Dubbeltest EL7 & ET7: familie NIO heerst als een Chinese keizer op de weg

Voor liefhebbers van elektrische auto’s is het smullen geblazen. NIO is op het strijdtoneel verschenen en niet om als nieuwkomer als eerste eraf te worden geschopt. Ze zijn here to stay. We gingen een week op pad met de EL7 en de ET7 om het uit te proberen.

De familie NIO nestelt zich in Nederland

NIO. We moesten sterk denken aan de Amerikaanse R&B-rapper, maar niets is minder waar. Eén van de grootste USP’s van NIO is dat je de lege accu kunt verwisselen voor een volle. Het merk heeft een methode ontwikkeld waarmee je een lege accu binnen vijf minuten weer vol hebt. Next-level, en dat hebben we geweten ook.

NIO

In vijf minuten weer vol

We hebben het zelf mogen testen in één van de tientallen Swap Station’s die Nederland nu heeft en dit werkt verrassend goed. En we benoemen bewust verrassend omdat het zó simpel in elkaar zit, dat het geniaal werkt. Je rijdt naar één van de Swap Stations, in ons geval in Harmelen, nabij Utrecht, je parkeert je NIO voor een gebouw dat sterk lijkt op een wasbox. Via het display kies je dat je de accu wilt verwisselen. Op het display zie je vervolgens hoeveel accu’s er beschikbaar zijn, de totale capaciteit en het percentage acculading. Eenmaal de keuze gemaakt opent de box en parkeert de auto zich volautomatisch achteruit in de box. In zo’n vijf minuten wordt de oude accu verwisseld met een nieuwe.

Dit brengt toch wel heel veel voordelen met zich mee. 1) normaal gesproken moet je zo’n twintig minuten hangen aan een snellader voor een batterij van 80%. 2) je hoeft geen vieze, zware laadkabel meer in te pluggen, waardoor je handen schoon blijven en je kunt in de auto blijven zitten. Overigens kun je de NIO ook nog snelladen en thuisladen, hoor. Het is puur een additie. Maar wel een vette, toch?NIO, <strong>Dubbeltest EL7 &#038; ET7:</strong> familie NIO heerst als een Chinese keizer op de weg

NIO

BaaS: Battery as a Service

De accu lease je via een simpele constructie. Een standaard-batterij heeft een capaciteit van 75 kWh, de Long Range 100 kWh. Ga je op vakantie en heb je voornemens om lange afstanden te gaan reizen, kies dan tijdelijk voor een Ultra Long Range-batterij van 150 kWh. Je leasebedrag gaat dan tijdelijk omhoog. En ben je weer terug van je welverdiende vakantie, swap dan weer terug naar een 75 kWh accu.

Hey Nomi!

De NIO’s zijn optioneel verkrijgbaar met een zwarte ronde bol op het dashboard, genaamd Nomi. Een digitaal schermpje met daarop een gezichtje. Nomi kijkt je continu aan en ze houdt je in de gaten. Ze attendeert je erop als je even te lang om je heen kijkt. Maar het allerleukste is om haar commando’s te geven. ‘Hey Nomi, turn on the massage.=’ of ‘Hey Nomi, can you please open all the windows.’  En je raadt vast wat er vervolgens gebeurt.

Over het algemeen werkt het vrij goed, maar er zijn nog beperkingen. Als de airco flink staat te loeien ben je nauwelijks verstaanbaar voor Nomi en van bekende Nederlandse radiozenders heeft ze nog nooit van gehoord.  Plus: we werden horendol van de stroom aan waarschuwingen tijdens het rijden. ‘Je rijdt te snel! Blijf binnen de lijntjes! Houd je ogen op de weg!’ De stormvloed aan piepjes zijn zo dominant aanwezig, dat je jezelf afvraagt of je nog wel enigszins kan autorijden. Dit is allemaal uit te zetten, maar wil je het echt niet meer horen, dan moet je hier iedere keer aan denken bij het instappen. En vóór het wegrijden.

De NIO ET7

Gooi een Audi A5 en een BMW 5GT Coupé in een blender en je krijgt de uiterlijke kenmerken van een ET7. Een groot compliment, want de ET7 is toch wel het allermooiste meisje uit de klas. De ET7 is maar liefst 5,1 meter lang, wat echt huge is. Aan de voorzijde zie je dubbele LED-koplampen en de achterlichten zijn met elkaar verbonden als één grote streep. Laatstgenoemde gaat als een soort swoosh aan.

Omdat het merk nauwelijks uitgeschreven staat (behalve op de kentekenplaat) kregen we veel vragen over welke auto het nu precies is. Eenmaal uitgelegd kregen we veelal te horen dat er gedacht werd aan een BMW of Audi. Een groot compliment dat je als nieuwkomer in je zak kan steken. Wat ook opvalt aan het exterieur: boven het voorraam zitten 3 grote sensoren, waardoor je in eerste instantie denkt aan een taxi. Niets is minder waar, want dit zijn sensoren die de auto volledig autonoom kunnen laten rijden. Het is nog verboden, maar als het mag is NIO er helemaal klaar voor.

Interieur

De deuren gaan automatisch op een kiertje als je de deurgreep in de hand neemt. Als je zit sluiten de deuren automatisch met een subtiele beweging. Bij het uitstappen ontgrendelen de deuren weer automatisch met één simpele klik. Wat binnenin direct opvalt is het loeigrote 12,8-inch scherm, wat veel weg heeft van het alom bekende Tesla-scherm. NIO maakt gebruik van hun eigen systeem, waardoor er geen Apple CarPlay of Android Auto mogelijk is.

Daarnaast is het opvallend dat er geen enkel ventilatierooster te vinden is. Toch voel je airco voor- én achter je als je in de crèmewitte lederen zetels zit. Die kleur kan fout en ordinair overkomen, maar bij NIO heeft het goed uitgepakt. Door hier en daar wat interieurdelen af te werken met meteoriet chroom ziet het er erg stijlvol uit.

Specs en rijden

De ET7 heeft maar liefst 653 pk en om aan te geven hoe krankzinnig veel dat is: het topmodel van Porsche, de eerder geteste 911 Turbo S, heeft 650 pk. Niet slecht voor een nieuwkomer.

In standje Sport+ zit je in 3,8 seconden aan de 100 km/h. Serieus snel, dus. De topsnelheid is begrensd op 200 km/h. En met zoveel power zit je erg snel tegen de begrenzer aan. De WLTP-range bedraagt 580 km, maar met ons sportief rijgedrag hebben we dit nooit gehaald. In de bochten merk je dat de vierwielaangedreven bolide echt zwaar is, want met 2360 kg moet je soms corrigeren als je iets te enthousiast een bocht aanvalt.

Tekst gaat verder onder foto’s.

De NIO EL7

De EL7 is de SUV van NIO en is een flinke, ruime en hoge auto. De auto is zo’n 4,9 meter lang en 1,7 meter hoog. Alleen instappen is al een feest. Nader je de EL7, dan gaat de welkomstverlichting direct aan. De auto zakt ietsjes naar beneden, waardoor je makkelijk in kunt stappen. En eenmaal ingestapt lijkt het wel of je in de ET7 zit, want de verschillen zijn minimaal.

Interieur

Qua interieur is-ie nagenoeg hetzelfde als de ET7. Leuke gimmick: er is een elektrisch voetenbankje voor de passenger princess. Je passagier kan de stoel volledig naar achteren positioneren, het elektrische voetenbankje uitklappen en vervolgens relaxed horizontaal liggen in de auto. Overigens kunnen de passagiers achterin ook een uiltje knappen, want daar zijn de stoelen ook elektrisch op ligstand in te stellen. Door het redelijk vierkante ontwerp van de auto heb je zowel voor- als achterin een megaruimtelijk gevoel. Het panoramadak kan tot 70 cm open en om aan te geven hoe groot dat is; het voelt alsof je in een SUV-cabrio rijdt. Genieten.

Specs en rijden

Niet alleen qua interieur, maar ook qua WLTP-range, 0-100 km/h tijd en topsnelheid is de EL7 nagenoeg gelijk aan de ET7. Met 2366 kilo is-ie slechts zes kilo zwaarder dan zijn broertje, dus ook dat gaat gelijk op.  Ons demomodel was voorzien van een pneumatische trekhaak die met één druk op het scherm in- en uitgeklapt kan worden. Met het trekgewicht zit het goed, want je kunt maar liefst tot 2000 kg trekken.

Qua rijden is het simpelweg heerlijk. Buiten alle irritante veiligheidspiepjes om is de ET7 een volwaardige reisauto waarmee je uitgerust op je vakantiebestemming in Zuid-Frankrijk aankomt.

Tekst gaat verder onder foto’s.

Komt dat zien, komt dat zien

De Chinese autofabrikant uit Shanghai is hier neergestreken om ons te voorzien van elektrische voertuigen die er niet alleen mooi uitzien, maar ook comfortabel rijden. Het logo vertegenwoordigt de lucht, openheid, visie en de toekomst. De onderkant symboliseert de aarde, richting, actie en een vooruitziende blik.

De NIO EL7 is met een 75 kWh accu te verkrijgen voor € 88.900 en de ET7 € 84.900. In het centrum van Rotterdam is het NIO House te vinden. Een mooie plek waar je de modellen live kunt ervaren, maar ook inspiratie kunt opdoen.

ET7

EL7

LEES OOK
Het dualistische verhaal van Les Deux
Dualistisch. Niet per se een woord waardoor happy feelings worden opgetrokken. Máár in een wereld van tegenstellingen vindt het Deense merk Les Deux de sweet spot. Ze…