaal ten goede komt van de ultieme motorrijervaring, kun je jezelf afvragen. Voor de één wordt de ervaring misschien wel juist beter. De ander houdt weer wat meer van old skool. Over smaak valt niet te twisten wordt dan vaak gezegd. En laten we dat vooral zo houden.

Foto: Cody Monsercy

Source :

AD.nl



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS