Improvisatie en doorzettingsvermogen: het verhaal van Emile Leray

CREDITS: Nathan Neve | Unsplash

Iedereen kent wel een oom of broer die tijdens het kerstdiner of de paasbrunch met de meest bijzondere verhalen komt.

Het verhaal van Emile Leray zal zelfs die oom of broer versteld doen staan. Wij nemen je mee in het ongelooflijke avontuur van deze doe-het-zelver. Heel iets anders dan iemand die wéér vertelt over zijn jacht naar een nieuwe occasion kopen.

Van kapotte kar naar lifesaving tweewieler

Het is 1993 en de doorgewinterde automonteur – Emile Leray – rijdt door Marokko in zijn favoriete bolide: de good old Citroën 2CV. Emile stuit op een politiecontrole en hij wordt vriendelijk verzocht om om te draaien naar de dichtstbijzijnde grote stad. Hij doet alsof ‘ie gehoorzaamt en rijdt een aantal kilometers terug om vervolgens off-road om te draaien. Hij denkt oom agent te slim af te zijn, en pakt de bumpy roads van Marokko.

Emile Leray, Improvisatie en doorzettingsvermogen: <strong>het verhaal van Emile Leray</strong>
Foto: Armands Brants | Unsplash

Gestrand in de woestijn

De auto is niet opgewassen tegen de onverharde Marokkaanse wegen en het chassis breekt. Leray kon niet meer verder rijden. Sta je dan, in een vreemd land, midden in de woestijn en de bewoonde wereld op tientallen kilometers afstand. Lopen is geen optie, smartphones waren er toen nog niet en geen mens in velden of wegen te bekennen. Shit just got real…

DYI: Do It Yourself

Emile Leray kreeg zijn auto niet meer aan de praat. Gelukkig kende hij de Citroën 2CV van binnen en van buiten. Met zijn technische kennis bouwde hij van de losse onderdelen een soort geïmproviseerde motor. De carrosserie gebruikte hij als tent om ’s nachts in te slapen. Met slechts een kleine voorraad eten en drinken wist hij zichzelf in leven te houden. Na 12 dagen (!) sleutelen had hij een rijdend voertuig gebouwd waarmee hij zijn weg terug naar de bewoonde wereld kon vinden. Van rubber en glas wist hij een bril te maken waarmee hij door de woestijn kon karren.

Zijn terugkeer naar de bewoonde wereld had hij zich toch net wat anders voorgesteld. De politie die hem uiteindelijk tegenkwam, was een stuk minder onder de indruk van zijn zelfgebouwde voertuig en het bijbehorende verhaal. De ‘motor’ voldeed volgens hen niet aan de officiële specificaties van de geregistreerde Citroën 2CV. In plaats van applaus kreeg Leray een flinke boete van 4.550 dirham, zo’n 450 euro.

Business as usual

Nadat Emile Leray als held terugkeerde in zijn woonplaats, ging hij doodleuk verder met het sleutelen aan zijn Citroën 2CV’s. Uiteindelijk maakte hij nog meer vreemde creaties van onderdelen van dit autotype, zoals een boot, een rugbybal en een tafelzaag.

LEES OOK
Zilver met geheugen
Zilver met geheugen
De lepels van nonna die enkel op zondag op tafel kwamen. De sakekopjes die in Tokio met twee handen worden aangereikt. Zilver is geen glimmend decor: het…
Vijf casinodocu’s die je wil zien
Vijf casinodocu’s die je wil zien
Er zijn mensen die naar casino’s gaan voor glitter, drank en een kans op geluk. En er zijn mensen die willen weten wat er écht achter die…
De stille revolutie in huis
De stille revolutie in huis
Niet alles wat verandert, maakt geluid. Terwijl slimme speakers hun mening blijven ventileren en robotstofzuigers de aandacht trekken met piepjes en lichtjes, voltrekt de echte revolutie zich…
Liefdesverdriet in de filmwereld
Liefdesverdriet in de filmwereld
Liefde gaat zelden kapot in één scène; het is eerder een reeks bijna-onzichtbare schuifmomenten, zoals licht dat per minuut van kleur verandert zonder dat je het merkt…
The rule of thirds in je outfits
The rule of thirds in je outfits
Proportie is het stille kompas van stijl. Je ziet het wanneer iemand binnenloopt en alles lijkt te kloppen, zonder dat je meteen kunt aanwijzen waarom. Silhouet, lengte,…