Harley-Davidson Street Bob

We hebben het al eerder gehad over de gloednieuwe Softail lijn van Harley-Davidson. De oh zo herkenbare Milwaukee-Eight V-Twins, nu 107 en 114, vind je terug in de motoren in deze lijn. Een hiervan is de Street Bob. Misschien wel een van de leukste van allemaal! En dit is waarom…

H-D Street Bob 2018

USP

Een Harley aanschaffen gaat voor de meeste mensen wat anders dan een halfje Waldkorn bestellen bij de Albert Heijn. Natuurlijk heeft het merk een aantal prachtige ‘instap’ motoren, zoals de Iron 883, maar voor het echte werk zal je toch wel even flink in de buidel moeten tasten. Maar dan heb je ook wat! Een fucking Harley!

En die is je elke cent waard, geloof mij maar. We waren in de bergen, zo’n 40 kilometer achter Barcelona, om de nieuwe Street Bob te testen. Ik kan je vertellen, dit was een van de leukste motoren die we getest hadden. Bij het zien ervan was ik niet direct heel enthousiast. Het is een echte chopper, met een hoog stuur en een lang achterspatbord. Niet helemaal m’n ding. Ook is hij tot de essenties gestript, waarbij het volledig display in het stuur is verwerkt. Barely legal, blijkbaar. En dat ziet er toch wel echt gruwelijk tof uit hoor! En daar komt nog bij: die kleur, hoe bad ass is dat!?

Wanneer je er op gaat zitten krijg je zin om de Route 66 van voor tot achter (en terug) te willen gaan doen. Wanneer je ‘m gaat rijden ben je dat idee al snel vergeten. Na twee, drie bochten heb je het ineens door: dit is een keiharde bochtenmachine. En dat voor een chopper! Ondanks het relatief hoge stuur, rijdt dit ding als een zonnetje. En het zit geweldig, je wil nooit meer iets anders…

Looks

Laat iemand een Harley-Davidson tekenen en hij tekent gegarandeerd een Street Bob. Dit is hoe een motor van dit kaliber er uit hoort te zien. Geen gekkigheid, gewoon een chopper. Nou ja, gewoon, het is een Harley hè? Qua looks doet hij zelfs een beetje custom aan, maar toch is de versie die wij reden het standaard model. Met een mini-ape handlebar inderdaad!

De Street Bob, vooral in het mat donkerrood, doet retro aan, maar is ontzettend modern. Denk aan Unique Daymaker Signature LED Headlamps, ABSKeyless ignition en security system, het prachtig verstopte LED-display en zelfs een USB oplader!

Milwaukee-Eight 107

De gehele Softail line is uitgevoerd met een dikke 107 V-Twin. Sommige modellen, als de Fat Bob en Breakout, zijn verkrijgbaar met een 114. De Street Bob niet, maar vertrouw me er maar op dat het maar weinig verschil maakt. Dit model heeft een koppel van 145 Nm bij 3000 RPM, wat voortkomt uit het 1745cc blok. Hij trekt dus aardig door, vooral in de lage toeren, wat werkelijk een heerlijk geluid geeft. Maar vooral in de bochten maakt de Harley-Davidson Street Bob het verschil!

Onder je kont

Voor €17.350 heb je al een Street Bob voor je voordeur staan. Dat valt inderdaad reuze mee en het is daarmee ook het goedkoopste model in de Softail lijn van Harley-Davidson.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS