Get inspired met deze vijf reistrends voor 2019!

Reizen, reizen, reizen: veel van ons krijgen er geen genoeg van. Instagram stroomt over van de reisaccounts, de hashtag ‘travel’ is op dit moment maar liefst 359 miljoen keer gebruikt! Reizen heeft een prominent plekje gekregen in veel van onze levens. Waar het vroeger óf zakelijk was, óf een zomervakantie, is het nu een manier van onszelf verrijken. Een backpack op de rug en een enkeltje naar een toffe exotische locatie om maanden weg te blijven: het is niets speciaals meer tegenwoordig. In een wereld waar zoveel tijd en aandacht besteed wordt aan reizen, zijn enorm veel ontwikkelingen. Wij hebben een aantal reistrends voor 2019 voor jullie op een rijtje gezet!

Reistrends voor 2019

1. Weg van het toeristen pad

Je hebt ze het afgelopen jaar vast voorbij zien komen: plaatsen waar je het bestaan nog niet wist. Steeds vaker worden we geconfronteerd met de opkomst van mysterieuze plekken die ineens enorm veel mensen trekken. De afgelopen jaren is het fenomeen reizen zó booming geweest, dat veel bestemmingen erg toeristisch zijn geworden. Een goed voorbeeld hiervan is Thailand: een plek die zo uitgekauwd is, dat het waarschijnlijk niet lang duurt voor de snackmuur van Friet van Piet er zijn intrede gaat maken. De typische backpack route is hier gevuld met mede reizigers en een stukje authentieke Thaise cultuur is in een stad als Bangkok dan ook steeds verder te zoeken.

Precies dát is de reden dat veel mensen juist de neiging naar de oude megatrend ‘authenticity’ krijgen. Ze willen tijdens hun reis juist wél dat stukje authenticiteit en cultuur. Het vermijden van de drukke momenten op bezienswaardigheden is niets nieuws, net zo min als dat we juist in de laagseizoenen boeken. Echter kiezen steeds meer mensen tegenwoordig juist voor compleet andere bestemmingen, die wat minder toeristisch zijn. We hebben geen zin meer in een reis vol met tours en Engelstalige mensen, maar willen juist wat zien van de plekken die niet platgelopen zijn door het toerisme.

2. DNA-zoekers

Grote kans dat je ermee bekend bent: de informatie generatie waar we allemaal onderdeel van uitmaken. Waar vroeger een groot deel van het leven vervuld werd door mysteries en vragen, hebben we nu vrijwel altijd parate kennis. Bijna alles is te achterhalen via onze grote vriend Google. We weten steeds meer en zijn tegenwoordig bijna overal meteen van op de hoogte. Het resultaat is dat we niet snel verzadigd zijn: we willen steeds meer weten en  geïnspireerd raken door anderen. Zo willen we ook steeds meer weten over onszelf en onze roots. Een van de samenhangende reistrends hierbij is DNA-reizen.

Tegenwoordig kan je jouw DNA achterhalen door gebruik te maken van DIY-DNA kits. Hierdoor kunnen we heel eenvoudig meer leren over ons DNA en waar we vandaan komen. Velen van ons hebben waarschijnlijk meerdere afkomsten, waar we meer over willen leren. Dit gaan we komend jaar terug zien in het reizen: het terugvinden van onszelf in onze reizen is een belangrijk onderdeel geworden. Nieuwsgierige reizigers die wel wat meer willen weten over een afkomst die onderdeel is van hun DNA, gaan dan waarschijnlijk steeds vaker reizen boeken naar die specifieke plaatsen.

Foto: Capturing The Human Heart

3. Leerzame reizen

Of het nu over een taal, cultuur of herkomst is: we zijn steeds nieuwsgieriger en leergieriger aan het worden. Dit is terug te zien in ons reisgedrag. Steeds meer mensen kiezen voor leerzamere reizen, ze steken dan ook met kop en schouders boven de typische zonvakanties uit. Mensen zoeken naar betekenisvolle levenslessen tijdens hun reis, dit gebeurt bijvoorbeeld ook door middel van vrijwilligerswerk, een pelgrimsroute of een tijd doorbrengen in plekken als een klooster. Het leerzame aspect van reizen wordt steeds meer erkend, het resultaat is dan ook dat dit reizen in steeds meer opleidingen en studies wordt toegepast.

In het bedrijfsleven worden ervaringen uit het buitenland ook steeds aantrekkelijker, dus ook voor ieders CV is reizen tegenwoordig een goede stap. De meest populaire ‘leerzame’ reizen binnen de reistrends zijn volgens een onderzoek van Booking.com exchanges met buitenlanders, vrijwilligersreizen en internationale werkervaringen.

4. Augmented toerisme

De megatrend ‘technologisering’ speelt al decennia een grote rol in ons leven. Deze rol blijft gestaag groeien en zal ook het komende jaar hetzelfde zijn. De technologie heeft op een groot deel van ons leven erg veel invloed, we kunnen ons amper een wereld zonder voorstellen. Steeds meer ontwikkelingen doen hun intrede in meerdere aspecten van ons leven, augmented reality is hier een voorbeeld van. Misschien heb je al een VR bril in de kast liggen, misschien doet het je nog niet zo veel. Echter blijkt ook dit een onderdeel te zijn van de reistrends voor 2019. Virtual reality geeft ons namelijk de kans om enorm veel van plaatsen te zien, zonder ze zelf te hoeven bezoeken.

Je hoeft tegenwoordig niet meer op het vliegtuig te stappen om op Antarctica te staan. Dit doen hoge cameraresoluties, realistische video’s, artificial intelligence en VR brillen wel voor je. Waar we zó realistische ervaringen kunnen beleven, zal dit ook zeker zijn backlash gaan hebben op het daadwerkelijke toerisme. Naar verwachting gaan we hier wat van terugzien in 2019. Een van de andere reistrends die hier ook een gevolg van zijn, is de gemakzucht die ook doorstroomt tijdens onze reizen. Het moet zo gemakkelijk en soepel mogelijk gaan en er wordt hierbij veel geleund op technologie. Denk hierbij aan vertalingsapps, backpack routes die al voor je gepland zijn en apps waarop je gemakkelijk accommodaties kunt boeken.

5. Eco-toerisme

We worden steeds bewuster van de wereld en onze impact op het milieu. Van de effecten tot vlees eten tot de impact van ons rijgedrag. Het lijkt erop dat mensen in 2019 de megatrend dan ook meenemen in hun reisgedrag. De elektrische voertuigen worden steeds toegankelijker en hier staat een ware revolutie om de hoek. Een goed voorbeeld hiervan is volledig elektrische roadtrips, die mogelijk worden door de vele oplaadpunten die tegenwoordig door de wereld verspreid zijn. Dit maakt het fenomeen roadtrippen veel beter voor het milieu, je komt ook nog eens op plekken waar je anders misschien niet zou komen.

Niet alleen wordt er bij het reizen zelf milieubewuster gehandeld, ook op bestemmingen zelf komen er steeds meer ‘experiences’ omtrent de verbetering van het milieu. Zo worden er al op verschillende unieke plekken ervaringen als bijvoorbeeld ‘plastic vissen’ aangeboden. Uit een onderzoek naar het gedrag van reizigers is daarnaast gebleken dat 78% van de reizigers aangaf te willen bijdragen aan het verminderen van de impact van hun reizen op het milieu.

Reistrends droneshot
Foto: Ludovic Fremondiere


ESSENTIALS