Mamma mia, de Maserati Levante S
Belangrijke kenmerken
3.0 liter V6 benzine (automaat)
Vermogen 430 pk
Topsnelheid: 264 km/h
0-100 km/h: 5,2 seconden
Basisprijs: €137.648
De versie die wij reden: €195.000

Mamma mia, come stai. Dat waren de eerste gedachten bij het starten van de Maserati Levante S. Enige tijd geleden testten we het ‘kleine’ broertje, de Ghibli diesel. De diesel was misschien een beetje vloeken in de kerk, maar bracht Maserati wel een stuk dichter bij de Nederlandse leaserijder. Gelukkig hoefden we daar nu geen rekening mee te houden en namen we de drietand met flinke benzinemotor mee voor een paar prachtige dagen.

Maserati Levante S

De Maserati Levante S heeft zijn naam te danken aan de Levante. Ofwel de Mediterrane wind die in een split-second om kan slaan in een stormachtige wind. En de Maserati Levante S doet zijn naam eer aan. Waar je in eerste instantie nog even moet bijkomen van de prachtige Italiaanse verschijning, word je oog nog meer getrakteerd door het verfijnd afgemaakte interieur. De Italianen staan immers bekend om het on point design en temperament. Vanaf het moment dat je bent bijgekomen van de schoonheid van de auto, komt het moment eindelijk daar. Het starten van de auto. En eigenlijk wacht iedereen met je mee.

Maserati Levante S

Mamma mia

Het starten van de Maserati Levante S in ‘sportmodus’ gaat niemand zomaar voorbij. Letterlijk de hele straat, of misschien wel wijk, wordt bij elkaar gebruld door de 430 Italiaanse paarden die onder de kap zitten. Even stiekem ’s nachts een rondje maken zit er niet in, want dat ontgaat niemand. Of het een tikkeltje asociaal is? Allerminst. Zodra je de Levante voorbij ziet komen, weet je dat het geluid volledig op zijn plaats is. Net zoals de Italiaanse kentekenplaten die op dit model zitten. We wanen ons even in Italië.

Maserati Levante-31

Italiaanse paarden

De Maserati Levante S is, zoals je verwacht, geen lichtgewicht in elk opzicht. De ruim 2100 kg wegende auto wordt aangedreven door een enorm krachtige 3.0 liter V6 benzinemotor. De zescilinders trappelen 430pk en 580NM op het asfalt. Een achttraps-versnellingsbak zorgt ervoor dat het vermogen met uiterste precisie wordt overgebracht. Rij je in sportmodus? Dan haal je vaak de achtste versnelling niet op de Nederlandse snelwegen. En eigenlijk wil je dat ook niet, want het geluid in hogere toeren is zó lekker. Even terugschakelen en het lijkt alsof je door de geluidsbarrière gaat.

Even in Italië

Over smaak valt natuurlijk de twisten. Maar als er een automerk begeerd wordt, is het Maserati wel. De begeerte merk je vanaf moment één. Mensen vragen je om de auto te starten, extra gas te geven of blijven even staan om de auto te bewonderen. Persoonlijk ben ook ik helemaal weg van de Maserati Levante S en het design ervan. Uiteraard valt er wel het een en ander aan op te merken. De achterkant vind ik zelf het minst mooie van de hele auto. Gelukkig hoef je er niet heel veel naar te kijken als je erin rijdt.

Il conto

Een Maserati Levante S is inderdaad niet goedkoop. Gelukkig krijg je wel veel waar voor je geld. Een Levante benzine rijd je al vanaf een ruime €137k. Ga je all the way, dan kost de Maserati Levante S je minimaal €160k. Dieselen kan ook voor ruim €123k. Het V6 dieselblok perst er ruim 275pk uit. Maar eerlijk is eerlijk, een Maserati Levante rijd je niet anders dan op benzine.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS