Met deze trick val je binnen 60 seconden in slaap

Schapen tellen, groene thee drinken of eeuwenlang draaien in bed: soms kun je gewoon niet slapen. Je hersenen blijven op volle toeren draaien. Het lijkt alsof er nooit een einde aankomt. Gelukkig blijkt nu uit onderzoek dat er wel degelijk een manier is om sneller in slaap te vallen.

Binnen 60 seconden in slaap vallen is een kunst, maar het kan

Slapen is een belangrijk onderdeel van de basisbehoefte. Een volwassen mens brengt gemiddeld één derde van zijn/haar leven slapend door. Gemiddeld gezien is zeven tot acht uur slaap voldoende om de volgende dag fris en fruitig te beginnen. Sommigen zijn wel volledig opgeladen na 5/6 uur slaap, maar dat is niet de standaard.

Gemiddeld vallen we binnen 20 minuten in slaap. Soms kan door stress je slaapritme worden verstoord. Bij mensen met stress kan dus een slaapprobleem ontstaan. En dat komt vooral omdat ze simpelweg niet in slaap vallen. Gelukkig is daar Dr. Andrew Weil van de Universiteit van Arizona. Hij heeft de 4-7-8 methode bedacht.

Foto: Vinicius “amnx” Amano

De 4-7-8 ademhalingsmethode

In een paar instructies leggen wij je haarfijn uit hoe het in slaap vallen binnen 60 seconden lukt:

  • Houd je rug recht en plaats het puntje van je tong tegen het weefsel achter je bovenste voortanden. Je ademt nu door je mond en tong. Klinkt ingewikkeld, maar probeer in elk geval de gedurende oefening dit vol te houden.
  • Adem uit door je mond en maak je longen leeg.
  • Adem rustig in door je neus en tel tot 4.
  • Houd je adem in en tel tot 7.
  • Adem hard uit door je mond, waarbij je je lippen samenknijpt om een “whoosh-geluid” te maken en tel tot 8.
  • Adem weer in en doet dit nog maar minimaal vier keer.

Je bent er nog niet. Als je dit een paar keer per dag (niet te vaak) doet, zal je eerder resultaat zien. Maximaal vier keer, tot je de 4-7-8 methode helemaal machtig bent.

Meneer Weil legt in het onderstaand filmpje zelf uit hoe het werkt. Lekker Amerikaans wel, maar goed: je kunt er wel van leren.

Total
1
Share