Voel je de baas van de weg op de Harley-Davidson Fat Boy

Sinds enkele jaren zijn we fervent motorrijders geworden. En dat motorrijden het summum is van vrijheid en je gedachten verzetten weet íedere motorrijder. We kijken dan ook al het hele jaar uit om onze jaarlijkse Manify motortrip te maken. Dit keer gingen we met maar liefst vier Harley Davidsons op pad naar het Duitse Thüringen om daar de nodige kilometers en bochten te vreten. Eén van de vier Harley’s was de Harley-Davidson Fat Boy, ook wel the Batmobiel genoemd.

Harley Davidson Fat Boy

Eind jaren ’80 kwam daar ineens het prototype van de Harley-Davidson Fat Boy. Een ‘fat custom’ dat een icoon werd en de motorwereld veranderde. Nog niet eerder vertoonde dichte wielen, de laagste zit voor een Harley ooit en een achterband waar menig auto jaloers op is.

In de bijna 30 jaar dat de Fat Boy nu bestaat is er veel veranderd. Ons testmodel 2018 Harley-Davidson Fat Boy is uitgerust met een Milwaukee-Eight 114 cubic inches motor. Dat komt neer op bijna 1900cc! Het blijft natuurlijk wel een Harley van bijna 320 kg, dus verwacht er geen racemotor van. Maar power heeft hij zeker!

Iconische elementen

Dat de Harley-Davidson Fat Boy het moet hebben van zijn iconische elementen zie je meteen. Ontzettend veel chroomelementen zorgen ervoor dat de motor flink shined, maar toch stijlvol blijft. Maar inderdaad, je moet er van houden.

Daarnaast heeft de Fat Boy misschien wel de dikste wielen die je onder een af-fabriek motor kan vinden. De voorband is maar liefst 16cm breed. En omdat de achterband ook 24cm breed is, is het niet echt de lekkerste haarspeldbochten-vreter. Maar het maakt bochtenwerk wel een extra uitdaging! Toeren over mooie kronkelwegen is een feest om te doen. Het echte hang- en gooiwerk in de bochten krijgt met de Fat Boy wel een andere dimensie.

Amerikaans comfort

Van een Harley ga je uit dat hij mega comfortabel rijdt. En ook dat is bij de Fat Boy het geval. Met de heerlijke treeplanken waar je je voeten lekker op neer kan zetten is de rit nooit lang genoeg. En ook met de LED-koplampen zorgt de Harley-Davidson Fat Boy ervoor dat je de duisternis trotseert tijdens jouw nachtelijke ritjes. Mocht je een snelwegrijder zijn, dan zou ik er wel voor kiezen om een windschermpje erbij aan te schaffen. Je zit namelijk wel vol in de wind, wat ervoor zorgt dat lang 130 km/h rijden niet echt comfortabel is. Al ziet het er natuurlijk wel bad ass uit.

Samenstellen

Zoals elke motor, stem je die geheel af op jouw smaak. Gelukkig kan je bij Harley-Davidson alle kanten op. Persoonlijk zou ik niet kiezen voor de Bonneville Salt Pearl kleur gaan die onze Fat Boy had, maar dat is natuurlijk smaak.

De Harley-Davidson Fat Boy is verkrijgbaar vanaf ruim €25k met een 107 cubic inch motor. Voor de 114 cubic inch betaal je ongeveer €28k. Doe daar nog een paar knallende opties bij en je hebt een motor waar iedereen naar omkijkt. Overigens doen mensen dat al vrij snel bij het horen van een Harley.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS