Hoe je een goede, laatste indruk achterlaat

Natuurlijk is het afgeven van een goede, eerste indruk ontzettend belangrijk. Wanneer er een nieuwe ervaring met iemand of iets begint, beginnen je hersenen echt te focussen op wat er gaande is. Maar wat je misschien vergeet, is dat het ook onwijs belangrijk is om de juiste laatste indruk af te geven. Het laatste deel van een ervaring herinner je namelijk het meest, omdat dat het laatste is wat er in je geheugen is gegrift.

Een goede laatste indruk: zo maak je 'm

Vergeet nu dus even het geven van een eerste indruk (hoewel deze natuurlijk net zo belangrijk is) en stap over naar het geven van een laatste indruk. Het maakt niet uit of het nou een netwerkborrel, date, sollicitatie of telefoongesprek is, je outro bepaalt of je echt een blijvend goede indruk hebt gewekt.

Verzamel al je spullen in je linkerhand

Wanneer het einde van het gesprek aankomt en het tijd is om te gaan, pak jij jouw spullen zoals je notitieblok, pen of gewoon je tas in je linkerhand. Dit weerhoudt je ervan dat je niet staat te stuntelen, wanneer je je rechterhand vrij moet maken om een hand te geven. Het ziet er dan strak en professioneler uit.

Maak twee keer lichamelijk contact voordat je weggaat

We hoeven je denk ik niet uit te leggen hoe je een handdruk geeft, maar het is goed om dit na een gesprek twee keer te doen. Lichamelijk conctact zorgt ervoor dat er een betere bonding ontstaat tussen jou en je gesprekspartner. Je komt op die manier aangenamer en gedenkwaardiger overkomt. Belangrijk hierbij is dat je twee keer lichamelijk contact legt. Tijdens een sollicitatiegesprek of een vergadering, schud dan de hand van de anders als jullie opstaan van het bureau. Daarna mag je nog een keer een hand geven als de deur voor je wordt opengemaakt.

In een sociale situatie geef je de ander een hand of een klop op de schouder, als je aankondigd dat je weggaat. Wanneer ze je dan buitenlaten, geef je nog een hand bij de uitgang.

Eindig altijd met oogcontact en een glimlach

Beide keren dat je een hand geeft aan je geprekspartner, doe je dit met een vriendelijke glimlach en kijk de persoon recht aan. Neem ze rechtstreeks onder ogen, in plaats van schuin tegenover diegene te staan. Hierdoor laat je een open houding zien waardoor je overkomt als een vriendelijke, geïnteresseerd persoon.

Bedank de persoon twee maal

Terwijl je een hand geeft, de ander persoon aankijkt en glimlacht, bedank hem of haar voor zijn of haar tijd of voor de fijne avond die je hebt gehad. Wanneer je dan bij de deur staat, bedank je diegene nogmaals. Bij een sociale situatie bedank je hem of haar met iets van waardering. "Heel erg bedankt dat ik mocht komen. De biefstuk was onwijs lekker!". Bij de deur bedank hem of haar nog een keer.

Zorg ervoor dat je al spullen hebt

Niks is meer gênant als je al bovenstaande goed hebt toegepast voor een laatste indruk, om vervolgens zachtjes op de deur te kloppen en te zeggen dat je iets bent vergeten. Je verontschuldigd je en gaat schaapachtig op zoek naar je vergeten spullen. Deze herinnering zal al het andere verdringen, wat je natuurlijk niet wilt hebben.

Beweeg met opzet

Niks laat je meer onzeker overkomen als je heen weer schuifelt en een beetje stamelt "wel... uhm... zo...". Wanneer je aarzelt, resulteert dit in onhandigheid. Wees vriendelijk maar blijf stevig in je schoenen staan wanneer je afscheid neemt: weet precies waar je naar toe moet, wat je vervolgens moet doen en ga zelfverzekerd en doelgericht naar de uitgang.

Stuur een berichtje

Het verzenden van een bedankje, afhankelijk of het event informeel of formeel was, is een leuke herinnering voor de gastheer- of vrouw. Laat weten via mail of Whatsapp dat je een onwijs leuke tijd hebt gehad. Ook na een formeel sollicitatie gesprek of vergadering, kan je jouw gesprekspartner even berichten en bedanken voor de gelegenheid. Het is zo simpel, maar het zal je onderscheiden van de rest.

Onthoud daarbij dat je niet gaat inkakken, als je merkt dat het gesprek niet helemaal soepel verloopt. Als je een sterke laatste indruk neerzet, zal de persoon met wie je in gesprek was, zich het goede einde beter herinneren dan het warrige midden.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS