Brabus pompt dikste buggy ooit uit de fabriek

Je hebt mooie wagens, je hebt gruwelijke wagens en dan heb je nog wagens die puur zijn gemaakt om mee te spelen. Met zulke achterlijke specs dat je je afvraagt welk doel het rijtuig nog dient. Zo’n soort brengt Brabus op de markt. Genaamd: de Crawler. Dit apparaat volgt geen enkele regel die de autobranche ooit heeft opgelegd. Sterker nog, hij maakt de regels zelf.

Brabus gaat met de Crawler voor bizarre prestaties

Waar hebben we het nu precies over? Een dune buggy die zo’n beetje elk landschap kan trotseren dankzij acht cilinders die voorin het zware werk leveren. Samen zijn ze goed voor 900 pk. Reken maar dat je daarmee over een duin heen komt. Met deze dune racer ervaar je pure adrenaline op vier wielen. Binnen 3,4 seconden is de Crawler alweer naar de 100 km/u gesneld. Verder is hij wel echt bedoeld als speelgoed, en niet zo zeer om bijvoorbeeld snel van de ene kant van de Sahara naar de andere kant te rijden. Hij is namelijk begrenst bij 160 km/u. Dus was je dat van plan, even verder zoeken.

brabus, Brabus pompt dikste buggy ooit uit de fabriek

De looks

Tot zover zijn prestaties. Ziet-ie er ook een beetje strak uit? Brabus heeft hier niet zozeer een eigen model ontwikkeld. In feite is de G-klasse van Mercedes getuned, en nog eens getuned, totdat dit creatuur tot stand kwam. Daarom zie je in de neus een stukje Mercedes terug, door de twee imposante, ronde koplampen die keurig worden gescheiden door de rechthoekige grill. Ook als je goed naar het interieur kijkt, zie je heritage van Mercedes terugkomen. Op het stuur mag dan een Brabus logo geplaatst zijn, verder had je dit stuur ook in een A-klasse kunnen vinden.

Ook de achterkant verhult niets van de Mercedes-oorsprong, door het reservewiel in het midden en de twee kleine, rechthoekige achterlichten daaromheen. Het stalen geraamte zorgt ervoor dat, mocht je iets te enthousiast een duin oprijden en de controle verliezen, je hoogstens een beetje duizelig weer onderaan de duin eindigt. Verder heeft het knalrode frame, in combinatie met de rode accenten in het interieur een indrukwekkende look tot gevolg.

brabus, Brabus pompt dikste buggy ooit uit de fabriek

Brabus Crawler kopen?

En dan komen we tot de grote vraag. Waar en wanneer kunnen we zo’n Crawler kopen? Slecht nieuws: in principe niet. Brabus gaat namelijk maar vijftien van deze machines produceren. En dan gaan ze ook nog eens zo’n acht ton per stuk kosten. Maar niet getreurd, de Crawler zal niet straat legaal zijn. Dus met 900 pk over de A2 naar je werk had er toch niet ingezeten. En het is nou niet alsof de Zeeuwse duinen zich lenen voor dit soort praktijken. Echt nodig zal hij dus niet zijn…

LEES OOK
Zilver met geheugen
Zilver met geheugen
De lepels van nonna die enkel op zondag op tafel kwamen. De sakekopjes die in Tokio met twee handen worden aangereikt. Zilver is geen glimmend decor: het…
Vijf casinodocu’s die je wil zien
Vijf casinodocu’s die je wil zien
Er zijn mensen die naar casino’s gaan voor glitter, drank en een kans op geluk. En er zijn mensen die willen weten wat er écht achter die…
De stille revolutie in huis
De stille revolutie in huis
Niet alles wat verandert, maakt geluid. Terwijl slimme speakers hun mening blijven ventileren en robotstofzuigers de aandacht trekken met piepjes en lichtjes, voltrekt de echte revolutie zich…
Liefdesverdriet in de filmwereld
Liefdesverdriet in de filmwereld
Liefde gaat zelden kapot in één scène; het is eerder een reeks bijna-onzichtbare schuifmomenten, zoals licht dat per minuut van kleur verandert zonder dat je het merkt…