Driften in Fiesta’s: oud vs. nieuw

Rides

Ergens nét over de grens ligt een enorm testterrein, waar elke man van droomt om een dagje te besteden. Het Belgische Lommel is dagelijks het toneel waar Ford zijn auto’s test. Het is ook gelijk de grootste test track van Ford wereldwijd. Wij waren uitgenodigd om eens een kijkje te komen nemen en de nieuwe Ford Fiesta ST200 tot het uiterste te testen.

1976

Alweer 40 jaar geleden werd de eerste Ford Fiesta op de markt gebracht. Op het testterrein stonden er een aantal en ze waren natuurlijk in topstaat. Deze auto is hét bewijs dat dingen zo lelijk kunnen zijn, dat ze prachtig zijn. En vooral de iconische groene Fiesta is werkelijk prachtig.

Ford Fiesta Manify20

 

Oud vs. nieuw

De testvloot bestond uit deze klassieker uit de 70’s, maar ook de edities uit de 80’s, 90’s en natuurlijk Fiesta uit 2016. Door een serie oefeningen wordt je de vooruitgang van de techniek in auto’s snel duidelijk. Denk aan uitwijktrainingen, remoefeningen, economisch rijden met de Fiesta EcoBoost, het circuit op met de nieuwe ST en het proberen op te roken van de banden.

Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat dat laatste wel het allerleukste is in een oudere auto. Geen technische snufjes, dus gewoon vol gas en het stuur omgooien. En dan maar hopen dat je niet crasht. De nieuwe Fiesta ST zorgt er wel wel voor dat dit niet gebeurt.

Ford Fiesta Manify17

Altijd feest met de Fiesta ST200

Denk aan een vrij klein autootje met de kracht van 182 paarden. Dat gaat in 6,9 seconden naar de honderd (mwa), maar heeft wel een topsnelheid van 220 km/h (begrensd). Daarnaast beschikt het over Torque Vectoring Control (TVC). En dat is iets wat je normaal niet bij auto’s in deze prijsklasse ziet. Dit systeem zorgt voor de maximale bochtbeheersing. En dat heb ik dus even getest.

Een bijzonder vriendelijke Engelse gentleman van het Britse testteam van Ford, zei tegen me: “Go for it, chap.” Ik vraag: “How fast should I go?” “Whatever you like my friend”. Ik rijd op volle snelheid langs de eerste pylon en gooi het stuur om. Waar je in de Fiesta uit de begin jaren ’90 het idee had dat je in een wilde achtbaan zat, kon ik in de nieuwe ST200 prima een slokje van m’n koffie nemen. Het TVC-systeem zorgt ervoor dat alle banden op het wegdek maximale grip hebben en dat de banden die de grond nauwelijks voelen, geen pk’s krijgen. Hierdoor heb je maximale controle en is je cirkeltje om de pylon een stuk kleiner. De auto probeert zich constant te herstellen. En dan kan je te ver gaan…

Een automatisch beveilingssysteem sloeg aan en de auto sloeg uit. Het scherm gaf ‘crash’ aan en aardige mevrouw over de speakers verzocht me de politie te bellen. De gentleman zette de beveiliging uit en stuurde me weer op weg!

Ford Fiesta Manify22

Old school vs. new school

Concluderend zijn de oude autootjes sneller leuk om in te rijden, want je hoeft niet heel gek te doen om er een rollercoaster van te maken. Daarentegen kun je met de moderne modellen pas écht grenzen gaan opzoeken. Zo rijdt je met de EcoBoost soms gewoon 1 op 50 en kun je het circuit met de ST pakken, zoals het circuit bedoeld is: heel snel.

Ford Fiesta Manify8Ford Fiesta Manify16Ford Fiesta Manify9

Menu
Total
0
Share