Testosteronbooster getest: de BMW M3 Competition (2021)

Rides

De BMW 3-serie is in de basis dé auto voor de leasende accountmanager. Een mooie auto, redelijk snel en er is plek voor je vrouw en koters. Vink je nog wat extra exterieuropties aan, dan heb je snel een erg mooie BMW onder je kont. Wij mochten op pad met het testosteronbroertje. Nou ja, broertje.. Het is eerder de testosteronoppervader, want een rit in de BMW M3 Competition vergeet je niet snel meer.

BMW M3 Competition (2021)

Ten tijde dat wij de BMW M3 in de kleur ‘M Isle of Man Grun metallic’ te leen hadden, reden er ook twee prijswinnaars van een BMW-dealer rond in exact dezelfde versie. Deze prijswinnaars hebben de nationale krantenkoppen gehaald omdat ze helaas ‘face down’ in de sloot waren beland.

Erg vervelend voor ze en hopelijk hebben ze geen blijvend letsel opgelopen. Maar je kunt je voorstellen dat wij veel berichten hebben ontvangen met de vraag of wij dit waren. Gelukkig was het antwoord negatief.

Dat de mannen met een BMW M3 Competition in de sloot zijn beland is natuurlijk erg vervelend. Maar we begrijpen het wel. Deze achterwiel aangedreven raket heeft 510 PK. Launch control is eenvoudig in te stellen en een bocht hard nemen met ESP uit is louter voor de professional weggelegd. Corrigeren vergt meer dan een beetje ervaring.

Maar goed, tot zover de randzaken. Want de BMW M3 Competition is een van de meest waanzinnige auto’s die we dit jaar hebben mogen testen.

Harder, better, faster

De auto’s die ons bijblijven zijn de auto’s waarvan de wegligging beter wordt zodra het gaspedaal dieper wordt ingetrapt. En de M3 Competition is er daar een van. Deze achterwiel aangedreven raket ligt zo lekker op de weg, dat we ons zelf na een bocht afvroegen of we niet te langzaam reden. Terwijl de teller toch meerdere malen het dubbele van het toegestane aanwees. Het paradepaardje heeft 30 PK en 100 Nm meer dan een normale M3. Sterker nog, de nieuwe M3 Competition heef 60 pk meer dan de oude M3 Competition.

Dat gezegd hebbende: de auto is meedogenloos, maar gelukkig ook vergevingsgezind. Een stuurfout is zo gecorrigeerd en de keramische remmen bijten letterlijk en figuurlijk. Je staat binnen no-time stil.

Aan het stuur heb je 2 rode knoppen, M1 en M2. Deze sneltoetsen zorgen ervoor dat je met één druk op de knop van Efficient naar Sport Plus kunt schakelen. Deze toetsen kun je zelf inregelen. Met je linkerduim kun je ’m bijvoorbeeld op Comfort zetten en met je rechterduim zet je de auto op standje Oorlog, wat dus sport plus betekent. Je merkt ook gelijk dat het karakter van de auto is veranderd. Van een ietwat lome gezinswagen naar een stijf-geveerde, lang-in-zijn-toeren-blijvende race-auto.

Interieur

Ín de M3 Competition vallen de racestoelen gelijk op. Om in te stappen is best lastig, net zoals bij een race-auto. Je hebt namelijk tussen je benen een soort versteviger zitten. Deze versteviger zorgt ervoor dat je benen op de juiste plek blijven tijdens het sportieve rijden. De achterzijde is volledig van carbon. Daardoor is er niet alleen een gewichtsbesparing gerealiseerd, maar het ziet ook gewoon heel cool uit.

In het middenconsole heb je twee knoppen die we graag willen uitlichten. Op de pook heb je een knop met drie streepjes, die in de derde stand ervoor zorgt dat de auto langer in zijn verzet blijft. Zo kun je dus zelf reguleren hoe sportief je wil rijden. Ook heb je een knop die ervoor zorgt dat de uitlaatkleppen wat meer open gaan staan. Het verschil is duidelijk hoorbaar, maar ook voelbaar. Bij volgas kun je’m echt laten janken en dat is dankzij een simpel knopje door merg en been te horen.

Exterieur

En dan die befaamde voorgrill. Toen BMW begin maart met de release kwam, had je twee kampen. The lovers & the haters. Ook wij hoorden bij the haters, zo’n grote neus hadden we immers nog nooit gezien. Inmiddels zijn we het gewend. Het enige dat écht lelijk is, en blijft, is de Nederlandse kentekenplaat die er als een clownsmond opgeplakt is.

BOMVOL

Wat houden wij van de optielijst van de Duitse topmerken. Ons testmodel was volgeladen voor bijna €35.000 aan opties. Zo is de waanzinnige knikkergroene kleur optioneel te verkrijgen voor € 1.295. De 19/20 inch Bicolor Jet Black-velgen heb je voor €2.082. De keihard bijtende M-carbon keramische remmen wil je aanvinken, maar dan tik je wel €8.754 extra af.

Om de auto in stijl te openen heb je de BMW-displaysleutel nodig. Waarschijnlijk een van de mooiste sleutels die je ooit gaat zien. Extra kosten: €374 extra. De genoemde kuipstoelen kun je krijgen voor een meerprijs van € 4.057. Plus: het M-Carbon-exterieurpakket gaat je ook nog eens €5.018 kosten.

We kunnen het ons niet voorstellen, maar mocht je het motorgeluid zat zijn of vaak in de file staan, vink dan het Harman Kardon Surround System aan. Dit kost je €587 extra. Best wel schappelijk, toch?

Verdict

Loop naar een aantal mannelijke millennials toe en vraag wat hun favoriete daily driver zou zijn. De is kans groot dat je de BMW M3 te horen krijgt, als supercars buiten beschouwing worden gelaten. De auto is namelijk goed te gebruiken als dagelijkse auto. Als je ’m in een standaardkleur zou bestellen, ziet alleen een kenner dat het om een bijzonder model gaat.

De Competition is weer de overtreffende trap van de M3. Een gegeven dat diezelfde kenner ook alleen weet. Hij is lichter, rauwer en heeft simpelweg nog meer PK dan een normale M3. Onze goedkeuring heeft-ie en we zijn dolblij als de auto vaker op de A2 verschijnt.

Bijzonderheden BMW M3 Competition

Kleur: M Isle of Man Grun Metallic
Cilinderinhoud: 2993 cc
510 PK / 375 kW
0-100 km/h: 3.9 seconden.
Topsnelheid: 250 km/h
Gewicht: 1805 kg
Netto catalogusprijs: € 76.000
Inclusief opties, BTW, BPM: € 171.000

tags: ,
Total
3
Share