Living on the Ford Edge

Living on the edge. Om de haverklap schreeuwen we het op de redactie. Als we 3 koffie met 1 hand vast weten te houden, of een fidget spinner op onze neus weten te laten draaien. Maar toen kregen we de opdracht om de Ford Edge te testen. Zouden we onze kreet moeten veranderen in Living on the Ford Edge?

Vignale

Om precies te zijn: we kregen de Ford Edge Vignale in bruikleen. In Nederland al enige tijd op de markt, maar toch zie je deze auto niet heel vaak rijden. En dat merk je aan iedereen die toch omkijkt en even moet inschatten welke auto hier nou rijdt. Ter inschatting: de Ford Edge is nog groter dan de Ford S-Max, die al enige tijd rond rijdt. En buiten dat, de Ford Edge is wat hoekiger en heeft daardoor een stoerder uiterlijk dan de S-Max. En wat Vignale betekent? Het is de meest premium versie van Ford die je kunt krijgen. Denk hierbij aan chromen wielen, omlijstingen en handgrepen. Maar misschien is de binnenkant wel het meest ‘Vignale’: Wit lederen bekleding met verwarm- en ventileerbare stoelen. Of je bij een hippe interieurstylist op visite bent.

Lekkere motor

Uit de slechts 2.0 liter dieselmotor wordt 210 pk geperst. En we hebben gemerkt dat de Edge rap van zijn plek af komt. Niet slecht als je je bedenkt dat deze auto bijna 2000 kilo weegt. Ook is de Edge Vignale voorzien van een sportstand, waardoor ie net wat langer in zijn toeren blijft hangen. Stoplichtsprintjes van 0 tot 100 zou je in 9.4 seconden moeten doen. Klinkt langzaam, maar is zo’n kolos is dat echt razend snel. Want hey, je rijdt dan wel een grote auto maar je wilt niet als een opa overkomen. Waar we met name over te spreken zijn is de acceleratiesnelheid tussen de 90 en 130 km/h. Trap je het gas hier nog net even wat in extra in dan zit je dankzij de dubbele turbo rap op de 180 km/h. Not bad!

Met comfort naar kantoor

Wat kan het autorijden in 2017 toch een feest zijn. In de ochtend sjouw ik vaak een laptop, koffiemok en nog wat boterhammen mee de auto in, en dan is keyless entry echt mega relaxed. Ofwel, zonder op een knop te drukken herkent ie al dat je aan komt lopen en hoef je de deur alleen maar open te maken. Omdat ik in een drukke straat woon kan het nog wel eens zijn dat de buren iets te dicht op je bumper geparkeerd staan, maar door de camera’s en sensoren kun je zo smooth uitparkeren zonder 4x te hoeven steken.

Eenmaal onderweg maakt je iPhone automatisch verbinding met het Apple Carplay systeem. Je favoriete Spotify afspeellijst wordt direct geladen. Het geluidssysteem heeft 8 speakers en is afkomstig van Sony, wat met een surround sound ontzettend goed klinkt. Opeens merk je dat het best wel een warme dag wordt, dus zet je de climate control op 20 graden. Maar wat is het fijn om ook nog even de  stoelverkoeling aan te zetten. Een koele bries zal vloeien uit de ventileerbare lederen stoelen. Heb in de ochtend overigens wel altijd koude handen, dus dan zet ik het ook even de stuurverwarming aan.

En aangezien het altijd druk is op de A2, is het voor mij vaak filerijden. 50 tot 70 km/h, voor je gevoel stapvoets. Door gebruik te maken van Adaptive Cruise Control kun je de cruise control instellen op 120 km/h. Remt de auto voor je af, dan remt de Edge Vignale ook, met voldoende afstand. Rijdt de meute weer door, dan trekt de auto ook weer op, tot een maximale snelheid die door jou van tevoren is ingesteld. Door de rijbaanherkenning blijft de auto ook in dezelfde rijbaan. Mocht je er van af wijken, duwt het systeem je zachtjes weer in je rijbaan, tenzij je met je knipperlicht aangeeft dat je van rijbaan wilt wisselen. Overigens wel gewoon je handjes aan het stuur houden, anders krijg je een signaal. En natuurlijk op de weg  blijven letten!

Eindoordeel

De Ford Edge Vignale heeft ons aangenaam verrast. Vooral de luxe uitstraling, van zowel de binnen- als buitenzijde maakt deze auto een echte blikvanger. Amerikaans groots zouden we bijna zeggen. Het enige wat ons opviel was dat we de auto nogal rumoerig vonden, ondanks dat Ford hier erg veel aandacht aan heeft besteed door bijvoorbeeld geluidswerend glas in de deuren aan te brengen. De versie die wij reden kan voor € 74.440 voor je deur staan.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS