Getest in de bergen: de Jaguar E-Pace
Belangrijke kenmerken

– 180 PK 2.0 liter turbodiesel
– 4 cilinder, All Wheel Drive
– Te verkrijgen vanaf €48.000
– De versie die wij reden € 77.500

Jaguar E-Pace

Om er zeker van te zijn dat we je kunnen voorzien van de meest objectieve informatie en de allerbeste content hebben we de Jaguar E-Pace meegenomen naar Noord-Italië, om hoog in de bergen een oordeel te vellen over Jaguars nieuwe compacte SUV. Iemand moet het doen toch?

De letter ‘E’ van E-Pace staat natuurlijk voor Elektrisch? Nope..

Eerst even wat opgehelderd. Het SUV gamma van Jaguar bestaat uit de de F-Pace, de E-Pace en de I-Pace. De F-Pace is de grootste SUV van Jaguar, die we eerder hebben getest in Oostenrijk. De E-Pace is een maat kleiner dan de F-Pace en daarom ook wel de eerste compacte SUV van ‘Jag’ genoemd. En tot slotte bestaat sinds kort de I-Pace, en dat is elektrische SUV van Jaguar.

Het venijn zit’m echter in de uitspraak. Als je de E-pace op de Engelse manier uitspreekt (ie-pees) kan men al snel denken dat je het over de I-Pace hebt, de elektrische variant. Terwijl we het op zijn Nederlands toch echt hebben over de EEJ-Pees. Spreek je de I-Pace uit op de Engelse manier (Ai-Pees) dan kan men denken dat je het over de E-Pace hebt die je op de Engelse manier uitspreekt.  En het helpt natuurlijk ook niet dat de letter ‘E’ vaak wordt aangezien als de E voor Elektrisch. Zijn we er nog?

 Fijn, is dat opgehelderd. Hoe rijdt het in de bergen?

We hebben de E-Pace in de Noord-Italiaanse bergpassen flink aan de tand kunnen voelen. En wat ons bijblijft is dat de E-Pace het uitstekend volgehouden heeft. Vooral in de sportstand is het fijn vertoeven. We hadden dan ook een 2.0 liter diesel mee. Niet eens de allersterkste uitvoering, maar met 180 pk zeul je toch zeker wel voldoende vermogen mee. Maar wil je op pad gaan zonder al te veel hoeven te tanken dan zouden we je deze uitvoering zeker adviseren. Met een verbruik van 1 op 12 hebben we gelukkig niet al te veel tijd verspild bij het pompstation.

Qua rijcomfort in de bergen zit je met een SUV van Jaguar al heel snel goed. Wat je ook zou verwachten van zo’n merk. Het voordeel van de diesel versie is dat deze in de sportstand toch nog een hoog koppel heeft op lage snelheden maar ook net dat venijn heeft wat je nodig hebt als een helling iets meer power van je voertuig verwacht om sportief mee te kunnen. De perfecte combinatie. Maar ook op de lange, rechte stukken van de Duitse Autobahn heeft deze bolide flink stand gehouden. Boven de 180 km/h wordt het af en toe ietwat bij sturen, maar alles daaronder heb je een prima snelwegridder onder je bips.

Standaarduitrusting vs extra opties

Als Jag-rijder word je toch wel erg verwend. Wat je o.a. als standaard optie bij de E-pace krijgt is bijvoorbeeld is Park Distance Control, met de daarbij behorende camera’s rondom de auto. Wel zo handig met parkeren. Een WiFi hotspot zodat je eega maar ook je eventuele koters hun internetbundel niet leegtrekken,  een fors 10 inch navigatiescherm en als je het portier open doet zie je op de grond het merk ‘Jaguar’ shinen. Oogt toch wel heel chique.

En optioneel?

Met een Meridian audio systeem die via 10 speakers 380W in je E-Pace pompt heb je toch wel een heuse huiskamerconcert in je voertuig aan de haak geslagen. En door het head-up display hoef je nooit meer naar beneden te kijken want de snelheid die je rijdt, de maximum snelheid die gereden mag worden en je navigatie zie je als een heuse straaljagerpiloot netjes in je ruit geprojecteerd.

Het interieur is even strak als hoe we van Jaguar gewend zijn. Strak, minimalistisch maar heel gedegen afgewerkt. En wat te denken van een chique panorama dak wat met één druk op de knop open en dicht te maken is.

Eindoordeel

Op het eerste gezicht heeft de E-Pace een wat vrolijk, lieflijk uiterlijk. Door zijn ronde vorm en ietwat te grote wielen lijken de verhoudingen soms misschien niet helemaal in proportie. Net zoals dat we een hond met grote oren al heel snel een schattige hond vinden.

En dat werk dus. Wat ons betreft is de F-Pace echt instant gelukt, waar de E-Pace als kleinere compacte broertje vooral het stoere imago mist. Maar een na tijdje ga je er de schoonheden van inzien en als je wat verder kijkt zie je ook de strak gevormde lijnen, vooral aan de achterzijde. En die zijn erg goed gelukt. Oordelend over de rij eigenschappen kunnen we stellen dat Jaguar weer een heerlijke SUV hebben geproduceerd waar ze trots op mogen zijn.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS