Zo trainde Daniel Craig met een militair voor zijn James Bond-films

CREDITS: Screenshot Casino Royale | sony pictures
Shape

Simon Waterson is al vijf James Bond-films lang de personal trainer van Daniel Craig. Het begon in 2006 toen de twee aan elkaar werden voorgesteld voor de film Casino Royal. Craig vertelde aan zijn nieuwe trainer dat hij de lat hoger wilde gaan leggen. Zo gezegd, zo gedaan. De oud-militair ging aan de slag en maakte een routine om van Daniel de fitste 52-jarige op aarde te maken.

Met deze routine is Daniel Craig fit geworden

In iedere film waarin Craig speelde wilde hij meer vechtscènes en stunts. Om dit te kunnen realiseren gaf hij aan elke film een stap hoger te willen gaan. ‘Get back into Bond shape‘ was niet genoeg voor hem, alleen met het maximaal haalbare was hij tevreden.

Simon Waterson, die furore maakte bij de special forces, werkte in het verleden ook al met Pierce Brosnan. Hierdoor wist hij wat er nodig was om Daniel Craig klaar te stomen. Bij de eerste ontmoeting vroeg Daniel aan Waterson om met hem mee te trainen in plaats van boven hem te staan. Ze zochten de uitdaging bij elkaar en daardoor raakte ze juist extra gemotiveerd.

Bootcampen tot je erbij neervalt

Een jaar voordat de opnames waren gestart gingen ze elke maand twee weken lang op bootcamp voor conditie- en krachttraining. Waterson had al een inkijkje gekregen in het script, dus hij wist precies hoe de training in elkaar moest steken.

James Bond moet een smooth special agent zijn die zich overal naar binnen lult zonder al te veel op te vallen. En waarbij een vodka martini ook nog eens goed staat. Om die status te bereiken werden er speciale oefeningen bedacht die zowel fysiek als mentaal veel van hem vroegen. Later is er nog veel geoefend op behendigheid met rugby drills aangezien Craig vroeger ook rugby speelde.

https://www.instagram.com/p/B-kNfn1jck_/

And cut!

Toen de camera’s eenmaal draaide was er een plan opgesteld waar hij zich iedere minuut aan moest houden. Ja, je leest het goed. Een schema waarin iedere minuut vaststaat is echt heftig. Craig begon iedere dag op de set met oefeningen om zijn spieren te activeren en te strekken. Als hij nog tien minuten had kreeg hij van de chef zijn ontbijt met eieren, roggebrood, avocado, kimchi, een gember shotje en zwarte koffie.

Na zijn kickstart kon de tien uur durende draaidag beginnen. De dag van Craig stond in het teken van rennen, springen, vechten en achtervolgingen. Doordat scènes er vaak niet in een keer goed opstaan werd het een uitputtingsslag. Vooral als je bedenkt dat een acteur na de tiende poging er nog steeds even fanatiek uit moet zien.

Waterson begreep vaak dat Craig nog op zijn benen kon staan. Het doel voor de laatste James Bond film – met Daniel Craig – was een personal goal geworden. Hij zou zo goed getraind worden dat hij de fitste vijftigplusser op onze planeet zou zijn. Waterson bevestigt in een interview dat hij vindt dat dit zeker gelukt is.

No Time To Die work-out

Deze uitgebreide training deed Daniel Craig vóór de shoot. Het gaat bij de oefeningen vooral om snelheid en behendigheid. Daarentegen zal je er ook zeker sterker van worden. De warming-up van Daniel bestond uit tien minuten fietsen en daarna begon hij aan zijn vijf supersets. Elke set bestaat uit twee oefeningen en die voer je 12 tot 20 keer uit. Als het je lukt kun je iedere set ook nog een keer herhalen.

Set 1

Low Cable Chest Fly

Abdominal Rollout

Set 2

BOSU Mountain Climber

Traditionele pull-up

Set 3

Russian Twist 

Kettlebell Side Obliques Bend

Set 4

TRX Row

Bodyweight Dip

Set 5

Hanging Leg Raise

Omgekeerde Cable Fly

Menu
Total
8
Share