Sommige auto’s maken indruk met hun formaat, anderen met hun badge. En dan heb je de MINI Cooper JCW: een compact scheurijzer dat je met z’n looks een tik op je schouder geeft en vervolgens als een dolle stier je hart verovert.
Geen poespas, geen macho-gedrag, maar pure fun in z’n meest verslavende vorm. Een auto die je elke ochtend uit bed trekt alsof je naar een achtbaan mag rijden.
MINI Cooper in een bruut Brits jasje
Laat ons direct even stilstaan bij het uiterlijk. Deze MINI is gehuld in een kleur die eigenlijk een waarschuwing zou moeten zijn: British Racing Green. Het is de tint die je verwacht op het circuit van Silverstone, op de helm van een coureur of op een Engelse aristocraat die met 200 km/u naar zijn afternoon tea racet. Maar op deze MINI? Het is gewoon porno op wielen. Chic, bruut en tijdloos in één.
Het brengt eigenlijk de elegantie van Britse sportwagens ook direct terug, denk hierbij aan Lotus en Aston Martin, maar het leuke is dus dat de MINI hier ook perfect bij past.
Alles erop, alles eraan: een echte JCW full option
Combineer dat met de JCW-uitbreiding – inclusief dikke velgen, sportieve bumpers en een spoiler waar je u tegen zegt – en je hebt een hatchback die eruitziet alsof hij net ontsnapt is uit een racefilm. Hij oogt klein, maar dreigt als een pitbull aan een kort touwtje.
Deze MINI is niet zomaar een JCW. Nee, dit is er eentje waar alle vinkjes zijn gezet. Alles wat John Cooper Works ooit heeft bedacht, zit op deze versie geschroefd. Denk aan een sportuitlaatsysteem waar je buren je naam door gaan kennen (vooral om 07:00 uur ’s ochtends), een sportonderstel dat je bij elke bocht doet juichen en carbonaccenten die niet alleen snel ogen, maar het ook zijn. Deze MINI bevat letterlijk alle JCW-opties die maar beschikbaar zijn. Je bent benieuwd naar welke opties? We sommen ze voor je op:
- JCW Hub Caps (Rolls-Royce-stijl) – ja, die rondjes in het midden van je wiel.
- JCW Door Pin – die pinnetjes die naar boven en beneden schieten als je de auto op slot zet.
- JCW Tow Strap – voor als je vastzit in het grind op het circuit.
- JCW Fuel Cap Carbon – tanken moet je toch, maar met deze fuel cap zie je meteen dat je met een snelle sjaak op pad bent.
- JCW Spoiler – bewonder de foto’s.
- JCW Winglet voor en achter – voor extra downforce en een snelle uitstraling.
Binnenin voel je dat dit geen standaard hot hatch is. Alles is stijf afgesteld op rijplezier, maar zonder comfort te vergeten. Je voelt de nervositeit in het stuurwiel, maar kunt net zo goed een uur lang comfortabel cruisen. Deze MINI is in balans. Precies zoals je verwacht van een kleine hooligan met een groot hart. Hierbij moeten we uiteraard wel toegeven dat 231 pk op de voorbandjes soms wel een kleine ruk aan het stuur kan geven in de bocht. Ach, hierdoor blijf je scherp.
Interieur: meer tech dan een ruimteschip
Zodra je instapt, valt één ding meteen op: de cockpit van deze MINI is next level strakgetrokken. Vergeet de oude vertrouwde MINI-knopjes en die iconische LED-ringen die vroeger meebonkten op je muziek. Deze nieuwe JCW doet het anders. Alles wat je nodig hebt, bedien je via één groot, rond touchscreen in het midden van het dashboard – alsof je in een vliegende schotel stapt. Toch kan dit display nog alles uitbeelden en vooral ook met toffe geluidjes. Zet je de JCW in sportmodus? Dan klinkt een flinke “woohooo” door de speakers.
Het scherm is je infotainment, climate control, rij-instellingen, Apple CarPlay, Spotify, verlichting en zelfs je massagestoeleninstelling in één. En het mooiste? Het werkt verrassend soepel. Geen gedoe, geen vertragingen. Swipen, tikken en vegen alsof je een high-end smartphone bedient. Alleen dan met 231 pk onder je kont.
De lay-out is overzichtelijk, de graphics zijn haarscherp en de reactiesnelheid is snel. Alles voelt intuïtief en modern, zonder dat je het gevoel hebt dat je aan boord bent van een spaceshuttle. MINI heeft het minimalisme goed begrepen: geen overbodige tierelantijntjes, gewoon strak design en slimme tech die voor je werkt. Wat we ook megatof vinden, is de tow strap en een soort van spanbanden verwerkt in het interieur. Speels en toch erg uniek.
Luxe in onverwachte hoekjes
En dan hebben we het nog niet gehad over het grootste WTF-moment: massagestoelen. In. Een. MINI. Serieus. Massagestoelen.
Het is alsof je de eerder genoemde pitbull adopteert en ontdekt dat hij ook kan tapdansen. Deze stoelen maken lange ritten belachelijk comfortabel. Na een dag ploeteren achter je laptop of een foute nacht in de kroeg zijn die massagestanden een hemels cadeau. Niet dat je ooit uitgeput bent van het rijden zelf, want zelfs filerijden voelt in deze MINI als een guilty pleasure.
Dat maakt ’m misschien wel zo briljant: hij is niet alleen snel en geinig, maar ook gewoon goed doordacht. MINI bewijst dat sportiviteit en comfort prima samen kunnen in een auto ter grootte van een postpakketje.
Het gevoel van een kart met turbo
De MINI JCW is niet zomaar snel – hij is messcherp. Sturen is direct, de feedback is rauw, en de grip is zo goed dat je je afvraagt of MINI ergens stiekem F1-technologie heeft geleend. Op rechte stukken is-ie rap. Maar de echte magie gebeurt in de bochten. De vering is strak, het chassis stug, en elk spoortje asfalt lijkt speciaal voor jou gelegd. Het voelt allemaal zó direct en zó verslavend dat je na drie ritjes je vrienden gaat vragen of ze een GoPro willen monteren zodat je het kunt terugkijken voor het slapengaan.
Engelse degelijkheid met een Duits jasje
De MINI mag dan Brits zijn van origine, maar sinds BMW er z’n Duitse precisie op heeft losgelaten, is het een totaal ander beest geworden. Geen rammelende schakelaars of ouderwetse navigatie meer, maar tech en afwerking op niveau Beierse topklasse. En dat is allesbehalve een straf.
Je voelt het in alles: het head-up display dat haarscherp boven je stuur zweeft, de rijhulpsystemen die je met chirurgische nauwkeurigheid door files loodsen, en het infotainmentsysteem dat even intuïtief werkt als in de M5. Zelfs de piepjes van het oh zo gehate snelheidswaarschuwingssysteem onder ons zijn hetzelfde. Deze MINI is dus niet alleen leuk, snel en speels, maar óók degelijk, hightech en klaar voor elke dag. Een perfect huwelijk tussen Britse charme en Duitse degelijkheid. Met als bonus een karakter dat geen enkele andere hatchback durft te evenaren.
Het JCW-DNA voel je in alles
Dit is geen auto voor wie zich anoniem door het verkeer wil wurmen. Dit is een auto voor mensen die willen genieten. Die hun hartslag net zo belangrijk vinden als hun navigatie. Die houden van snelheid, maar ook van stijl. Van nostalgie én innovatie. JCW staat niet voor ‘just car works’ – het is John Coopers racehart dat nog steeds klopt onder die motorkap.
Alles aan deze MINI is gemaakt voor beleving. Van het gebrul uit de uitlaat tot het subtiele JCW-logo letterlijk op elke hoek van de auto. Je voelt het overal. En eerlijk? Daar kun je alleen maar heel gelukkig van worden. Er is wel één ding waar we minder gelukkig van worden. De iconische twee uitlaten in het midden zijn nu vervangen door één, en dat vinden wij persoonlijk zonde.
Verdict
Zeg je MINI, dan denken mensen vaak aan leuk, klein, hip. Maar zeg je MINI JCW – en dan ook nog fully loaded – dan heb je het over een compleet ander beest. Een machine die met z’n karakter en specs keihard in je onderbewustzijn knalt.
Ja, hij is aan de prijs. Ja, hij is misschien niet de meest praktische als je drie kinderen en een labrador hebt. Maar dat boeit allemaal niet. Want wat je ervoor terugkrijgt, is pure, ongefilterde rijsensatie met een dikke knipoog naar vroeger, een handvol tech van de toekomst en een rijbeleving die je in geen enkele andere hatchback vindt.
De MINI Cooper JCW is de perfecte auto voor mannen (of vrouwen) met smaak, lef en een liefde voor sturen. Klein van stuk, groots in alles wat ertoe doet. En geloof ons: één ritje en je bent verkocht.
Aandrijflijn: benzine
Vermogen: 231 pk
Motorblok: 2.0-liter TwinPower Turbocharged 4-cilinder motor
0-100 km/u: 6,1 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Vanafprijs: € 49.990
Versie die wij reden: € 55.158 zonder overige JCW-accessoires