Deze Nederlandse streetwearmerken moet je kennen

CREDITS: IG @ØLÅF

Laaghangende, baggy jeans. Een oversized wit shirt met een reversed snapback. En natuurlijk een afgesleten paar Air Max onder de voeten en misschien nog een ‘blingbing’ oorbel om het af te maken.

Rinkelt er al een belletje?

Deze Nederlandse merken moet je kennen

Correct: het is inderdaad hét stereotype beeld van de streetwear look in, pak hem beet, 2008. Maar sinds mannen steeds meer aandacht aan mode schenken en hiphop steeds meer mainstream is geworden, is iedereen om. Elke gast met een beetje fashion sense heeft wel iets van een vleugje hiphop in zijn kast hangen. Dat komt niet alleen omdat de kleding een stuk genuanceerder is geworden, maar omdat streetwearmerken zichzelf steeds vaker profileren als een community en bovendien authenticiteit uitstralen.

En de consequenties daarvan zien we steeds vaker terug in de stedelijke gebieden, waar de doorsnee hockeyliefhebber ondertussen ook de Ralph Lauren polo heeft ingeruild voor een oversized shirtje van een van de vele Nederlandse streetwearmerken. Wij hebben de streetwearmerken die je moet kennen op een rijtje gezet.

Patta

Ongeveer twintig jaar geleden begonnen Edson Sabajo en Guillaume Schmidt een winkel genaamd ‘Patta’. Oftewel, schoen. Maar dan in het Surinaams. Het is een van de merken die, net als Four, als kledingwinkel begon en door haar populariteit uitgroeide tot een eigen brand. Op de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam werden eerst alleen zeldzame sneakers en unieke kledingstukken verkocht, alleen breidde de winkel zichzelf stilletjes uit tot het eerste echte streetwearmerk van Nederland. Ondertussen is ‘streetwearmerk’ trouwens niet meer de correcte benaming voor Patta, aangezien ze zichzelf ook op sportief gebied aan het ontwikkelen zijn met bijvoorbeeld het Patta Cycling Team. Patta is dus meer een lifestyle. En dat maakt het merk ook zo populair.

By Parra

Nog een Amsterdams merk waar we héél blij van worden: By Parra. Dit kledingmerk haalt zijn inspiratie uit de kunstwerken van Piet Parra, die vroeger zijn carrière begon met het maken van flyers en affiches voor hiphop feestjes. Zijn werk kenmerkt zich door fel kleurgebruik, post-pop art en opvallende tekstuele vormen. En dat heeft By Parra fijntjes vertaald in de vorm van kleding. Vooral de opvallende post-pop art op het shirt verzorgt een herkenbare en onderscheidende look.

Daily Paper

Misschien wel het populairste kledingmerk van Nederland op het moment: Daily Paper. Sinds 2012 combineren de heren Osei, Suleiman en Trabsini Afrikaans erfgoed met eigenzinnige kledingontwerpen. Dat de kleding dik is, spreekt voor zich. Maar wat veel mensen misschien nog niet weten, is dat Daily Paper oorspronkelijk niet als kledingmerk van start ging. In 2008 waren de heren van Daily Paper actief met hun blogs over muziek, kunst en mode. Om de website te promoten lieten de boys shirts bedrukken met het logo van Daily Paper. En, ja hoor: de shirts werden uiteindelijk populairder dan de blog zelf. Een gevalletje van mission failed succesfully in het kwadraat.

Ondertussen zijn ze niet alleen in Nederland, maar wereldwijd een razend populair merk. Tegenwoordig hebben de heren  van Daily Paper namelijk ook winkels in Londen en New York, al blijven wij er natuurlijk heel trots op dat dit merk gewoon in ons kikkerlandje is opgericht.

ØLAF

De naam doet Scandinavisch vermoeden, maar ØLAF is in feite een volledig Nederlands based streetwearmerk. Sinds 2013 zorgt de Amsterdamse designer Olaf Hussein ervoor dat zijn kledinglijn wordt voorzien van eigenzinnige en karakteristieke kleding met stoffen die in Italië worden verzameld en in Portugal worden verwerkt. Dan mag je spreken van kwaliteit. Circa tien jaar geleden begon het merk met het ontwerpen van jeans, maar tegenwoordig herken je ze vooral door de gestreepte shirts met gekleurde letters.

Four

Uit de P.C. Hooftstraat gedreven worden, om vervolgens een straat verderop je grootste successen ooit te boeken. Dat is een beetje het verhaal van ‘Four’, dat officieel in 2012 is opgericht maar een geschiedenis kent die ver voor het afgelopen decennium reikt. In 1983 werd namelijk het merk Azzurro opgericht, dat vervolgens een ‘Four by Azzuro’-merk kreeg in de P.C. Hooftstraat. Toen het merk naar de Van Baerlestraat verhuisde, kreeg de winkel uiteindelijk de naam ‘Four’. “De verhuizing was soort van gedwongen, maar achteraf de juiste stap.” Zo vertelde eigenaar De Jonge Urbach in gesprek met het Parool.

Sinds de oprichting combineert Four high-end mode met eigentijds en streetwear influenced design. Mocht je Four nog niet kennen: het zijn die vier grote witte letters die op vrijwel elke zwarte katoenen tas in de staat gedrukt. Of, nouja, daar waren ze in het begin vooral bekend door. Tegenwoordig zien we de kenmerkende witgedrukte letters ook steeds vaker op shirts en hoodies verschijnen.

The New Originals

The New Originals, beter bekend als ‘TNO’, is een van de kledingmerken die vooral de laatste jaren de spotlights heeft gevonden. De naam spreekt redelijk voor zich, want dit merk is begonnen om de creatievelingen te voorzien van kleding waarmee ze de nadruk leggen op het individu. “Creatives are the new athletes“, zo zie je op veel TNO shirts terug die onderdeel waren van een van de eerste drops. Sinds die drop blijven ze doen waar ze goed in zijn: clean shirts met een uniek randje op de markt brengen.

New Amsterdam Surf Association

Dat surfen en mode hand-in-hand gaan, hebben we je al vaker verteld. Het Nederlandse merk New Amsterdam Surf Association, zorgt voor extra kracht in die statement. Oprichter Paul Zeper heeft altijd al een passie gehad voor zowel grafisch ontwerp als surfen, en middels het Amsterdamse kledingmerk, combineert hij het beste van beide werelden. Het design is volledig geïnspireerd door de sulf cultuur en de combinatie van deze interesses zorgt voor een uniek design dat je nergens anders in Nederland vindt.

Source: