Getest: De Jaguar F-Pace in Oostenrijk

Hoewel ik van oudsher al fan ben van de ouderwetse, iconisch gestileerde Jaguar, zijn ze met een mooie, moderne opmars bezig.  Na de lancering van de vernieuwde XE , XF en de F-Type is het nu tijd om de Jaguar F-Pace aan de tand te voelen. Geinige naam, al zeggen we zelf. We kregen twee versies tot onze beschikking, waaronder een 380 pk sterke Jaguar F-Pace S. Innsbruck here we come!

Het heden en het verleden

Mijn liefde voor Jaguar is ontstaan door een bijbaan als privé chauffeur, tijdens mijn studententijd. Zo heb ik vaak gereden in een Daimler V8 Supercharged. Hierin leerde ik de kwaliteit van Britse auto's waarderen. Een brute 4.0 liter V8, wat garant stond voor maar liefst 360 pk. Die ik overigens zelden tot nooit heb gebruikt, helaas. Maar alleen al het feit dat je zoveel vermogen tot je beschikking had en hem af en toe even kon laten ronken, gaf je al een overweldigend gevoel van luxe. Zou de F-Pace mij weer ditzelfde gevoel kunnen geven?

No time to waste, copy paste

Gearriveerd op de pittoreske luchthaven van Innsbruck kan onze test beginnen. We krijgen hier een activity key in onze handen gedrukt. Dit is een polsband, die tevens dient als sleutel. Waarover later meer. Oostenrijk is de ideale plek om een auto te testen. Denk aan hoogteverschillen, fijne haarspeldbochten en adembenemende uitzichten. Hier komen testen als bochtenwerk en acceleratievermogen goed tot zijn recht.

De eerste indruk is positief, heel positief zelfs. Wat is ie mooi geworden! Een strak lijnenspel, waarbij we zien dat de achterzijde van de F-Pace verdacht veel weg heeft van de heerlijke achterzijde van de F-Type. Een perfecte kopie wat ons betreft. De Jaguar F-Pace doet ons denken aan een mix tussen de bestaande Audi Q5 en een Range Rover Evoque. Navraag leert dat de F-Pace iets breder en wijder dan een Audi Q5 is.

[irp posts="56709"]

Jaguar F-Pace: Rijden, vliegen of zweven?

De vierwielaangedreven F-Pace rijdt verschrikkelijk goed. Ondanks dat dit kolos 1800 kilo weegt, voelt hij heel licht aan. De 8-traps automaat schakelt lekker soepel en wat is het fijn om dan de 380 pk's af en toe los te laten. We hebben sportief kunnen rijden door de prachtige bergen en bij iedere (hard) genomen bocht blijft de auto keurig op de weg liggen. Ook hebben we een stuk over slecht wegdek gereden waar de F-Pace zich uitstekend staande hield.

De activity key: een sportieve waterdichte sleutel

Zoals eerder beschreven beschikt de F-Pace over een activity key. Dit is een leren armband die tevens dient als autosleutel. Mocht je de auto willen openmaken dan zorg je dat de armband in contact brengt met het logo, waarna deze vanzelf opengaat. Werkt perfect! Deze armband is waterdicht, waardoor je dus gewoon hiermee kan zwemmen of het strand mee op kan gaan. Dus nooit meer het water ingaan en je autosleutel onbewaakt op het strand laten liggen: die tijden zijn passé.

Prinsheerlijk rijden, maar ook achterin chillen

Je hebt vast wel ooit eens achterin een auto gezeten die zwaar klote zit. Geen beenruimte, knieën tegen de voorstoel: enfin, een lange, vervelende zit. In de Jaguar F-Pace is het een feest achterin. De stoelen zijn achterin elektrisch te verstellen en je hebt genoeg USB en HDMI aansluitingen tot je beschikking. Ook kun je er separaat de climate control bedienen.

Het interieur is sowieso een feestje. Minimalistisch doch effectief. Door het glazen panorama dak krijg je het gevoel of je in een cabrio aan het cruisen bent. Bijkomend voordeel is dat je van het heerlijke motorgeroffel kunt genieten. Het navigatiescherm is 10.2 inch (kneiter groot) en is tevens ook in je dashboard tevoorschijn te halen. Waardoor je dus in feite 2 navigatieschermen tot je beschikking hebt. Je snelheid kun je ook aflezen via de head-up display. Nooit. Meer. Verdwalen.

Wat vinden we ervan?

Jaguar heeft ons weer overtuigd. Door de komst van de Jaguar F-Pace is het totale wagengamma van Jaguar compleet. Met deze SUV kun je stijlvol arriveren, of het nou op je werk is, de sportschool, een feestje of bij je schoonouders.

Naast de F-PACE 2.0 D met 130 kW/180 pk, die leverbaar is vanaf € 53.750, is de performance-SUV er ook met een 3.0 V6 diesel met 220 kW/300 pk. Dit model is leverbaar vanaf € 76.150 en heeft naast vierwielaandrijving ook een innovatieve achttraps automaat. De F-PACE is er ook met  3.0 V6 Supercharged benzinemotor. Daarbij is er keuze uit twee vermogensvarianten: 250 kW/340 pk (vanaf € 89.750) en 279 kW/380 pk voor de F-PACE S (vanaf € 106.350).



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS